1ste controle na trachelectomie

• Gerda

Hallo dames,

Monique, wat fijn dat de echo goed was. Wel spannend hoe het nu allemaal gaat verlopen. Ben benieuwd wat ze in het UMC gaan doen en wat ze erover zeggen. Of het hetzelfde verhaal is wat de gyn. vertelt of dat het een wat ander verhaal wordt. Ik begrijp dat je nu bij een gyn. bent in je omgeving en niet in Utrecht. Je blijft ook onder controle in het UMC of is dit eenmalig vanwege de hechtingen?

Ik ben ook blij dat Jolanda heeft gereageerd, het lijkt me voor jou heel fijn dat je haar wat vragen kunt stellen. Het is toch een bijzondere zwangerschap dus is het fijn om met iemand te kletsen die hetzelfde heeft meegemaakt.

Ga je nu ook al stoppen met fietsen of ben je daar nog niet uit? Wel eng allemaal wat de gyn. vertelt, je mag niet veel meer. Heb je net je conditie weer wat opgebouwd kun je weer een tijdje weinig doen maar dit is met een betere reden dan de vorige x dus dat scheelt denk ik wel. Ben heel benieuwd hoe het verder gaat en wat ze in het UMC erover zeggen. Denk veel aan je!

Even wat over mezelf.., ik heb weer een goede uitslag gekregen, mijn uitstrijkje was een pap 1 dus dat is helemaal goed! Heb vrijdag een scan gehad en daar krijg ik de 17e de uitslag van. Als dit ook goed is dan krijg ik wel weer wat meer vertrouwen. Ben dan, als het goed is, ook van de scans af en dat scheelt een hoop angst. De dag van de uitslag vind ik echt zenuwslopend. Ik krijg de scans idd nog voor de uitzaaiing destijds in de lymfevaten. Nu is het jaar bijna voorbij en dan wordt het risico beduidend minder.

Irene, wat fijn dat je uitslag goed was! En ook heel prettig dat je aan de slag mag, haha, ik ken die uitspraak nog! Ik hoop dat het bloeden bij jou voor de menstruatie nu afgelopen is. Bij mij heeft het wel wat geholpen, ik heb geen 8 dagen van tevoren bloedverlies meer, het zijn er nu 4 geworden. Nog niet helemaal in orde dus. Nouja, kost misschien ook weer tijd. Lekker voor je dat je binnenkort op vakantie gaat, heel veel plezier en je hebt dan veel tijd om aan de slag te gaan.. Ik hoop met je mee!

Jolanda, goed om weer van je te horen. Ik begrijp dat je 2 jaar na de trachelectomie zwanger bent geworden. Op de gewone manier en niet met behulp van?

Spannend dat je het nu weer gaat proberen, het is idd niet meer vanzelfsprekend.

Ester, hoe gaat het met jou??

Tot snel allemaal,

Gr. Gerda

• Fany

Hoi Monique, wat een fantastisch nieuws lees ik! Heel heel spannend, het zal niet makkelijk zijn, ik bedoel geen “gewone” zwangerschap dus ik zal heel hard voor je duimen.

Liefs

Fanny

• Jolanda

Hallo Monique, en de rest natuurlijk!

Jeetje spannend he zo'n controle!? Ik moet zeggen als ik je verhaal lees vind ik wel dat er niet echt geprobeerd wordt jou gerust te stellen maar wordt je onzekerheid eerder aangewakkerd.

ik kan je zeggen dat ik echt een prima zwangerschap had! Ik was wel vanaf t begin in het ziekenhuis in Nijmegen onder controle bij een gyn die alle zwangeren na n trachelectomie begeleide en die nauw contact had met de gyn die de trachelectomie deed. Ik mocht in principe alles wat elke andere zwangere vrouw ook mag! In de 25e week kreeg ik echter een flinke bloeding (doodeng!) waarvan ze de oorzaak niet konden achterhalen. hierna moest ik wel rustig aan doen, niet meer werken maar ik mocht wel gewoon mn ding doen. Hoefde zeker neit de hele dag te liggen! Tot de dag voor de bevalling heb ik nog gefietst. Ik heb verder ook geen hechtingen extra gehad. Of dit nodig is ligt er ook aan hoeveel van de baarmoederhals ze weg hebben moeten nemen, bij mij zit er 5mm. Verder was mijn docher ook vrij klein dus dat gaf ook minder druk.

Bij de keizersnede was ik niet onder narcose, maar ik had een ruggenprik. Dat is fijn want dan mag je partner de hele tijd bij je blijven!

Ik schreef dat ik 2 jaar na de operatie zwanger ben geworden maar dat is 1,5 jaar erna. En op de natuurlijke manier erg fijn natuurlijk! Hopelijk lukt dat nog een 2e keer! Spannend hoor!

Monique ik hoop dat je wat kunt met mijn antwoorden, stel je vragen gerust hoor! Ik weet dat ik t destijds ook erg fijn vondt om met mijn vragen bij iemand terecht te kunnen!

groetjes Jolanda

• Monique F.

Hallo dames,

Bedankt allemaal voor de lieve reacties. Bedankt Gerda dat je aan me denkt en Fanny die voor me duimt. Ik ben ook echt blij met de antwoorden van Jolanda. Het is erg fijn om van een echte “deskundige” een reactie te krijgen.

Misschien dat inderdaad de gynaecoloog uit het ziekenhuis van Vlissingen zich te druk maakt. Gelukkig mag ik 28 juli terug naar het UMC en zal ik meer horen. Ik zal dan ook vragen of het echt nodig is dat ik veel dingen moet laten. Zodra ik meer weet horen jullie het van me.

Ik hoop ook voor jou Jolanda dat het lukt om een tweede kindje te krijgen.

Gerda, ik ben heel erg benieuwd naar de uitslag van je scan. Ik hoop dat het allemaal goed is en dat je voorlopig van de scans af bent.

Ik ben dus inderdaad onder controle bij een ziekenhuis bij in de buurt. Vlissingen. Op zich leek me dit prima, omdat de gynaecoloog weet wat een trachelectomie inhoud, dit in tegenstelling tot andere artsen. Of ik verder onder controle blijf bij Utrecht weet ik niet. Dat zal ik de 28ste wel horen.

Laat je nog even weten hoe de uitslag is?

Groetjes Monique

• Monique F.

Hallo dames,

Ik ben benieuwd hoe het met iedereen gaat, ik heb al een tijdje niets meer gehoord.

Gerda: hoe was jouw uitslag?

Groetjes Monique

• Gerda

Hey Monique,

Uitslag van de scan is goed! Voorlopig dus even rust. Ik heb in oktober weer controle.

Hoe gaan die controles eigenlijk bij jou of heb je die nu helemaal niet? Geen uitstrijkjes in elk geval neem ik aan. Pas weer controle als de baby is geboren?

Ben benieuwd wat de arts morgen in Utrecht zegt. Hoop dat hij wat positiever is gestemd. Krijg je dan ook nog de arts te spreken die de operatie bij je heeft gedaan?

Voel je je verder goed?

Hoe gaat het met de andere dames? Het is weer vrij rustig hier..!

Ik ga morgen op vakantie, de eerste x pas na alle ellende dus dat wordt ook weleens tijd! Met mij gaat het geestelijk allemaal niet zo goed, verwerking begint nu pas, denk ik. Dus even er tussen uit is wel lekker, ook al is het maar een weekje.

Monique, ik hoop dat het morgen allemaal goed gaat en ik hoor graag wat ze in in Utrecht te vertellen hebben.

Gr. Gerda

• Jolanda

Hallo Allemaal,

Monique ik ben erg benieuwd hoe je controle gister is geweest?!

Heeft de gynaecoloog je wat gerust kunnen stellen?

Ik hoop het! Dat je zwanger bent na wat je mee hebt gemaakt is super speciaal en daar moet je lekker van kunnen genieten!!

Ik moet zelf vrijdag weer op controle in Nijmegen, hoewel het dus 4 jaar geleden is dat ik ziek was blijft dat altijd erg spannend.

Ook heb ik al geruime tijd last van buikpijn de week voor mn eisprong. dat is ook niet echt geruststellend. Mijn gynaecoloog heeft wel uitgesloten (dmv scan en uistrijkje) dat het iets kwaadardigs is maar ja wat is het dan wel. Daar zijn we nog niet achter. Erg balen dus. Heeft iemand van jullie misschien ook deze klachten?

Gerda, een hele fijne vakantie! Geniet ervan, je hebt het verdiend na zo'n ellendige tijd!

Verder iedereen natuurlijk een fijne vakantie! Wij wachten nog even, hebben is september 3 weken vrij! Heerlijk!

Hopelijk gaat t verder met iedereeen goed?

groetjes Jolanda

• Anaissa

Hi Leonie,

Ik ben Anaissa en ik woon op Curacao Nederlandse Antillen. In july 2008 had ik diagnose Pap 4. En heeft mijn arts mij naar Venezuela gestuurd voor de operatie want hier doen ze het niet. Dat was in Oktober en daarvoor zij de arts dat ik radioterapie en medicijnen moet gaan gebruiken. Eerst was mijn leven kapot want ik had mijn kinderwens.

Mijn eerste controle was goed en nu ben ik 4 mnd en 3 weken zwanger.

En nog steeds gaat het goed.ik ben 37 en heb vruchtwaterfuctie gedaan en prima.

Niet opgeven,denk aan je wens en alles komt goed.Mijn wens was een grote steun voor me om positief door te gaan.

Laat van je horen en succes,

Groetjes

Anaissa

• Monique F.

Hallo dames,

Gerda, ik ben blij voor je dat de uitslag van de scan goed was. Je hebt nu weer even rust en oktober duurt gelukkig nog even.

Neem de tijd om het een en ander een plekje te geven. Blijf praten met andere mensen (als je dit prettig vind) Het is heel normaal dat je nu echt begint te beseffen wat er allemaal is gebeurd en dat dit erg heftig kan zijn. Eerst maar eens even lekker van je vakantie genieten.

Jolanda: Ik snap dat de controles spannend blijven ook al is het wat langer geleden. Ik hoorde van mijn arts dat er zelfs vrouwen zijn die na 5 jaar nog vragen of ze af en toe nog langs mogen komen om er zeker van te zijn dat het niet terug komt. Hopelijk is alles goed bij je. Ik ben wel benieuwd wat de buikpijn voor oorzaak heeft. Ik heb hier zelf geen last van en ik heb het nog niet van anderen gehoord. Een kleine geruststelling is dat het in ieder geval niets kwaadaardigs is. Jammer dat die onzekerheid ook nog aanwezig is na zo’n lange tijd. Volgens mij gat dat nooit meer weg.

Ik hoop dat je vandaag een goede uitslag hebt gehad. Laat je het ons even weten?

Mijn controle dinsdag was erg summier. Ik kreeg inderdaad geen inwendige controle of uitstrijkje. De arts wilde alles een beetje met rust laten. Veel positiever dan mijn gynaecoloog in Vlissingen was hij niet. Ook hij gaf aan dat ik het echt rustiger aan moet doen en dat het niet ondenkbaar is dat ik moet gaan liggen aan het einde van mijn zwangerschap.

Volgende week heb ik een telefonisch consult en hoor ik of ze een hechting gaan plaatsen in de vagina. Dr. Zweemer gaat dit met Prof. Dr. Verheijen bespreken.

In Groningen en Nijmegen doen ze dit inmiddels niet meer. Het blijkt dat veel vrouwen last hebben van ontstekingen en het is toch weer een ingreep. Een kleine weliswaar…maar toch. Het liefste laten ze alles met rust i.v.m. de baby.

Ik ben bang dat het toch nodig is omdat mijn tumor aan de grote kant was. Ze hebben ook nog een stukje van de baarmoeder weggehaald. Maar we zullen het wel zien. Als het nodig is vind ik het niet erg. Ik heb alles voor mijn kindje over. Ik zou het mezelf niet vergeven als het mis zou gaan.

Verder gaf de arts aan dat ik tot 20 weken hetzelfde ben als alle andere zwangere vrouwen, maar wel iemand die het rustiger aan moet doen. Na de 20 weken begint de baarmoeder zo groot te worden dat het scheuren van het littekenweefsel een reëel gevaar gaat vormen. Dr. Zweemer vertelde ook dat er in het verleden een vrouw (na een trachelectomie) op de natuurlijke wijze was bevallen. Dat wil zeggen: de weeën waren te vroeg gekomen en alles was gescheurd, zodat de baby er via de natuurlijke gang eruit was gekomen….ik moet er niet aan denken…

Voorlopig is het even afwachten tot 11 augustus.

10 augustus ga ik weer nar de gynaecoloog in Vlissingen.

Hoe is het met de andere dames?

Groetjes Monique

• Ester

Hoi dames,

Sorry, lang geleden, maar drukte en paar weekjes vakantie zijn de schuldigen :-)

Gerda top van je scan!

Monique, ik blijf voor je duimen dat dat je zwangerschap goed blijft verlopen!!! Ik heb over die hechtingen ook dubbele verhalen gehoord dus ik snap dat dat lastig is. Wat is nou wijsheid?? Hopelijk kan je eigen arts daar snel iets over zeggen!

Jolanda, ik kan me voorstellen dat het spannend blijft, ik denk ook dat dat bij mij niet over zal gaan. Daarvoor is het allemaal te ingrijpend.

Met mij gaat alles nog steeds goed. Onzekerheid blijft merk ik, ook na goede scan, maar dat hoort er ook bij. Verder leid ik weer een “normaal” leven en praten mijn partner en ik zelfs ook al weer over een tweede. Eigenlijk moeten we nog even wachten, maar dat was meer omdat mijn man in maart zelf zei dat we wel een jaar konden wachten en dat vond de arts een goed plan., Maar na al die goede uitslagen begint het wel te kriebelen.. En jet als bij jullie is de kans nooit 0 en loop je altijd een klein risico..ik vind dat erg lastig.

Veel succes allemaal met alles en/of sterkte!

Liefs Ester