Hoi Maaike,
Wat naar dat je nog keer onder het mes moet!
Een tweede conisatie doen ze meestal als de snijranden niet helemaal vrij zijn van onrustige cellen.. dat zit het aangedane weefsel wat dieper. Waarschijnlijk hebben ze bij jou in eerste instantie geen diepe conisatie gedaan. Het gaat er dan vooral om hoe diep ze in het slijmvlies snijden. Vanuit de baarmoeder gaat het baarmoederslijmvlies over naar een ander soort slijmvlies aan de buiten rand van de baarmoederhals (plaveiselcellen). Deze overgangszone is het meest gevoelig voor het ontwikkelen van onrustige cellen en kanker. Bij mij is dat in eens weggehaald, omdat ik een heel groot gebied CIN 3 had en er één klein plekje kanker was gevonden.
Er zijn verschillende soorten baarmoederhalskanker, de meest voorkomende is plaveisel carcinoom en daarna adenocarcinoom. Het laatste bevindt zich vaker wat hoger in de hals en vaker multifocaal, dus op meerdere plaatsen. Dat heeft ook te maken met het type hpv waarmee je besmet bent.
Door het aangedane weefsel is je baarmoederhals waarschijnlijk verzwakt (week). Hopelijk kan de tweede conisatie ervoor zorgen dat er weer gezond weefsel op de oppervlakte komt. Vaak zie je dan dat het virus t.z.t. verdwijnt, omdat door de wond het immuunsysteem aan de gang moet aldaar en alleen daarmee kan het virus worden opgeruimd. Dit kan echter wel een hele tijd duren.
Het hele verloop van besmetting van het virus tot kanker duurt 10 tot 15 jaar, het is dus een heel traag proces, waarbij een onrustige cel dus niet ineens kanker gaat worden.
Ik kan me trouwens voorstellen dat je onzeker wordt van deze uitslag… Het is voor de gyn moeilijk te beoordelen hoever ze moeten snijden, omdat je niet ziet wat goed en wat slecht weefsel is.. het is microscopisch. Het feit dat ze in jouw conus van de eerste conisatie geen kanker hebben gevonden is overigens een heel goed teken (naast de CIN3). Ik heb nog nooit gehoord/ gelezen dat kanker eerst in het weefsel begint en niet daarbuiten. Voor de hand liggend is het dat de kanker van buitenaf naar binnengroeit en gezien dat weefsel nu al verwijderd is en geen kanker laat zien, lijkt me dat een heel goede zaak.
Het feit dat ze niet alles willen verwijderen is ook een goede zaak, blijkbaar achten ze dat niet nodig. De conisatie moet duidelijk maken hoever het slechte weefsel zit, misschien is dat nog maar een klein stukje. Het kan ook nog zo zijn dat je lichaam nu zelf aan de gang gaat. Het kan nog steeds door je eigen lichaam herstelt worden. Is dat nu allemaal niet zo, dan kan altijd nog gekeken worden of ze verder moeten opereren, maar realiseer je dat het weghalen van je baarmoeder ook niet zonder gevolgen is, dus doe dat alleen als het echt niet anders kan!
Ik wens je enorm veel sterkte en kracht toe! Geestelijk is de route van het meerdere malen opereren het zwaarst, maar hopelijk kom je er lichamelijk met zo min mogelijk snijwerk van af en dat is uiteindelijk toch het beste!
Liefs Ester