1ste controle na trachelectomie

• Esterk

Hey dames,

Wil even laten weten dat ik gisteren na een zenuwslopende week telefoon van mijn arts heb gehad dat mijn ct-scan heelmaal in orde was. Over een half jaar pas weer op controle!

Monique, hoe gaat het met je? Heb je al een echo gehad??

Gerda, heb jij nog nieuws?

Voor alle anderen, ik hoop dat iedereen een heerlijke zomer tegemoet kan zien!

Groetjes Ester

• Gerda

Ha Ester,

Wat een goed nieuws, geweldig! Wel erg naar dat je weer een zenuwslopende week achter de rug hebt maar dat schijnt er nu eenmaal bij te horen. Misschien dat dit resultaat weer meer vertrouwen in je lichaam geeft. Hoewel wachten op een uitslag volgens mij altijd killing blijft. Ook prettig dat je nu pas weer over een half jaar controle hebt! Even wat rust. Je hebt dus toch een ct scan gehad? Was dat toch beter dan een mri?

Zelf ben ik de 26e voor controle geweest, alles zag er goed uit. Krijg de uitslag van het uitstrijkje pas de 14e dus blijft toch weer spannend. Verder weer een mri aangevraagd, als het goed is dan is dit voorlopig de laatste scan. Wachttijd voor de scan zou 3 maanden zijn… Heb nu echter een brief gekregen waarin staat dat ik al op 10 juli mag. Verder zit er een info boekje bij dat ze de scan maken van mijn endeldarm…, dat lijkt mij niet echt de bedoeling dus ik ga maandag maar eens bellen! De arts heeft tijdens de controle mijn littekenweefsel aangestipt met zilvernitraat omdat ik zo'n 8 dagen voor mijn menstruatie al begin met bloedverlies. Niet prettig natuurlijk. Het lijkt nu dat dit is gestopt!!

Monique, ik ben ook erg benieuwd hoe het jou vergaat en of je al een echo of wat voor controle dan ook hebt gehad.

Irene, hoe was jouw controle en heb je al een uitslag?

Geniet allemaal van het mooie weer en tot snel!

Gr. Gerda

• Monique F.

Hallo dames,

Wat een goede uitslag voor je Ester, gefeliciteerd. Gelukkig heb je nu een half jaar rust. Geniet er maar van.

Ik ben gisteren terug gekomen van een vakantie van 2 weken. Ik heb heerlijk genoten. Wel misselijk en veel moe, maar dat maakt me helemaal niets uit….het is voor een goed doel.

Dinsdag moet ik voor mij eerste controle naar de gynaecoloog en ik verwacht ook dat ze dan een echo maken. Ik laat wel meer horen als dat achter de rug is. ik hoop dat het allemaal goed is en dat er inderdaad een gezond kindje in mijn buik zit. Dat verdriet en angst en geluk zo snel achter elkaar kan komen hè…..

Het blijft vreemd en soms kan ik het nog niet geloven.

Hoe is het met de andere dames?

Groetjes Monique

• Monique F.

Ik was iets te snel met mijn reactie, want ik zie nu dat Gerda ook al had gereageerd.

Wat fijn voor je dat de controle helemaal goed was.

Hoe komt het dat je nu weer een MRI scan krijgt. Is dat nog steeds door die uitzaaiingen geweest in je lymfklieren?

Laat je even weten als je de uitslag hebt gehad?

Waarom ze je je endeldarm willen controle zou ik niet weten Misschien moet je het inderdaad maar even navragen.

Waarom heeft de arts het littekenweefsel aangestipt? Is dat de reden dat je eerder begint met vloeien?

Ik hoop voor je dat het probleem nu is opgelost. Hoe beter je menstruatiecyclus loopt, des te beter is dit voor het zwanger raken.

Succes de 10de en tot horens.

Groetjes Monique

• Monique F.

Hoi Dames,

Ik heb vandaag mijn eerste echo gehad en alles was goed.

Ik moest naar dezelfde gynaecoloog waar ik in eerste instantie terecht kwam na mijn PAP 3B. Ze stond ook even raar te kijken dat ik met mijn vriend binnen kwam lopen. Ze kon me nog goed herinneren.

We vertelde dat we zwanger waren en ze gaf al direct aan dat dit heel bijzonder was. Volgens haar gebeurde dit niet veel en was ze van 1 geslaagde zwangerschap op de hoogte. Ze heeft haar studie in Nijmegen gevolgd (volgens mij bij de arts die Gerda heeft geopereerd…hoe heet hij ook al weer?) en was hier in 2005 mee klaar.

Vrijwel direct konden we een echo laten maken. We waren erg bang dat het hartje niet zou kloppen. Ik kon direct het “kindje” zien liggen op de echo en een paar seconden hoorden we het verlossende antwoord. “Ja, ik hoor….. ik hoor een hartslag. De tranen rolde over mijn wangen heen en ook bij mijn vriend kwam een grote ontlading.

Het was een sterke hartslag en we konden de beentjes zien spartelen. Het rechterarmpje stond een beetje omhoog en leek of het zwaaide.

Ik heb nog nooit zoiets moois gezien. Het kindje is nu 31,8 mm. groot en ik ben precies 10 weken en 1 dag. De gynaecoloog vertelde dat de kans erg klein was op een miskraam door het kindje (om zo maar te zeggen) De grootte en de hartslag was zo sterk dat dit bijna onmogelijk was.

Ze maakte zich wel veel zorgen om mijn lichaam. De kans is erg groot dat ik het kindje verlies (zeker als het groter wordt) omdat de cerclage dit niet kan houden of het littekenweefsel gaat scheuren. Over drie weken moet ik terug naar het UMC en gaan ze bekijken of ze de vagina dit gaan hechten???? Dit moet dan voor de nodige steun zorgen.

Over twee weken krijg ik nog een echo.

Voorlopig kan mijn leven niet stuk en hoef ik me voorlopig over het laatste geen zorgen te maken. Het kindje is nu nog heel erg licht.

Het hele drama is net 9 maanden geleden.

Verdriet en geluk is soms erg dichtbij……..

Groetjes Monique

• Irene

Meiden,

Monique de tranen biggelden over mijn hele gezicht toen ik jouw berichtje las!

Wat een emotie, heel blij natuurlijk voor jullie maar ook blij voor Esther met een positieve scan én blij voor mezelf want ik heb gister een PAP1 te horen gekregen!!!!! Het was mijn eerste uitstrijkje na de operatie van 4 februari. Wat lijkt dat lang geleden zeg. De arts heeft meteen ook op het virus getest en dat heb ik dus gewoon lekker niet meer in mijn lichaam. Kortom heel goed nieuws want vanwege mijn hoge leeftijd (40 inmiddels) mogen we nu al aan de slag zoals hij het noemt. Normaliter moet je wat langer wachten maar we mogen dus proberen zwanger te worden. Ook bij ons is het allemaal heel snel gegaan, november vorig jaar begon de ellende en nu is het misschien al achter de rug, laten we het hopen!!!

Gerda, jij nog even geduld voordat Bekkers je belt, ik vind het een erg prettige arts, hij is zeer sensitief. We lopen trouwens lekker synchroon, ook bij mij heeft ie aangestipt met zo'n stokje om een stukje wildvlees te dichten zeg maar. Ik heb zeker 12 dagen voor de echte menstruatie al licht bloedverlies en da's niet echt fijn. Maar als dat alles is dan neem ik het er maar bij!

Nou op naar nog meer goede uitslagen. Jammer even dat we van Bas en Jolanda niks meer horen, de enige ervaringsdeskundigen. Maar ach we hebben nu onze eigen zwangere dame!!!!

We hebben trouwens definitief Thailand geboekt dus over 3 weken gaaan we onbezorgd op reis, heerlijk! Met het gezinnetje en genieten maar.

Liefs Irene

• Monique F.

Hallo dames,

Bedankt Irene, voor je lieve reactie.

Wat geweldig nieuws voor je. Het is altijd weer fijn om te horen dat alles uit je lichaam is en dat je ook weer PAP1 hebt.

Veel succes met “het aan de slag gaan” haha.

En onthoud, je leeftijd is niet het allerbelangrijkste. Blijf positief en geloof erin, ik denk echt dat dit ten goede komt van je lichaam.

Ook ik ben aardig op weg met mijn 36 jaartjes en niks is onmogelijk.

Geniet van je vakantie in Thailand.

Groetjes Monique

• jolanda75

Hallo meiden,

Hier dan toch nog eens een berichtje van Jolanda!

Destijds had ik mijn reactie geplaatst aan de hand van de vraag van Bas, om in contact te komen met meiden die zwager zijn na een trachelectomie.

Van haar kwam verder geen reactie meer dus heb ik ook niet meer gereageerd.

Tuurlijk ben ik altijd bereid jullie vragen te beantwoorden! Ik lees regelmatig jullie berichtjes, voor mij is het hele “circus” wat langer geleden dat voor jullie. Sommigen zitten er nog midden in. Ik heb 4 jaar geleden een trachelectomie gehad, en ben 2 jaar daarna zwanger geworden! Onze dochter is vorige maand 2 geworden!! Echt een wondertje als je alles bekijkt! Nu zouden we heel graag nog een keertje zwanger willen worden, dus erg spannend weer!

Dan wordt je ook weer meer met het verleden geconfronteerd,de wetenschap dat het allemaal niet van zelf spreken is……

Monique hopelijk gaat het met jou zwangerschap goed? Spannend allemaal hoor!

Nogmaals als jullie vragen hebben over mijn zwangerschap of wat dan ook, dan help ik graag!

groetjes Jolanda

• fransisca

Ook namen mij,gefeliciteerd met het goed nieuws en succes en plezier met de goedfe dingen van het leven en hopelijk lekker genieten van een goede gezonde zwangerschap.

fijne vakantie.liefs natasja

• Monique F.

Hallo dames,

Bedankt allemaal voor jullie lieve reacties.

Nu ik het geweldige verhaal lees van Jolanda ben ik er weer iets zekerder van dat een zwangerschap echt mogelijk is.

Afgelopen dinsdag heb ik mijn eerste echo gehad waarna de gynaecoloog heeft verteld wat de risico’s allemaal zijn.

Het komt erop neer dat ze me nu al het advies geeft dat ik met veel dingen ga stoppen.

Ik zou niet meer mogen sporten, fietsen over hobbelwegen, ik mag geen onverwachte bewegingen maken enz.

Mijn baarmoeder is volgens haar een ballon zonder tuutje. Ze zij dat het niet wetenschappelijk bewezen was dat de cerclage en de hechtingen het gewicht van het kindje en vruchtwater kan houden. Het is dus mogelijk dat dit scheurt en ik mijn kindje ga verliezen.

28 juli moet ik terug naar het UMC Utrecht en gaan ze bekijken of ze hechtingen gaan plaatsen in de vagina zodat dit als een soort “stop” fungeert.

Nu heb ik voor Jolanda wel een paar vragen.

Hebben ze bij jou ook hechtingen in je vagina geplaatst?

Mocht jij ook bepaalde dingen niet doen?

Heb jij het laatste deel van je zwangerschap moeten liggen?

Mocht je blijven werken?

En de laatste…was je onder narcose tijdens de keizersnee?

Ik vind het erg lief dat ik deze vragen aan je mag stellen. Eigenlijk kan hier niemand mij een antwoord op geven dan de artsen. Het is erg fijn dat ik dit bij jou ook kan.

De groetjes aan iedereen en tot snel.

Monique