Hai Ester,
Wat schrikken voor je zeg! Hoe lang weet je het al? Ook achter gekomen door het bevolkingsonderzoek? Wat voor pap uitslag had je? Ik had pap 4. Er is toen een lis gedaan wat ik erg vervelend vond. Binnen een week kreeg ik toen te horen dat het kanker was.
Ben toen doorverwezen naar het AMC waarbij hun voorstel was om een hysterectomie te doen. Dit wilde ik niet en ben toen doorverwezen naar het St Radbout in Nijmegen. Gelukkig was mijn tumor kleiner dan 2 cm en kwam ik in aanmerking voor een trachelectomie. Hoe groot mijn tumor precies was weet ik niet meer, het was in elk geval stadium 1b.
Een keus tussen LUMC en Utrecht, daarin kan ik je niet adviseren. Nijmegen heb ik als positief ervaren dus misschien kun je ook nog overwegen om daar heen te gaan. Ik kan in elk geval vertellen hoe ze de operatie in Nijmegen uitvoeren.
Ze beginnen met een kijkoperatie d.m.v. een robot waarbij het voordeel is dat je maar kleine littekens overhoudt. Ze halen alle lymfeklieren weg in het bekken. Dit duurt ongeveer 2 uur. Vervolgens opereren ze via de schede verder. Ze halen dan een stuk weg van de baarmoederhals, dit laten ze tijdens de operatie testen door de patholoog. Bij mij was dit niet goed en hebben ze nog een extra stuk verwijderd. Ik heb nu nog een miniscuul stukje hals over. Ook bevestigen ze een cerclage rond de rest van de hals om te voorkomen dat bij een eventuele zwangerschap voortijdige ontsluiting ontstaat. Ook wordt aan het eind van de operatie een intra uteriene katheter achtergelaten in de opening van de hals. Na twee weken wordt dit verwijderd, dit is in elk ziekenhuis anders en wordt ook wel na 2 dgn verwijderd. Ze brengen dit aan om de opening open te houden. In Nijmegen zeiden ze dat ze dit 2 wkn laten zitten voor de zekerheid en het dus niet, zoals bij andere ziekenhuizen al na 2 dgn verwijderen.
Ik heb 5 dgn in het ziekenhuis gelegen, de opname dag meegerekend.
Ik snap dat je er tegenop ziet, het is ook een heftige operatie. Wat ik het ergste vond was dat ze niet precies kunnen zeggen hoe e.e.a. gaat verlopen. Dit omdat ze allerlei dingen kunnen tegenkomen tijdens de operatie. Het is dus onzeker hoe je uit de operatie komt. Ik heb de 1e dgn vrij veel pijn gehad maar met behulp van morfine was dit wel uit te houden. Wat me nu tegenvalt is het opbouwen van conditie, dit gaat langzaaaaaam.. Maar dat hoort erbij.
Ik sta extra onder controle, zoals je misschien hebt gelezen, omdat er een resttumor was gevonden in een lymfevat. Inmiddels een mri gehad welke goed was en twee dagen geleden voor controle geweest en een uitstrijkje laten maken. Hiervan krijg ik 6 jan. de uitslag. Spannend dus weer maar ik heb er wel vertrouwen in.
Ik hoop van je te horen en wil je alle sterkte wensen!
Liefs, Gerda