1ste controle na trachelectomie

• Jolanda

Hallo meiden!

Hoe gaat het ermee?

Hier is alles weer prima! Een heftig weekje achter de rug! Vorige week heeft onze dochter 2 dagen in het ziekenhuis gelegen omdat ze het heel erg benauwd had. Echt heel akelig om te zien. gelukkig mocht ik in het ziekenhuis bij haar blijven. Nu is alles weer prima, als je dr rond ziet rennen zou je niet zeggen dat ze er vorige week zo vervelend aan toe was!

Door dit hele gebeuren is mijn controle in Nijmegen verschoven van vorige week vrijdag naar afgelopen maandag. Gelukkig kon het zo snel!

Er is weer inwendig onderzoek gedaan, dit zag er allemaal goed uit. En een uitstrijke gemaakt daar krijg ik over 2 weken de uitslag van. We hebben een heel gesprek gehad over mijn buikijn. Dit wordt hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door littekenweefsel wat er in die regio natuurlijk volop aanwezig is. van de trachelectomie en van de keizersnede. Heel erg balen natuurlijk want daar is niets aan te doen. e gynaecoloog had nog wel als optie een paar maanden de pil te gaan gebruiken omdat dan alles in mijn baarmoeder natuurlijk tot rust komt. maar ja dat is dus nu juist niet de bedoeling…! Verder is dan de enige optie om pijnstillers te gebruiken de gynaecoloog heeft met verzekerd dat dat echt geen kwaad kan.

Monique wat spannend zeg dat er misschien toch hechtingen geplaatst moeten worden, als ik het zo hoor van je is er bij jou idd meer weggehaald als bij mij. Bij mij zit er zelfs nog 5 mm van de baarmoerderhals. En van de baarmoeder zelf hebben ze niets weg hoeven te halen. Ik duim echt voor je dat het allemaal goed verloopt! Hopelijk kun je wel nog genieten van je zwangerschap en ben je niet alleen maar bezig met de risico's.

Gerda hoe was je vakantie? Lekker genoten?!

Ester het blijft idd altijd spannend, ik voel het echt dat mijn lichaam me destijds in de steek heeft gelaten dus waarom zou dan niet nog n keer kunnen gebeuren? Vooral de weken vlak voor mijn controles zijn slopend dan sta je weer heel erg stil wat er geweest is.

We moeten het er toch mee doen en als er dan weer een goede uitslag is daar op vertrouwen! Moeilijk moeilijk…!

nou meiden tot gauw!

liefs Jolanda

e

• Gerda

Hallo dames,

Da's lang geleden, sorry, nogal veel aan mijn hoofd. Heb wel genoten van de vakantie, al was dat toch ook nog knap vermoeiend. Ben benieuwd wanneer die vermoeidheid eens wat wegtrekt. Ik heb het nu iets rustiger, ben halve dagen gaan werken in overleg met de bedrijfsarts en de leidinggevende. Het werk valt me nl zwaar. Werk als ambulant begeleider en dan hoor je de hele dag niet anders dan problemen. Kan dat nu wat minder opbrengen. Hebben jullie daar ook moeite mee?

Monique, ben zo benieuwd hoe je zwangerschap verloopt. Jammer dat ze in Utrecht ook niet echt veel positiever gestemd waren. Ben benieuwd of die hechting nu nog nodig zal zijn. Hoe was je controle van 10 aug. in Vlissingen? Wat een horrorverhaal trouwens over die bevalling… Moet ik ook niet aan denken, vreselijk zeg!

Jolanda, wat schrikken van je dochter zeg! Fijn dat het nu goed gaat. Hoe was de uitslag van je uitstrijkje? Wat vervelend dat je zo'n last van je buik hebt. De pil gebruiken, nee daar zou ik ook niet voor kiezen! Mijn buik is wel gevoelig maar ik heb geen pijn. Ik heb natuurlijk ook niet dat extra litteken van een keizersnee zoals jij. Welke arts heb jij in Nijmegen? Is je controle elk half jaar of elk jaar?

Ester, tja die onzekerheid, dat heb ik ook wel erg. Ook na een goede uitslag. Blijf toch bang dat ze iets over het hoofd hebben gezien. Spannend om voor een tweede te gaan. Het risico blijft aanwezig maar ik denk dat dit het wel waard is.

Zelf blijf ik wat aanmodderen met mijn menstruatie. Ondanks het aanstippen bij de vorige controle verlies ik nu weer 6 dagen voordat de eigenlijke menstruatie begint oud bloed. Erg irritant. De duur van de menstruatie is ook erg verschillend. Nog lang niet zoals voor de trachelectomie. Geduld hebben en het de tijd geven, grrr, kan het niet meer horen!

Hopelijk tot snel,

Gr. Gerda

• Monique F.

Hallo dames,

Fijn dat je genoten hebt van je vakantie Gerda, maar het is wel vervelend dat je blijft kampen met die vermoeidheid. Heb je wel eens gekeken of dit niet een andere oorzaak heeft? Misschien dat je je huisarts kan vragen of hij je bloed een keer wilt nakijken? Je hebt wel een verstandige keuze gemaakt door halve dagen te gaan werken. Je moet wel toegeven aan deze moeheid en je lichaam de nodige rust geven waar het om vraagt. Als je door zou blijven gaan en niet luistert naar de signalen van je lichaam dan gaat het helemaal fout. Je vraagt hoe deze moeheid bij de anderen is. Natuurlijk was ik erg moe direct na de ingreep, maar dit werd elke week wel minder. Eind januari 2009 werkte ik weer 36 uur. Ik moet eerlijk zeggen dat dit wel iets te snel was, maar het bleef goed gaan. Enkele maanden geleden heb ik een terugval gehad en had ik het vooral geestelijk erg zwaar. Het leek wel of ik toen begon aan het hele verwerkingsproces. Ook de moeheid speelde me toen grote parten. Sinds ik zwanger ben lijkt het verwerkingsproces wederom naar de achtergrond verschoven te zijn. Op dit moment gaat het eigenlijk best goed. Ik werk nog steeds vol tijd. Ook ik heb geestelijk en lichamelijk af en toe te verduren op mijn werk. Ik werk als sportinstructeur in een gevangenis en krijg ook dagelijks te maken met heftige verhalen, vragen of gewoon asociale mensen.

Iedereen is anders en elk lichaam reageert op een andere manier. Het is normaal dat je lichaam moe is van alle wat het lichamelijk en geestelijk te verduren heeft gehad.

Neem de tijd zou ik zeggen. Hoe gaat het nu met je menstruatie? Vloei je nog steeds 6 dagen van te voren?

Jolanda: Gelukkig gaat het nu weer beter met je dochtertje. Ik kan me voorstellen dat het erg schrikken is. Was het een eenmalig iets of moet ze nog af en toe op controle komen in het ziekenhuis?

Hoe was trouwens de uitslag van je uitstrijkje? Wel raar trouwens dat ze niets aan de buikpijn kunnen doen. Het lijkt me vreemd dat je hier mee moet gaan leren leven????

Ester: Ben je weer een beetje gewend aan het dagelijkse leventje na de vakantie. Vervelend hè om al dat moois af te sluiten. Als je weer voor het eerst moet werken heb ik altijd na een paar uur het idee dat ik niet op vakantie ben geweest.

Ik kan me voorstellen dat je er over nadenkt o te gaan voor een tweede kindje. Ik zou bijna zeggen…waar wacht je op….probeer het. Ik hoop dat je arts hier toestemming voor geeft, want e lichaam moet er wel klaar voor zijn natuurlijk.

Een tijdje geleden heb ik telefonisch te horen gekregen dat ze geen hechting gaan plaatsen in mijn vagina…pffff…. In andere ziekenhuizen doen ze dit ook niet meer omdat de voordelen te klein zijn. Ook zou je een grote kans op een ontsteking hebben en dat wil je natuurlijk niet.

18 augustus moest ik weer op controle bij Prof. Dr. Verheijen. Dit was puur voor de zwangerschap want de controles na baarmoederhalskanker zijn voorlopig uitgesteld. Verheijen wilde weten wat er nog aan gecreëerde baarmoedermond zat. Door een inwendig onderzoek (wat erg pijn deed dit keer) zag hij dat er eigenlijk niet meer zat. Hier was ik ook bang voor omdat mijn tumor aan de grote kant was (iets groter dan 2 cm.) Hierna heeft hij een inwendige echo gedaan en dat gaf toch wel een positief resultaat. Ze hebben de baarmoeder een stukje bij elkaar gebonden en daar de cerclage omheen gezet. Op dit moment zat er tussen de baarmoeder en de cerclage een ruimte van 3 cm. , wat nu groot genoeg is. Maar dit moet wel zo blijven. Tijdens de inwendige echo konden we ons kindje nog en keer zien. Het was erg beweeglijk en het draaide alle kanten op. Wat een heerlijk gezicht was dat.

Voorlopig hoef ik niet meer op controle in Utrecht (voornamelijk door de grote reisafstand) en mag ik op controle blijven in Vlissingen. Mijn gynaecoloog aar is bekend bij Verheijen en heeft haar studie gevolgd bij de arts in Nijmegen. Zij zal dus regelmatig controleren of de ruimte tussen de cerclage en baarmoeder groot genoeg is. Alleen als het “fout” is moet ik nog naar Utrecht. Maar hopen dat dat niet nodig is.

Verder voel ik me prima en begint mijn buik al aardig te groeien. Ik hoop dat jullie dit snel ook mogen meemaken.

Tot snel allemaal en laat weer wat horen…..

Liefs Monique

• Fanny

Hoi Monique,

Dank voor je berichtje bij Olijf en ja kan beter hier dan even reageren. Wat een zware baan heb je en wat goed dat je het volhoudt. Ik hoop dat je niet naar Utrecht hoeft, oftewel dat alles goed blijft gaan!

Groetjes,

Fanny

• Irene

Dames,

heb weer even zitten ‘bijlezen’ want er blijven maar nieuwtjes tussenzitten. Gelukkig zijn de controles bij ons allen steeds wel goed te noemen en dat is denk ik even het belangrijkste. En al die andere ongemakken, die ik ook heb, moeten we helaas maar op de koop toenemen. Net als Gerda heb ik ook last van het voorvloeien (nee geen voorgloeien zoals bij een diesel) maar dan ruim 10 dagen, nee niet leuk maar het zij zo.

Wel heel vervelend voor je Gerda dat je geestelijk in een terugval terecht bent gekomen. Dokter Bekkers vroeg me er de vorige controle naar, hij peilde hoe het geestelijk met mij/ons gaat maar volgens mij gaat het prima. Hij waarschuwde wel voor een terugval of een ‘klap’ die vrij algemeen voorkomt. Vrees dat jij daar dan nu in zit. Inderdaad goed naar je lichaam luisteren en veel praten, dat doen wij wel en dat helpt! Maar ja iedereen is weer anders en verwerkt het ook anders.

De vakantie zit er voor de meesten weer op, behalve Jolanda he die heeft lekker nu nog 3 weken. Thailand was geweldig, een hele ervaring met de kinderen. We hadden wel allevier last van een cultuurshock. Tjemig wat komen er veel geuren, kleuren, geluiden en beelden bij je binnen! Maar we hebben ook lekker kunnen uitrusten en we hadden het zeker verdiend na het enerverende jaar.

Ik ben er steeds minder mee bezig, het komt zo af en toe voorbij zeilen, ruimde net de stapel kaarten op die we hebben gekregen en dan denk je er zeker weer aan terug. Kreeg ook absoluut het gevoel wat er toen bij hoorde. Wat mij wel opvalt en me tegelijkertijd ook verdriet doet is dat er vrienden zijn waar je door deze zware periode afscheid van moet/wil nemen. Ik merk dat wij best wel veranderd zijn en sommige mensen kunnen die groei niet bijbenen. Wij staan anders in het leven waardoor je de aansluiting met sommigen verliest. En sommige vrienden hebben zich gewoon echt van hun slechte kant laten zien, praktisch niks laten horen. En dat doet pijn, maar afscheid nemen is dan het enige wat resteert. Ik heb ook helemaal geen zin meer om te investeren in negatieve relaties, dat deed ik vroeger wel, luisterde naar het gezanik van iedereen maar nu zoek ik meer de balans op. Natuurlijk mag iedereen ook zeuren en zeiken maar het moet wel in balans zijn met de leuke momenten en gezelligheid. Per saldo zoeken we nu meer mensen op die hetzelfde in het leven staan en er ontstaan nieuwe vriendschappen. Het is wel te vergelijken met een echtscheiding, die ik ook heb meegemaakt, ook dan raak je mensen kwijt en komen er nieuwe relaties tot stand. Ach zo verloopt het ook wel je hele leven, en vasthouden is niet goed, loslaten is alleen soms wel moeilijk. Ben wel benieuwd ook hoe jullie hiermee zijn omgegaan. Uiteindelijk is de geestelijke component van de ziekte die we allemaal hebben doorgemaakt wellicht nog belangrijker dan de lichamelijke. Ach en dan schrijf ik dat ik er steeds minder mee bezig ben maar als ik dit zelf teruglees zie ik dat het me toch bezighoudt, wellicht niet direct maar wel indirect.

Ik hoop dat het eenieder goed gaat, wens jullie weer het allerbeste toe!!! Monique zet 'm op en maak er een mooi mensje van, Jolanda ik hoop dat je vakantie lekker is, Gerda rustig aan en Jolanda blijf vooral doorgaan met goede tips geven! Wellicht dat Esther ze binnenkort ook kan gebruiken!

liefs Irene

• Jolanda

Hoi meiden!

Nog even snel een berichtje van mij, morgen vertrekken we naar Spanje!

We zouden gewoon in Nederland blijven deze vakantie maar de weersvoorspellingen zijn niet zo best dus we hebben gister nog geboekt!!!

Ik moet zeggen dat ik er wel super veel zin in heb!

Met onze dochter gaat t weer helemaal goed gelukkig! Al moet ze wel voorlopig 2x per dag puffen, maar goed daar doet ze het goed op.

De uitslag van mijn uitstrijkje was ook goed!! Gelukkig een pap 1! Altijd erg fijn om weer te horen!!!

Mijn buikpijn is met paracetamol wel te onder drukken dus dat doe ik voorlopig dan maar zo.

Irene,Thailand is gewedig he?! Een paar jaar geleden ben ik er geweest. Super! En zeker na zo'n rottige periode fijn samen met je gezin. Wat je schrijft over vriendschappen herken ik helemaal van bepaalde mensen verwacht je steun tijdens zo'n heftige periode maar dat krijg je niet van iedereen waarvan je t verwacht. Dat doet erg veel pijn, zeker als jij wel altijd voor die persoon hebt klaar gestaan. Ik denk dat die mensen vol van zichzelf zitten en dan met zo'n groot verdriet geen raad weten. Als er iemand iets erg overkomt probeer ik toch altijd iets te kunnen betekenen voor die persoon, al zeg je aan de telefoon “ik weet niet wat ik moet zeggen, maar vertel maar” dat is al voldoende! Voor sommigen is dat dus erg moeilijk….

Wat vervelend voor Gerda en Irene dat jullie zo'n last hebben van bloedverlies voor de menstruatie, en zolang…, waar komt dat toch door? Ik zelf heb juist na de trachelectomie veel minder last van bloedverlies. Het blijft allemaal zo vreemd en zo onverklaarbaar. Dat is ook wat het akelig maakt vind ik. Hoe gaat het nu met je Gerda? Balen dat je een terugslag hebt, ik denk dat het wel logisch is. Je lichaam is nu in principe weer gezond en nu gaat je verstand met je aan de haal, en ga je je bedenken hoe het ook allemaal had kunnen aflopen. Ook je vermoeidheid is herkenbaar. Ik werk met verstandelijk gehandicapten van vrij hoog niveau maar die idd wel alleen hun eigen sores zien! Af en toe is dat erg confronterend. Probeer het rustig aan te doen, fijn dat je met je werk hebt kunnen regelen om halve dagen te werken. Neem de tijd voor jezelf en je gevoelens!!

Monique wat fijn dat het goed gaat met je zwangerschap!!! Zo spannend he?! En fijn dat je niet elke keer voor de controle naar Utrecht hoeft. Ik moest destijds wel elke controle naar Nijmegen, elke keer 1 uur een kwartier rijden. Erg vermoeiend! Maar goed het was voor t goede doel natuurlijk, maar wel fijn dat je inde buurt op controle kunt gaan.En super fijn dat je toch geen hechtingen hoeft! Of denk je er zelf anders over. Wat knap trouwens dat je nog steeds al je uren werkt. Denk wel aan jezelf he?! En luister naar je lichaam, Vooral met zo'n heftige baan!

Heb ik het trouwens goed begrepen dat Gerda en Ester ook graag zwanger willen worden en dat we dus met z'n 3-en zijn?

Hier is het nog niet gelukt, helaas…!

Nou dames, ik ga mijn koffertje inpakken en lekker genieten in Spanje! Tot mails!!

liefs Jolanda

• Gerda

Hallo dames,

Het is al weer ff geleden dat ik wat heb geschreven maar nu wordt het wel weer eens tijd. Ik ben benieuwd hoe het met jullie allemaal gaat!

Jolanda, ik hoop dat je een fijne vakantie hebt gehad. Fijn dat je uitslag goed was! Hoe vaak heb jij nog controle? Ik ben idd ook bezig om zwanger te worden maar nog niet gelukt, helaas..

Irene, wat je schrijft over vriendschappen is voor mij heel herkenbaar. Gelukkig dat er ook weer nieuwe vriendschappen ontstaan. Mijn ervaring is bij nieuwe vriendschappen dat het meteen dieper gaat. Ik ben wel een beetje klaar met oppervlakkig geklets! Geestelijk gaat het de laatste weken wel weer beter met me, af en toe nog wel een dip maar over het geheel genomen voel ik me beter! Dat bloeden voor de menstruatie had ik de laatste x ook 10 dgn, niet echt prettig!

Monique, hoe gaat het met je zwangerschap? Fijn dat de laatste controle er goed uitzag. Spannend hoor! Hoe vaak heb je nu controle?

Ik ben gisteren voor controle geweest. Heb nog ff extra naar mijn lymfeklieren laten kijken maar dit was oké. Was allemaal lymfevocht en dus logisch dat het dikker is. De arts zei dat het over een aantal jaren ook wel weer kan verdwijnen. Laten we dat maar hopen. De uitslag van het uitstrijkje krijg ik de 27e.

Verder heb ik het bloedverlies voor de menstruatie maar weer ter sprake gebracht. Ook had ik een aantal keren een contactbloeding gehad. Volgens de arts komt dit door dat het baarmoederslijmvlies dun is en dat het dan snel gaat bloeden. Dit kan er ook de oorzaak van zijn dat ik niet zwanger wordt. Het eitje kan zich immers niet goed nestelen. Ik heb nu medicatie, utrogestan, gekregen. Dit moet ik een dag of 2 voordat het bloeden voor de werkelijke menstruatie begint gaan innemen. Als het goed is moet dit werken en ben ik van het bloeden af. Ik hoop het echt! Verder heb ik voor een doorverwijzing naar een fertiliteitsarts gevraagd. Hier kan ik 7 dec. terecht. Besloten om dit, ondanks de reistijd, ook in Nijmegen te doen. De arts vond het ook oké als we dit dichter bij huis wilden doen aangezien je soms erg vaak naar het ziekenhuis moet voor een paar minuten en dat is natuurlijk wel belastend. De andere kant is dat niet veel artsen ervaring hebben met trachelectomie en dat het allemaal even wat anders zit. Ik heb nl geen zin in onnodige pijn omdat ze de juiste route niet kunnen vinden. In Nijmegen weten ze precies hoe het zit en dat vind ik wel een prettig idee. Vind het wel allemaal spannend en ik hoop eigenlijk dat door de medicatie de medische molen verder aan ons voorbij gaat. Afwachten maar!

Mijn volgende controle is toch alweer over 3 maanden. Zelf had ik gedacht dat dit nu elk half jaar zou zijn maar nee.. Op zich wel een gerust idee hoor maar je blijft je zo toch meer patiënt voelen op de 1 of andere manier.

Een fijn weekend allemaal!

Gr. Gerda

• Jolanda

Hallo allemaal!

Hoe is het met iedereen?! Al een tijdje geen berichtjes meer gelezen tot t bericht van Gerda vorige week.

Hopelijk gaat t goed? Monique ben vooral erg benieuwd hoe het met je zwangerschap gaat?!

Gerda wat fijn dat je controle vorige week goed was, nog wel ff de uitslag van t uitstrijkje afwachten.

Ben je ook onder controle bij prof. Massuger in Nijmegen? Ik ben door hem geopereerd in Nijmegen en heb mn controles ook bij hem.

Nu nog ieder half jaar. Volgend jaar is de hele nachtmerrie 5 jaar geleden maar ik geloof niet dat ik dan geen controles meer wil. Ik ga denk ik vragen of ik toch nog 1 keer per jaar ofzo op controle mag komen. Voor mijn eigen gemoedsrust…! Ze zeggen dan na 5 jaar ben je genezen verklaart maar in mijn hoofd werkt dat toch niet zo. Het lijkt ook geen 5 jaar geleden dat het allemaal begon.

het is nou ook weer niet zo dat ik er nog continu mee bezig ben maar soms weer veel meer dan andere momenten. Ik denk dat het gewoon een altijd in je hoofd zal blijven zitten…..

Gerda wat spannend dat je nu naar de fertiliteitsarts gaat, ga je naar dkt Beerendonk? Mijn man en ik zijn een paar keer bij haar geweest, zij heeft bekeken of er iets was dat een zwangerschap in de weg staat en dat was niet zo. Verder hebben mijn man en ik toen besloten om geen andere stappen te ondernemen, maar wij hebben natuurlijk al een heerlijke dochter. Daarom hebben we nu gezegd als er nog een kindje komt is dat meer dan welkom en anders blijft het bij onze Vera!

Spannend voor jullie hoor!

Wat je schrijft over bloedverlies voor de menstruatie, hoe weet je dat dat voor je menstruatie is en dat het niet al de menstruatie is? Ik heb nu iedere keer een hele korte cyclus, de 23e dag wordt ik al ongesteld. Dit bloedverlies duurt dan 3 dagen (echt minimaal bloedverlies) en de maand daarna is het weer t zelfde. En dus ongeveer een week voor mijn eisprong heb ik erge buikpijn. Dit zou dan komen door littekenweefsel. Maar goed, we moeten het er maar mee doen er zijn ergere dingen!!! Heel veel succes als je volgende week de uitslag krijgt!

ps onze vakantie was heerlijk, lekker genoten en lekker ontspannen!!

liefs Jolanda

• Esterk

Hallo allemaal!

Ook hier weer een berichtje van mij!

Afgelopen donderdag weer een uitstrijkje gehad.. blijft spannend die uitslag. Verder weer een nare periode achter de rug. Een bultje in mijn hals heeft zeker 6 weken voor onzekerheid gezorgd. Uiteindelijk punctie gedaan en het blijkt niet kwaadaardig te zijn.. geen uitzaaiing dus.. pff.

In dezelfde tijd bleek ik zwanger (onverwachts), maar helaas is dat uitgelopen op een miskraam. Weer naar de gyn dus..

Heb zoveel witte jassen gezien..trek het slecht merk ik, maar ja.. we moeten verder. Werk 4 dagen per week en met een kleine en een man die een bedrijf opstart is het flink aanpoten. Nu nog hopen dat mijn uitstrijkje weer pap 1 is en dan breken er hopelijk betere tijden aan!

Hoe gaat het met jullie? Ben ook erg benieuwd naar Monique!!

L±iefs Ester

• Irene

Ladies,

Gerda, was ik ff vergeten maar we lopen elkaar steeds mis in Nijmegen. Ik heb vorige week uitslag gehad van mijn tweede uitstrijkje na de operatie. Het was een PAPII en dat was toch even raar. Je weet dat het niks bijzonders is maar toch zijn er dan onrustige cellen gevonden en die wil ik helemaal niet meer! Maar dr. Bekkers stelde me gerust en er werd géén virus aangetroffen en die combinaite is niet verontrustend. Dus dat geloof ik dan maar. Enfin ook over 3 maanden weer net als bij jou. Ik vind het wel prettig hoor zo regelmatig, je hebt toch weer even een moment van contact en de gelegenheid om vragen te stellen.

Wij zijn ook naar een fertiliteitsarts doorgestuurd, wat lopen onze verhalen toch synchroon! We gaan wel naar het ziekenhuis in onze eigen woonplaats, dat raadde dr. Bekkers ook aan. Kortom wij zijn ook aan het proberen zwanger te worden. Alleen mijn cyclus gaat dat waarschijnlijk moeilijk maken omdat ik meer wél dan niet bloed. Vaak begint het al ruim 12 dagen voor de echte ongesteldheid. En inderdaad goede vraag, hoe weet je dan wat de échte ongesteldheid is? Maar de dagen ervoor is het heel licht vloeien, soms niks én dan opeens is het 3 dagen echt fors bloeden. Dus ik denk wel dat ik mijn cyclus kan duiden maar wie zal het zeggen. Vandaar de stap naar een fertiliteitskliniek. En dan maar hopen dat het universum onze wens heeft gehoord! We hebben gelukkig allebei al een zoon uit een eerdere relatie maar willen zo graag sámen nog een kindje.

Esther, meer dan klote dat je een miskraam hebt gehad echt dat lijkt me heel zwaar dus niet vreemd dat je de witte jassen meer dan beu bent. Heel veel sterkte daarmee!

Jolanda, wel begrijpelijk dat je die 5 jaar niet als afsluiter kunt zien, mentaal kan die grens natuurlijk niet voor je worden bepaald. En ik denk dat je best om jaarlijkse controles kunt vragen. Volgens mij ben jij één van de eerste trachelectomiepatienten in Nederland. En dr. Massuger vind iki een geweldig sympathieke man, heeft mij ook met een warm hart behandeld. Dr. Bekkers heeft samen met dr. Pijnenborg de operatie uitgevoerd maar dr. Massuger is er wél bij geweest en is daags erna ook even naar me komen informeren. Dus je bent in goede handen!

Nou iedereen weer meer dan veel succes toegewenst met alle pogingen!

Irene