Pap3B/CIN3,binnen 1 maand gehlopen, snel of normaal? en meer vragen...

• Kirsten

Hai allemaal,

Vanmiddag dan gesproken met de gynaecoloog. Heb al mijn vragen wel kunnen stellen. Uit de biopten is een CIN3 gekomen. Ze gaf aan dat het absoluut geen kanker is. Ook spreekt ze niet van een voorstadium. Wel zegt ze dat de cellen erg onrustig zijn en dat die verwijderd moeten worden. Ik vind het best tegenstrijdig klinken allemaal. Hadden jullie dat ook?

Zie wel een beetje tegen de lisexcisie op. Vooral het wachten erna op de uitslag vind ik zo frustrerend. Duurt weer twee weken, dus weer die onzekerheid. Ik hoop maar dat ze alles weg kunnen halen en dat de snijranden dan schoon zijn. Wie weet geeft dat me weer meer rust…

Tot mails maar weer.

Groetjes, Kirsten.

• Ester

CIN 3 is voorstadium van kanker en inderdaad geen kanker.

• Kirsten

Hai Ester,

Weet je wat ik nu zo raar vind? Mijn gynaecoloog zegt dus dat ik geen kanker, maar ook geen voorstadium ervan heb. Terwijl ik overal lees, dat CIN3 wel een voorstadium is.

Iedereen om mij heen is blij en opgelucht. Zelfs mijn man, Ikzelf ben helemaal niet opgelucht, maar juist ongerust… Dit is natuurlijk nog maar het begin. Het moet er eerst nog uit en dan maar afwachten wat dan de uitslag van het weefselonderzoek is..

Groetjes, Kirsten.

• Ester

Dat snap ik dan inderdaad niet, dat hoor ik voor het eerst… Wat is het dan wel? Want CIN3 zijn hele onrustige cellen.

Dit is helemaal onduidelijk voor je… en dat kun je nu net niet gebruiken! Op europe.obgyn.net/nederland kun je ook vragen posten en daar worden die vragen ook beantwoord door gyneacologen (Hans van der Sikke). Misschien kun je de gegevens die je hebt daar eens op posten en vragen om wat het dan nog kan zijn.. Ik zal het ook nog eens navragen bij de arts.

Nogmaals take care!

Liefs ester

• Martinavanbavel

Beste Kirsten en Ester,

Cin3 is nog geen echte kanker nee, dat klopt, maar het zit wel in de beginfase en als je het laat zitten heb je dikke kans op echte kanker. Maarrrr…wanneer dat dan zal zijn, dat weten ze niet precies.

Cin3 is wel zorgelijk, het zijn inderdaad afwijkende cellen die niet goed voor je zijn. Dat is duidelijk.

Ik vind het ook altijd erg raar hoe dat nou precies zit. Om eerlijk te zijn, mijn gedachten hierover:

Je zit in het begin stadium van BMHK en het moet er uit voor het echt kwaad kan.

De artsen zijn altijd heel plastisch hierover, logisch, want voor hen is het nog niet echt heel erg he, zij zien natuurlijk al die andere gevallen die in een veel verder stadium zitten, voor ons is het wel al erg, het is hoe dan ook slecht voor je en als je niet opschiet dan kan het echt veel kwaad aanrichten in je lijf.

Dus, …..hoe jij het oppakt ligt aan jou, zoals ik het vaak lees en hoor is het voor de meesten meestal toch gevoelsmatig wel het begin van BMHK, en al die termen van de artsen, die doen er niet veel meer toe….Het gaat om je gevoel.

En ik begrijp zeker wel dat je je enorm vervelend en onzeker voelt…gelukkig hebben we daar allemaal last van en kun je hier veel lotgenoten tegenkomen.

Ik heb er in ieder geval heel veel aan gehad en nog steeds!

Inmiddels is bij mij het bloedden gestopt en ben ik weer verder gegaan met leven, maarrr…het gaat niet uit mijn hoofd, ik leg het wel tijdelijk opzij tot aan de controle in juli. Persoonlijk heb ik het gevoel dat ik dit de rest van mijn leven mee zal dragen, al zal het niet terug komen binnen een paar jaar, al zeggen ze over 5 jaar dat ik genezen ben, volgens mij ben ik nooit meer genezen, want het heeft 1 keer de kans gehad in mijn lijf, dan zou het best nog eens kunnen gebeuren. Ik blijf allert in ieder geval.

Beste Kirsten….heeeeel veeeel sterkte meid, en remember…je staat niet alleen!

Je wordt in ieder geval door ons begrepen!

Knufffff

Martina

• Kirsten

Hai Ester,

Dank voor je reactie. Heb net even op die site gekeken, maar kom er niet heel veel wijs uit. Ik heb wel een nieuw bericht gepost en hoop dat er een reactie op gaat komen. Wanneer spreek jij je arts weer?

Het is zeker veel onzekerheid. Kan er ook niet goed tegen. Houd van eerlijkheid en heb liever dat ze eerlijk zeggen dat het een voorstadium is dan dat ze zeggen dat het onrustige cellen zijn die weg moeten. Terwijl je vervolgens overal leest dat een CIN 3 wel degelijk een voorstadium is…

Zie tegen maandag op en hoop dat alles goed gaat verlopen.

Groeten, Kirsten.

• maaike

Hoi Allemaal,

Kirsten, de onderzoeken op zich vallen redelijk mee.

het meest verveleden is het continue wachten op uitslagen.

Martine, ben jij in principe klaar? ( lichamelijk dan) en moet je nu om de 3 maanden uitsrtijkjes laten maken?

Esther,

Kan jij me misschien vertellen wanneer ze een 2de conisatie uitvoeren of ze dan weten hoever ze moeten snijden?

Het schijnt dat mijn weefsel te week is, daardoor ben ik nog onzekerder geworden.

Wat vinden ze de volgende keer nu weer??

Waardoor komt het dat weefsel week is?

gr Maaike

• Ester

Dat begrijp ik helemaal, ik vind het ook raar.. alsof onrustige cellen niet ernstig genoeg zijn.. onrustige cellen kunnen in meerere of mindere mate een voorstadium zijn.. CIN 1 en 2 zijn minder onrustig, maar wel al op weg naar…

Nou duurt het hele proces heel erg lang en niet bij alle vrouwen mondt het uiteindelijk uit in kanker, maar nu je erin zit wil je wel de juiste kennis.

Ik spreek niet mijn eigen gyneacoloog, maar een arts, die mij heeft ondersteund in mijn trjaject, aankomend weekend. Hij heeft zich in mijn dossier verdiept i.v.m. twijfels over de operatie en is van oorsprong radiotherapeut en heeft veertig jaar met kankerpatiënten gewerkt. Door mijn verhaal heeft hij zich helemaal ingelezen in dit onderwerp en is hij op dit moment waarschijnlijk de best ingelezen dokter op dit gebied. Hij adviseerde mij de operatie niet te doen en hij daardoor heb ik het niet gedaan. Tot op heden lijkt het erop dat hij het bij het juiste eind heeft.

Ik laat jou weten als ik meer weet!

Ik hoop dat je het weekend zo goed mogelijk door kan komen en het af en toe even van je af kan zetten!

Liefs Ester

• Kirsten

Hallo Ester,

Dank voor je mail!!!!

Jij hebt ook een heftig verhaal zeg! Heb net even het een en ander terug gelezen daarvan. Welke operatie heb jij dan besloten niet te doen? Had jij ook PAP3B en vervolgens CIN3? Kwam er toen na de lisexcisie/conisatie uti dat er tumorweefsel aanwezig was? Hadden ze in eerste instantie tegen jou ook gezegd dat het “onrustige” cellen waren, maar geen voorstadium of kanker? Wel fijn dat je iemand hebt die je goed kan bijstaan hierin. Bedankt alvast dat je mijn vraag aan hem wil voorleggen!!

Ik doe mijn best om gewoon door te gaan met alles, maar het kost erg veel moeite wel (mede omdat ik momenteel al veel op mijn bordje heb, naast dit lichamelijke probleem). Hoop maar dat alles voorspoedig gaat maandag en dat de uitslag goed zal zijn.

Mocht je wat meer weten, dan hoor ik het graag. Zal je mijn mailadres even geven, das misschien wat makkelijker? Dat is kmdegvanb@hotmail.com.

Jij een fijn weekend gewenst ook en tot mails. Ik houd je op de hoogte. Fijn ook om zo even te kunnen mailen…

Groetjes, Kirsten.

• Ester

Ik stond op de rit voor een trachelectomie, dat is een ingreep waarbij ze de baarmoederhals + omliggend weefsel verwijderen en daarnaast de lymfklieren in het kleine bekken. Als baarmoederhalskanker uitzaait dan is dat eigenlijk altijd via de lymfvaten naar deze klieren, alvorens het het lichaam in gaat.

Ik had inderdaad een pap 3b, maar bij de biopten werd al een klein plekje gevonden dat verdacht veel op kanker leek, de rest was CIN 3. Daarna een lis.. dat zag er goed uit op de CIN 3 na dan. De lis was niet om te behandelen, maar om meer weefsel te onderzoeken. Door de `goede` uitslag werd het een conisatie, een diepe, d.w.z. tot in het baarmoederslijmvlies. Uit het weefsel van de conisatie kwam, tegen de verwachting in, dat er nog meer tumorplekjes gevonden zijn. Klein welliswaar, maar een aantal milimeters ingegroeid. Om die reden werd mij maanden later geadviseerd de lymfklieren te laten verwijderen en weer een half jaar later werd ook de trachelectomie `aangeboden`, i.v.m. pap 2 en virus nog gevonden… Er was discussie over het risico van uitzaaiing.. de één zei 1%, de ander 5 a 10 en weer één zelfs 20%. Na veel speurwerk lijkt het toch dichter bij de 1 tot 5 te liggen,blijkt uit onderzoeken en doordat ik een jaar verder ben is dat weer gezakt. Nu weer een paar maanden verder, na me niet geopereerd te hebben heb ik pap 1 en virus weg. Plaatselijk dus alles in orde, het risco van uitzaaiing blijft.

Met mijn verhaal wil ik je niet onnodig afschrikken.. pap 3b is meestal CIN 3 en zelden al kanker. CIN3 moet behandeld worden, maar is nogmaals geen kanker. Het is heel goed te behandelen.. daar ga je niet dood aan!!! Onthoud dat goed.. het is ernstig, maar te behandelen!

Maar je hebt recht op het gevoel je wel zorgen te maken, dat is een hele normale reactie op een abnormale situatie. De kloof tusen jou en ander zal er nu wel even zijn.. het is niet hen lijf waarin dit afspeelt, een ander, zelfs jouw partner, heeft niet die zorg die jij nu hebt en dat is heel lastig. Vervelend ook dat je al zoveel op je bordje hebt.. ik had dat toen ook toevallig.. Precies een jaar geleden kreeg ik de uitslag van mijn uitstrijkje. Ik was net mama geworden en had thuis een 4 maanden oude baby met koemelkallergie en die veel moest huilen. Om die reden zat ik bij de dokter toe zij zei.. o ja….nog iets…je uitstrijkje is niet goed. Ik vergeet dat gevoel nooit meer.. de grond zakt onder je voeten. Twee verhuizingen achter elkaar, waarvan één naar een nieuwbouwwoning waar van alles geregeld moest worden. Ik kreeg de conisatie en moest herstellen. Kreeg netelroos, wat ik nog steeds heb en de ene kwaal na de andere die niets met de kanker te maken had. We hadden een bruiloft gepland op 8-8-8, heel leuk, maar ook stressvol. Deze moesten we bijna cancelen vanwege het plotselinge bericht op mijn voicemail (!) dat ik geopereerd moest worden.. ik was toen net weer begonnen met werken en opbouwen van mijn leven. Ellende op ellende… het was een zwaar jaar, maar anderzijds moet ik nu ook stellen dat het er allemaal goed uitziet, garanties krijg ik nooit.

Met de zorgen leer je omgaan en de tijd doet ook veel. Vroef of laat pak je de draad weer op en is het slechts een nare periode uit je leven. Geef jezelf de tijd dit proces te lopen en te verwerken.. het heeft veel impact en je geest moet ook helen na zo'n tijd.

Nogmaals.. op dit moment , als je alle feiten op een rij zet voor jezelf, dan heb je onrustige cellen (wel of geen voorstadium) en bestaat daar een goede behandeling voor. Onrustige cellen zaaien niet uit. Als uit al die biopten geen kanker naar voren is gekomen is dat een goed teken naast de uitslag CIN 3 , die natuurlijk meer dan vervelend is. Realiseer je dat ze heel veel kunnen tegenwoordig. Ik hoop dat dit helpt een beetje rustig te blijven in deze moeilijke tijd.

Werk je trouwens? Zo ja dan zorg dat je genoeg tijd voor jezelf hebt, desnoods de ziektewet in, je hebt nu al je energie voor jezelf nodig. Tenzij werk je goed afleidt, dan is het natuurlijk prima!

Ik ga je mailen zodra ik de arts heb gesproken!

Hou je haaks!!!

Ester