Hoi Dames!
Bedankt voor de berichten! De beste wensen voor het nieuwe jaar en vooral heel goede gezondheid gewenst!!
Soms weet ik niet goed waar ik mijn bericht moet plaatsen (wordt een beetje een warboel hier), dus corrigeer maar indien nodig.
Afgelopen maand was echt loodzwaar. Wachten op de uitslagen is echt killing inderdaad. Bij mij ligt er sowieso een vloek op, net niet binnen voor een weekend en dan weer wachten.. pfff om gek van te worden. Ben je niet ziek dan wordt je het er wel van… :-)
Maar goed.. de uitslagen.. MRI was goed en ook het weefsel was prima… opluchting. Toch maar van korte duur.. want ik weet.. de operatie moet nog en pas daarna weet je echt hoe het zit. 5 februari sta ik ingepland.. ik kon donderdag al, maar in Utrecht krijg ik nog een definitief advies, misschien vindt Verheijen trachelectomie toch niet nodig, want ik heb diepe conisatie gehad. Dan hoeven alleen de lymfklieren verwijderd te worden. Ik reken echter op het volledige pakket.. Ik ben nog bezig om te kijken of ik aanmerking kan komen voor het alleen verwijderen van de poortwachtersklier. Dit is nog in onderzoeksfase en nog niet als 100 % veilig beschouwd, maar ik overweeg om hier naar te vragen.
Echt ongelooflijk hoe je in zo'n korte tijd zoveel weet over dit ingewikkelde onderwerp. Als ik de uitgebreide versie vertel aan mensen zie ik de verwarring als ik over papjes, CIN's, lymfklieren, trachelectomie, conisatie of Wertheim begin.. Nu houd ik het maar kort en bondig. Ik denk dat ik maar van job ga switchen als ik hier goed uitkom.. :-)
Wat ik minder vind, is dat er weinig aandacht wordt besteed aan lymfoedeem. Ik heb me ook daar nu uitgebreid over ingelezen en word er niet echt vrolijk van. Preventief zou je al een hoop moeten laten.. Hoe doen jullie dat? Hebben jullie al klachten of hoe worden jullie gecontroleerd? Op deze site http://hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/hu/show.cgi?fid=4600 kun je er veel informatie en adviezen over vinden.
Leonie, ik heb dus eerst een conisatie gehad en nu dus binnenkort een trachelectomie. Met een kinderwens ben je met een conisatie beter af, maar een trachelectomie geeft meer zekerheid over eventueel uitgezaaide kanker naar het omliggende weefsel, zoals het parametrium. Daar kan een resttumor zitten. Bij waren de snijranden van de conus ruim schoon, maar toch geven de artsen aan niet zeker te weten of er uitzaaiingen zijn, scans geven niet alle informatie. Tevens heb je na een trachelctomie minder kans dat kanker terugkeert of opnieuw ontstaat, want als dat het geval is, dan is het vaak in dat weefsel om de baarmoederhals heen.
Nou tot zover weer, we keep in touch!!!
Liefs Ester