Aan iedereen een vraagje. Ben net terug van een maandje Afrika. De dag voor vertrek lag de uitslag van mijn uitstrijkje per brief in de bus. Ze hadden zwaar gestoorde cellen gevonden en ik moest terug gaan voor een weefselonderzoek. Nu dinsdag word ik verwacht (heb afspraak moeten verzetten omwille van verblijf buitenland). Vorig jaar in april was er reeds sprake van ‘licht’ gestoorde cellen en bij een volgend later onderzoek waren deze weer verdwenen. Heb telefonisch contact opgenomen met de gynae, de secretaresse stond mij te woord. Zij sprak van een onrustwekkende vermenigvuldiging van de slechte cellen die toen al aanwezig waren in april vorig jaar. Ik moet nu een colposcopie ondergaan en mss ook een operatie achter (conisatie?). Nu is mijn vraag, doet de colposcopie pijn en kan je gewoon weer aan het werk daarna? Ik heb al heel wat afgegoogled en heb begrepen dat een echte ontwikkeling tot bmhk toch 10 jaar in beslag kan nemen. Hoe kunnen de cellen dan op zo korte tijd zo slecht zijn? En ondertussen heb ik toch ook al ervaringen gelezen van mensen waarvan de baarmoeder moest verwijderd worden. Ben elk jaar trouw naar de dokter geweest voor een uitstrijkje en tot vorig jaar was alles i.o.
Mijn vriend en ik willen graag aan kindjes beginnen, wou eigenlijk nu stoppen met de pil, maar vrees dat ik dat even opzij zal moeten zetten.
Iemand beetje raad en mss wat geruststelling?
Alvast bedankt en voor iedereen goede moed.
Groetjes
Katja