Na pap 3b meestal cin III?

  • Nicolette

    Hoi Petra,

    Hoe was je uitslag op december?

    Ik heb aan je gedacht en was benieuwd hoe je uitslag was 2 december (toch?)

    Ik hoop dat het een goede uitslag was.

    Groetjes,

    Nicolette

  • petra

    Hoi Nicolette,en de rest natuurlijk,

    Inderdaad,ik heb 2 december de uitslag gehad.

    De gyn belde op en vertelde mij dat ze het niet zorgelijk vond en dat ik mijn eigen geen zorgen moest maken en dat ze nu een behandeling niet nodig vond.

    Ik moest er geen slapenloze nachten van hebben vertelde ze.

    Ik moet 2 maart weer voor een herhalingsonderzoek terug en dan zien we wel weer verder.

    Alleen door de schrik ben ik vergeten te vragen wat de uitslag van het weefselonderzoek was.

    Ik ben op zich “blij” dat ik niet hoefde te komen voor een behandeling maar ik blijf mijn eigen toch zorgen maken.Stom hé…

    Maar ja misschien blijft dat zo wel tot je weer terug zit in pap 1 .

    Groetjes, en hopelijk blijft het goed gaan bij jullie allemaal

  • Nicolette

    Hoi Petra en de anderen,

    Dat is fijn nieuws!

    Natuurlijk blijf je je zorgen maken. Gevoelens en angsten kan je niet zomaar uitschakelen.

    Probeer te maar een beetje van de feestdagen.

    De uitslag van het weefselonderzoek is meestal bekend binnen een week.

    Ik moet ook in maart terug voor een uitstrijkje en ik maak me daar natuurlijk zorgen om. Want dat HPV virus draag ik met me mee en daar valt niks tegen te doen (Althans niet in mijn geval).

    We zullen wel zien.

    Ik wens iedereen veel sterkte toe en prettige feestdagen.

    Hartelijke groeten,

    Nicolette

  • Esther

    Hallo allemaal,

    Ik heb nu 2x een hapje laten weghalen en de eerste keer was het pap 3a cin1 en de tweede keer cin3 en dat krijg ik dan telefonisch te horen een dag voor kerst en dat ik in januari gelaserd word.

    Wie weet wat ik kan verwachten van zo'n behandeling?

    Groetjes Esther

  • priscilla

    hallo allemaal…

    wat fijn om te lezen hoe jullie hier met elkaar over praten

    ik zou ook graag mijn verhaal willen doen…ff kwijt…

    ik ben 26 jaar en heb 2 dochters

    ongeveer 2jaar geleden is bij mij pap3a uitgekomen na nog een uitstrijkje kwam er weer pap3a uit …werd verder niet veel info over gegeven en ik moest me geen zorgen maken wel zou ik onder controle blijven na nog een x uitstrijkje was de uitslag helemaal goed (deze was na half jaar) ik was helemaal opgelucht

    na een half jaar kwam ik weer terug tot verbazing van de gyn. want ik moest pas over 1jaar volgens haar toch gewoon uitstrijkje gemaakt en ik heb verteld over last van bloedingen al een tijd daar maakte we een afspraak voor en over 3weken zou ik gebeld worden voor uitslag. na 3weken telefoontje ze hadden geen uislag over de pap maar konden wel vertellen dat ik geen soa had een week later gwoon naar de afspraak komen dan zou ik de uitslag ook horen…dit zat me eg niet lekker had geen goed gevoel…en idd toen ik op afspraak kwam kreeg ik te horen over pap3b over het bloeden wist ze me nix te vertellen dat zoudebn we nog weleens bespreken ondertussen colposcopie gehad 2stukjes weggehaald en ze sprak over laserbehandeling vanmiddag moet ik erheen en dan gaat ze me uitleg geven ik ben zooo zenuwachtig!! als ik verhalen lees kan het nooit zo snel van pap1 pap3b zijn gelukkig maar dat ik eerder op de afspraak was maar waarschijnijk is dat gewoon een fout geweest en over de bloedingen waar ze mij nix over kon zeggen vind ik ook raar want bijna elk verhaal lees ik erover terug heeft dus zeker er mee te maken

    over cin hebben ze mij niks gezegd wil ik vanmiddag ook over vragen

    waarschijnlijk krijg ik vanmiddag info over laserbehandeling ik heb er lange tijd niet druk om gemaakt maar word me nu beetje veel ik vind ziekenhuizen zooo vervelend!! weet iemand meer over laserbehandeling??

    nou is een erg lang verhaal geworden maar ben blij dat ik het ff heb opgeschreven

    ben benieuwd naar reacties

    groetjes priscilla

  • priscilla

    nou ik ben bij gyn. geweest en er is niet meer gesproken over laserbehandeling omdat de uitslag van colposcopie cin2 is

    en mijn papuitslag 3b dat kan niet samen dus moet over 3maanden opnieuw een uitstrijkje doen

    erg vaag…maar afwachten dus 7april weer uitstrijkje

    groetjes priscilla

  • petra

    Hoi prisilla,

    Ik heb al een tijdje niet meer gekeken op deze site dus daarom mijn late reactie.

    Raar hé dat je wel pap3b hebt maar dat ze weer 3 maanden laten wachten.

    Ik had een pap3b met cin3 en hebben dat verwijderd met de lis(lees hierboven maar even)

    Iedere gyn. beoordeelt toch weer op een andere manier zo zie je maar.

    Ik moest 3 maart weer terug voor een herhalingsuitstrijkje en kreeg afgelopen vrijdag een brief dat ze het een maand hebben vervroegd?????

    Ik vraag mijn eigen nu ook af of dit iets wil zeggen of is het zo dat de gyn op die dag niet kan en dat de poliassistent een andere afspraak moest inplannen???

    ik had 2 dec. de uitslag gekegen en ze vertelde dat ik mijn eigen geen zorgen moest maken en over 3 mmd weer terug moest komen.

    Nou is mijn man vrij nuchter en die zegt van oh er is niks aan de hand,jij verzet toch ook wel eens een afspraak…..

    Ik ga morgenvroeg toch maar eens bellen.

    Prisilla,ik snap je gevoelens heel goed,ik kan ze ook niet van me afzetten.

    Probeer anders een afspraak met je huisarts te maken misschien kan die ook al veel vragen beantwoorden.

    En mocht je dat niet willen kun je ook altijd een telefonisch gesprek aanvragen bij je gyn want als je met heel vragen zit is tot 7 april nog wel een hele lange tijd.

    Groetjes Petra

  • ramona

    hallo allemaal

    ik kan mij voorstellen dat jullie je hardstikke druk maken hier over.

    ik heb sind,s halve wege december afgelopen jaar een uitstrijkje laten maken vanuit een bevolkings onderzoek twee weken later kreeg ik te horen van mijn huisarts drie dagen voor kerst dat ik pap3b hebt met ernstige dysplasie,

    ik moest toen door verwezen worden naar de gyneacoloog.

    ik ben natuurlijk erg geschrokken en ben nog maar dertig jaar, een moeder van twee kinderen en dacht bij mezelf straks ben ik er niet meer en mijn twee kinderen dan?

    er ging van alles door me heen.

    een week later kon ik al bij de gyneacoloog terecht,dat was vrij snel.

    er werden toen stukjes weefsel afgenomen van mijn baarmoedermond/hals

    en opgestuurd naar het lab.

    twee weken later moest ik terug komen en bleek ik inderdaad pap3b cin 2 te hebben.

    dat houd dus in dat ze bij mij een kegeltje uit mijn baarmoeder gaan halen voor verdere onderzoeken.

    ik wordt tussen nu en vier weken geopereert en maak me best wel zorgen,

    omdat ik links en rechts wel eens om me heen hoor dat m,n veel fouten maken.

    verder wou ik mijn verhaal even kwijt en ik laat jullie nog horen hoe het verlopen is.

    M.V.G

    ramona

    ps sterkte allemaal

  • martina

    Hallo allemaal,

    Fijn om te ontdekken dat er een prikbord pagina is hiervoor..

    Ook ik zit met Pap 3 b, CIN 3, 4 januari telefoontje van de gyn, moest maar snel langskomen voor de biobsi en coloscopie. De gyn. vond het gelukkig geen probleem dat ik 9 tot 17 jan nog even op vakantie zou gaan..

    19 jan de biobsie en coloscopie gehad en volgende week, 9 feb ga ik al onder het mes, als het goed is snijden ze dan alles weg…

    Als ik hier boven een beetje de berichten lees dan vraag ik mij stiekum toch een beetje af waarom bij mij alles best snel gaat en sommige zo lang moeten/mogen wachten, en op basis waarvan de behandeling eigenlijk wordt bepaald.

    Is dat gewoon een voorkeur van een gyn. of hangt dat van andere factoren af. En zijn er meerdere bij wie het allemaal best snel gebeurd / behandeld worden of is dat gewoon toeval/geluk?

    Tevens kan ik mij heeeeeeel goed vinden in de gedachten van sommigen, je weet wel dat je er niet 123 aan dood zal gaan en ook zit je heus niet zo maar aan de chemo's maar onder tussen zitten er wel kankercellen in je lijf die in ontwikkeling zijn. En die wetenschap is NIET leuk en dat heeft mij best even de das omgedaan afgelopen week!

    Fijn te lezen dat er meerdere zijn die hiermee worstelen!

    Gr, Martina

  • fanny

    Hallo Allemaal,

    Ten eerste leef ik met een ieder van jullie mee, die op korte termijn naar de gyn moet voor onderzoek of behandeling of zit te wachten op een uitslag. Ook ik was vorig jaar de pineut toen ik na een aantal keren strijken een pap 2 had gehad en het in mei vorig jaar een pap 3b bleek te zijn. Verschrikkelijk schrikken, zeker omdat de huisarts al meteen een afspraak voor me had gemaakt voor een lis 2 weken later. Moet zeggen dat ik aan alle forum- en internet verhalen weinig heb gehad. Ze maakten me alleen maar meer ongerust en bang, omdat je zoveel verschillende verhalen en ervaringen leest.

    Dat is dan ook de reden dat ik hier graag even wil reageren.

    De lis is mij alles meegevallen, een plaatselijke verdoving gehad, ff hoesten en niets van gevoeld en ook na de lis heb ik nagenoeg geen last gehad van bloedingen en al helemaal geen pijn.

    Twee weken later kwam de uitslag, een cin 1, snijranden schoon, geen reden tot paniek zei mijn gyn. Hij vond het een beetje raar, want het zag er dus absoluut niet uit als een pap 3b ,eerder een 3a, of zelfs een 2. Zo zie je maar dat de pap uitslag lang niet altijd goed kan worden beoordeelt.

    In oktober ging ik terug voor mijn eerste controle uitstrijk. Pap 1, hoera dus. Vorige week viel de brief weer in de deur voor mijn tweede controle uitstrijk die binnenkort weer plaats vindt. Uiteraard is het weer enorm spannend en zie ik er toch weer tegenop, maar we gaan weer van het positieve uit. Emotioneel heeft het best wel veel met mij gedaan, zeker de eerste maanden, maar ik wil toch zeker alle dames die dit ook meemaken zeggen dat je positief moet blijven en zeker niet van het ergste uit moet gaan.

    Vertouw op je arts en op jezelf en zorg dat je mondig blijft en alles vraagt wat je maar bezighoudt. Het is jouw lijf en geest, en ook al overvalt het je waarschijnlijk, net zoals het mij overviel, jij moet er mee verder. Het is voor mij erg gerustellend dat je ieder half jaar goed in de gaten gehouden wordt in het ziekenhuis.

    Tip voor moeders met tienerdochters, zorg ervoor dat ze 1 keer per jaar een strijkje laten maken, ook al zijn er geen klachten. Want vind dat bevolkingsonderzoek vanaf 30 toch wel aan de late kant. Zeker omdat de jeugd van tegenwoordig steeds jonger seksueel aktief worden. Heb zelf mijn stiefdochter van 19 ook geadviseerd een uitstrijkje te laten doen bij haar pilcontrole. Dat deden de huisartsen vroeger standaard, maar dat is niet meer.

    Voor iedereen heel veel sterkte en blijf vooral ook genieten van al het mooie in het leven.

    Gtzz. Fanny