Pap3B/CIN3,binnen 1 maand gehlopen, snel of normaal? en meer vragen...

• Ester

Hoi Maaike,

Wat naar dat je nog keer onder het mes moet!

Een tweede conisatie doen ze meestal als de snijranden niet helemaal vrij zijn van onrustige cellen.. dat zit het aangedane weefsel wat dieper. Waarschijnlijk hebben ze bij jou in eerste instantie geen diepe conisatie gedaan. Het gaat er dan vooral om hoe diep ze in het slijmvlies snijden. Vanuit de baarmoeder gaat het baarmoederslijmvlies over naar een ander soort slijmvlies aan de buiten rand van de baarmoederhals (plaveiselcellen). Deze overgangszone is het meest gevoelig voor het ontwikkelen van onrustige cellen en kanker. Bij mij is dat in eens weggehaald, omdat ik een heel groot gebied CIN 3 had en er één klein plekje kanker was gevonden.

Er zijn verschillende soorten baarmoederhalskanker, de meest voorkomende is plaveisel carcinoom en daarna adenocarcinoom. Het laatste bevindt zich vaker wat hoger in de hals en vaker multifocaal, dus op meerdere plaatsen. Dat heeft ook te maken met het type hpv waarmee je besmet bent.

Door het aangedane weefsel is je baarmoederhals waarschijnlijk verzwakt (week). Hopelijk kan de tweede conisatie ervoor zorgen dat er weer gezond weefsel op de oppervlakte komt. Vaak zie je dan dat het virus t.z.t. verdwijnt, omdat door de wond het immuunsysteem aan de gang moet aldaar en alleen daarmee kan het virus worden opgeruimd. Dit kan echter wel een hele tijd duren.

Het hele verloop van besmetting van het virus tot kanker duurt 10 tot 15 jaar, het is dus een heel traag proces, waarbij een onrustige cel dus niet ineens kanker gaat worden.

Ik kan me trouwens voorstellen dat je onzeker wordt van deze uitslag… Het is voor de gyn moeilijk te beoordelen hoever ze moeten snijden, omdat je niet ziet wat goed en wat slecht weefsel is.. het is microscopisch. Het feit dat ze in jouw conus van de eerste conisatie geen kanker hebben gevonden is overigens een heel goed teken (naast de CIN3). Ik heb nog nooit gehoord/ gelezen dat kanker eerst in het weefsel begint en niet daarbuiten. Voor de hand liggend is het dat de kanker van buitenaf naar binnengroeit en gezien dat weefsel nu al verwijderd is en geen kanker laat zien, lijkt me dat een heel goede zaak.

Het feit dat ze niet alles willen verwijderen is ook een goede zaak, blijkbaar achten ze dat niet nodig. De conisatie moet duidelijk maken hoever het slechte weefsel zit, misschien is dat nog maar een klein stukje. Het kan ook nog zo zijn dat je lichaam nu zelf aan de gang gaat. Het kan nog steeds door je eigen lichaam herstelt worden. Is dat nu allemaal niet zo, dan kan altijd nog gekeken worden of ze verder moeten opereren, maar realiseer je dat het weghalen van je baarmoeder ook niet zonder gevolgen is, dus doe dat alleen als het echt niet anders kan!

Ik wens je enorm veel sterkte en kracht toe! Geestelijk is de route van het meerdere malen opereren het zwaarst, maar hopelijk kom je er lichamelijk met zo min mogelijk snijwerk van af en dat is uiteindelijk toch het beste!

Liefs Ester

• maaike

Hoi Esther,

Bedankt voor je uitleg, ik moet zeggen dat het me enig sinds geruststeld.

Ze hebben afgelopen conisatie 4,5 cm weggehaald. Ik heb gelezen dat de baarmoedermond 10 -12 cm lang is dus er kan nog wel een stukje af.

Prettig weekend verder,

liefs Maaike

• Kirsten

Hai allemaal,

Gisteren de lisexcisie gehad… Was geen pretje, ondanks de verdoving. Maar gelukkig is het achter de rug. Volgende week donderdag krijg ik de uitslag. Nog een spannende anderhalve week dus.

Merk dat ik emotioneel echt op ben nu, mede ook door andere dingen die thuis spelen. deze week nog in de ziektewet en dan volgende week weer werken als het aan mij ligt.

houd jullie op de hoogte.

Groetjes, Kirsten.

• Kirsten

Hai allemaal,

Vandaag dan eindelijk het verlossende telefoontje gekregen. Het weefsel dat ze weg hebben gehaald bij de LIS heeft ook CIN3 (wat de gynaecologe al had verwacht), net als na de biopsie, maar…de snijranden zijn schoon. Dat betekent dat ze voor nu alle “rommel” hebben weg kunnen halen. Gelukkig!!! Is echt wel een pak van mijn hart hoor. Nu moet ik over een half jaar terugkomen voor controle. Geloof dat dat dan wel weer even spannend is. ga nu proberen het allemaal even van me af te zetten en dan zien we in septe,ber wel weer verder.

Het enige probleem dat ik nu nog heb, is dat het “vloeien” nog steeds niet helemaal weg is. De LIS is nu anderhalve week geleden en nog steeds heb ik last van afscheiding. Kon nog wel een paar weken duren zei de gynaecologe. Herkennen jullie dat?

Wat het lastig maakt is dat ik nu het ritme van mijn cyclus even helemaal kwijt ben, terwijl het overmatige vloeien voor die tijd ook al een probleem was. Daarvoor ben ik ook bij de gynaecoloog onder behandeling. Gelukkig kunnen we daar nu verder mee aan de gang, nu de LIS en dergelijke achter de rug is. Is er iemand die ervaring heeft met overmatig vloeien en daarvoor kon kiezen uit twee behandelingen? Een Mirena spiraaltje of de Novasure?

Nou, iedereen heel veel sterkte gewenst met alles. Blijf aan jullie denken en houd jullie op de hoogte. DAnk voor alle steun de afgelopen tijd!!

Groetjes, Kirsten.

• Patricia

Hai Kirsten,

Geweldig voor je! Ik heb hetzelfde gehoord vorige week, ook lis en cin 3, snijranden schoon, half jaar terugkomen.

Vloeien had ik ook maar wat erger was de stolling van mijn bloed, die kwam anderhalve week later, hele kipfilets aan gestold bloed kwam er mee. Niet normaal, ben naar ziekenhuis geweest en heb stollingremmers gehad. Alles is weer ok.

Ik heb een mirena en nooit tot bijna nooit een ongesteldheid of bloedverlies. Echt een aanrader.

De rest veel sterkte met de uitslagen en onderzoeken. In het begin schrik je maar blijf positief!

Groetjes PatriciaKirsten schreef:

>

> Hai allemaal,

>

> Vandaag dan eindelijk het verlossende telefoontje gekregen.

> Het weefsel dat ze weg hebben gehaald bij de LIS heeft ook

> CIN3 (wat de gynaecologe al had verwacht), net als na de

> biopsie, maar…de snijranden zijn schoon. Dat betekent dat

> ze voor nu alle “rommel” hebben weg kunnen halen. Gelukkig!!!

> Is echt wel een pak van mijn hart hoor. Nu moet ik over een

> half jaar terugkomen voor controle. Geloof dat dat dan wel

> weer even spannend is. ga nu proberen het allemaal even van

> me af te zetten en dan zien we in septe,ber wel weer verder.

>

> Het enige probleem dat ik nu nog heb, is dat het “vloeien”

> nog steeds niet helemaal weg is. De LIS is nu anderhalve week

> geleden en nog steeds heb ik last van afscheiding. Kon nog

> wel een paar weken duren zei de gynaecologe. Herkennen jullie

> dat?

>

> Wat het lastig maakt is dat ik nu het ritme van mijn cyclus

> even helemaal kwijt ben, terwijl het overmatige vloeien voor

> die tijd ook al een probleem was. Daarvoor ben ik ook bij de

> gynaecoloog onder behandeling. Gelukkig kunnen we daar nu

> verder mee aan de gang, nu de LIS en dergelijke achter de rug

> is. Is er iemand die ervaring heeft met overmatig vloeien en

> daarvoor kon kiezen uit twee behandelingen? Een Mirena

> spiraaltje of de Novasure?

>

> Nou, iedereen heel veel sterkte gewenst met alles. Blijf aan

> jullie denken en houd jullie op de hoogte. DAnk voor alle

> steun de afgelopen tijd!!

>

> Groetjes, Kirsten.

• maaike

Hoi Kirsten en Patricia

Wat heerlijk gefeliciteerd met de goede uitslag.

Wat zal er een last van jullie afvallen!

Helaas behoor ik niet tot de categorie die na de eerste conisatie cin 3 vrij ben.

Vandaag weer voor controle bij de gyn geweest.

Hij vertelde dat bij 9:10 vrouwen na een conisatie de snijvlakken schoon zijn.

Ik ga er 20 mei maar weer voor.

Ik kies dit keer voor een ruggeprik omdat ik nu 6 weken na de conisatie 's avonds nog zo moe ben tot spugend aantoe.

De ruggeprik is op advies van de gyn.

Er is weer een inwendige echo gemaakt omdat ik buikpijn houd. net of ik de hele dag door weeën heb.

De gyn heeft daar niet echt een verklaring voor. Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Ook heb ik na de operatie een zeer been over gehouden. Een spier van binnenkant knie naar buitenkant heup. Ik hoop niet dat er een zenuw afgekneld is geweest, maar je zou denken dat dit na 6 weken wel over gaat maar helaas.

Al met al voel ik me niet echt top met al die kwaaltjes terwijl ik hiervoor eigenlijk niets mankeerde.

Ik zei al tegen de gyn. het zou wel tussen mijn oren zitten waarbij hij heel lief antwoorde, nee hoor anders voel je het toch niet.

Ik probeer het van me af te zetten maar net als alles op de achtergrond verdwijnt ga ik weer heel heftig dromen en wordt klets weet wakker.

Een klein stemmetje in mijn achterhoofd zegt dat ik na 20 mei nog niet klaar ben. Ik hoop dat mijn intuïtie mij in de steek laat en een positieve uitslag krijg.

ik hou jullie op de hoogte,

liefs Maaike

• Kirsten

Hai Maaike,

Zou willen dat ik je onrust weg kon nemen, maar realiseer me heel goed dat dat niet mogelijk is. Ik wil je heel veel sterkte wensen met alles en zal aan je denken!

Op 20 mei krijg je dus opnieuw een conisatie? Waren bij jou de snijranden dan niet schoon? Weet je ook waarom ze bij jou voor een conisatie hebben gekozen ipv een lisexcisie?

Sterkte met het wachten tot de ingreep. Pas goed op jezelf en zorg goed voor jezelf.

Liefs, Kirsten.

• maaike

hoi Kirsten,

Bedankt voor je lieve woorden.

Ik zit er vandaag finaal doorheen.

Ik blijf hard aan het werk om maar niet te hoeven denken maar lichamelijk sloopt me dat weer. Lekker in een visueuze cirkel dus.

Vorige keer zijn ze tijdens de operatie van een conisatie naar een lisconisatie overgegaan.

Ze kijken nu wat het beste lukt.

De snijranden waren inderdaad niet schoon er zit nog teveel cin 3 in.

Ik sla me er weer door heen.

Bedankt voor je reaktie ondanks dat je nu zelf positief nieuws hebt gehad.

Liefs, Maaike

• Kirsten

Goedennacht Maaike,

Zit nog laat achter de computer en lees net je berichtje…

Waar je over schrijft, dat herken ik inderdaad ook van mijn situatie (ook al heb ik nu dan goed nieuws gehad). Je zit in een vicieuze cirkel, waar je maar moeilijk uit kan komen. Werken is aan de ene kant fijn, maar aan de andere kant is je hoofd steeds bezig met maar één ding. Je lijf!!! Zelf heb ik al die weken dat we in spanning zaten in de ziektewet gezeten. Werken lukte me niet, omdat ik mijn hoofd er niet bij kon houden. Daarbij speelden en spelen er nog andere dingen thuis. Alles bij elkaar was en is het zwaar allemaal. De enige tip die ik je kan geven, neem de tijd voor jezelf en je emoties! Maak even pas op de plaats.

Ik wilde dat ik verder iets kon zeggen of doen waardoor je je weer een beetje beter voelt (ook al weet ik dat dat waarschijnlijk weinig helpen zal). Je zal pas iets geruster zijn als alle “rommel” echt je lijf uit is.

Het enige dat ik nu voor je kan doen is aan je denken en voor je duimen. Dat doe ik dan ook maar. Heel veel sterkte met alles en als je van je af wilt schrijven… Je weet de weg.

Liefs van hier, Kirsten.

PS. Hou je me op de hoogte?

• maaike

Hoi Kirsten,

Ik hou je op de hoogte!

Bedankt he,

liefs Maaike