dames help me en beantwoord aub vragen

  • laila

    vorig jaar december kreeg ik te horen dat ik baarmoederhalskanker heb.net een maandje 30 dus nog nooit een uitstrijkje gehad,Ja eentje toen ik een jaar of 23/24 was omdat ik een schimmelinfectie had.

    Ik had nergens last van,geen bloedingen,geen buikpijn niks!!pas na de geboorte van mijn jongste kind(ik was net4mnd bevallen toen ik het nieuws hoorde)had ik contact bloedingen.dat was alles en pas na zijn geboorte.

    .ik dacht dat ik gewoon nog niet voldoende genezen was van de bevalling en met die gedachte ging ik naar de huisarts.Nooit gedacht aan kanker,nooit gehoord van paps of hpv virus.Dus je kunt je voorstellen wat een schok het voor me was toen bleek dat het uitstrijkje niet goed was!! trouwens het was pap4 geen kanker volgens de gin..maar na de uitslag van de biopt was het toch kanker,tja.

    maar wat me enorm dwars zit is dat men doet net of het een geslachtziekte is,mijn huisarts zei tegen me,tja condoom gebruiken..ik schrok zo van die opmerking dat ik gewoon niks terug kon zeggen.wil ze nu beweren dat ik met jan en alleman het bed in duik?en dat het min of meer mijn eigen schuld is?

    80% van de vrouwen komt minstens 1 keer in haar leven in aanmerking met het hpv virus waarom heeft niet 80% van de vrouwen bmhk?ben me er meer in gaan verdiepen en er zijn artsen die zeggen dat het hpv virus niet de hoofdoorzaak is.er is toch iets anders aan de hand met vrouwen die bmhk krijgen,waarom ruimt hun lichaam het virus zo slecht op?

    waarom zijn er vrouwen die geen hpv virus hebben maar wel bmhk hebben?enz enz

    ik heb een paar vragen voor jullie en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen door ze te beantwoorden.

    -hoe oud was je toen je voor het eerst gemeenschap had?

    -hoe oud was je toen je de pil begon te gebruiken?

    -gebruik(te)je tampons?

    -wel eens een (schimmel)infectie gehad?

    -kinderen?

    Ik zal zelf de vragen ook beantwoorden

    ik was 19 toen ik voor het eerst gemeenschap had,ben ook met hem getrouwd geweest..hij had wel veel bedpartners gehad en ging regelmatig vreemd,na 8jr ben ik bij hem weggegaan.

    heb daarna mijn huidige man leren kennnen,heb dus maar met 2 mannen het bed gedeeld

    -ik ben op mijn 15de begonnen met de pil omdat ik heel erg veel last had van buikpijn tijdens de menstruatie.de huisarts gaf me de pil en de pijn werd stukken minder

    -ik gebruikte tampons vanaf mijn 20ste ongeveer

    -2 keer een schimmel infectie gehad,eerste keer op mijn 19de,ik was zwanger van mijn eerste kind,tweede keer rond mijn 23..de eerste keer dat ik gemeenschap had was zeer pijnlijk en ging heel moeilijk en het gevolg was dat ik weken heb gebloed met gevolg een infectie.

    -ik heb 3 kinderen

    ik ben het echt zat dat men van bmhk een soa maakt en ook doet net of het bij jonge vrouwen niet voorkomt,wel dus!! artsen beweren dat het 15 jr duurt voordat het kanker word,nou in mijn geval klopt het zeker niet..het betekend dus dat ik de dag dat ik voor het eerst gemeenschap had meteen het hpv virus heb opgelopen en dat ik er nooit meer van af ben geweest en dan nog is het geen 15 jr.

    .raar dat ik 3 keer ben bevallen en dat de verloskundige nooit wat heeft gevoelt of gezien(aangezien ze moeten voelen hoe ver je al ontsluiting hebt)..bij mij groeide de tumor op mijn baarmoederhals en het was met blote oog te zien!!

    zoals ik al zei nooit ergens last van gehad tot de laatste 4 mnd voor dat ik tehoren kreeg dat ik bmhk heb.

    ik heb gewoon zoveel vragen maar ik krijg altijd zo n standaard antwoord van de artsen..

    ik hoop dat jullie de tijd nemen om mijn vragen te bantwoorden zou jullie heel dankbaar zijn en misschien hebben jullie ook iets wat volgens jullie een oorzaak kan zijn..

    groetjes en veel sterkte!!

  • brigitta

    Hoi Laila,

    Nou idd.

    Ik kreeg van de week een slechte uitslag, ik krijg nog onderzoeken enzo ik heb het hpv virus en Pap 2,niet zo ernstig maar de schrik zit er goed in.

    Ik kreeg een folder mee over het hpv virus en iedereen die het leest begint gelijk over dat je het oploopt met geslachsgemeenschap terwijl het ook overdraagbaar is met alleen huidcontact.

    Ik heb niet veel bedpartners gehad kan ze op 1 hand tellen en heb daarvan 3 echte vaste partners gehad 2x getrouwd geweest en 3 kids.

    Maar de reactie op de gezichten wijzen gelijk een vinger naar mij, wat een gevoel dat geeft bij mij is toch een rot gevoel dan druk ik het nog zacht uit hoor.

    Ik vraag me dan af hoe komt de man dan aan het virus, die brengen het toch over op de vrouw?

    Veel sterkte

    Groetjes Brigitta

  • Adrienne

    Tja wat kan ik zeggen, ik had hpv en ook pap 2 en na 2 behandelingen was ik hpv negatief sinds vorig jaar november. Ja je krijgt het door sex, iedere vrouw heeft het wel gehad en condoom alleen is niet genoeg het gaat ook al via huid op huid het is dus eigenlijk moeilijk het niet te krijgen, ja zei mijn gyn, nonnen hebben het niet, en meerdere bedpartners kan de kans verhogen maar ook na 1 x gemeenschap kan je het krijgen….dus al heb je maar een man gehad dan kan je het dus ook hebben ….je weerstand ruimt het niet op, dus lage weerstand is de versneller van het verhaal. Ik dacht ook nou ik heb echt niet veel vriendjes gehad hoor ben altijd zooo voorzichtig geweest en kon het niet geloven dat ik het had enige geruststelling dat 80% er mee rondloopt alleen bij mij bleef het hangen, bad for me. En daarbij schijnt hpv gewoon slechte hygiene bij de man te zijn… ik voelde me ook naar eronder want ik ben geen wildsex beest geweest ik was nog maagd tot mijn 21e hahaha. Vandaar dat er gevaccineerd word het is bijna niet te voorkomen. Lekker zei ik tegen mijn gyn, ik heb er nog nooit van gehoord en nu komen ze met tegengif. Oja roken is uiteraard een risico factor whats new…..

  • Lala

    Ik had ook bmhk. Alles verwijderd in juli.Mijn kanker tumor was ook groot. 4cm . Ik had ook myoons.

    Waneer was je operatie? was vaginaal of buik operatie? Ik wil graag weten of je heb gehoord van jou ziekverzekering over de kosten van de operatie.

    over jou vragen:

    -hoe oud was je toen je voor het eerst gemeenschap had? 14

    -hoe oud was je toen je de pil begon te gebruiken? geen pil

    -gebruik(te)je tampons? nee

    -wel eens een (schimmel)infectie gehad? een keer, jaaren geleden

    -kinderen? ja.

  • fransisca

    hoe oud was je toen je voor het eerst gemeenschap had? 15

    -hoe oud was je toen je de pil begon te gebruiken? 14

    -gebruik(te)je tampons? ja

    -wel eens een (schimmel)infectie gehad? begin 1e zwangerschap 13 jaar geleden.

    -kinderen? ja 2

    Geen HPV maar mijn oma(moeder van moeder) is overleden toen ze ongeveer 53 was aan de gevolgen van baarmoederhalskanker,maar zit ook erg veel kanker helaas in de familie van moeders,bijna iedereen is vroeg overleden aan een of andere soort van deze ziekte helaas.

    Misschien heb je er iets aan.

    Ik kreeg op 29 jaar te horen,dat uitstrijkje niet goed was.

    Pap 3b cin 3, ernstige dysplasie.

    Wel gerookt 15 jaar,op mijn 30e gestopt mede hierdoor.

  • laila

    bedankt dames voor jullie reacties!

    lala ik heb helemaal niks gehoord van mijn verzekering.weet echt niet wat het heeft gekost..ik heb een buikoperatie gehad en ik had geen uitzijingen.dus in eertse instantie zeiden ze dat ik geen nabehandeling nodig had maar nadat alle artsen me besproken hadden vonden ze dat ik toch bestraalt moest worden omdat ze de tumor aan de grote kant vonden.de tumor was ook richting de bloedbanen aan het groeien.,maar er waren nergens uitzijingen..ik heb hier en eigenlijk nergens op internet geelzen dat iemand die nergens uitzijingen had toch bestraald werd,

    waar zaten bij jou de myoons?en wat heb jij dan van je verzekering gehoord

  • Lala

    Hi Laila,

    Na mijn operatie (19 juli) had ik geen echte controle. De eerste was gepland voor 18 november maar ik krijg een brief voor verplaatsing op 3 december, nog een brief, nieuwe afspraak om 16 december voor en colposcopish onderzoek. Het resultaat van de biopsie na de operatie is dat ik heb VAIN I-II dit is te vergelijk me een PAP I-II maar in de vagina. Dus weet ik niet of ik verder behandeling nodig heb. Over de myomen weet ik niet waar ze waren of hoe groot ze waren.

    Waarom vraag ik voor de kosten is omdat mijn operatie in Colombia was. Ik ben Colombiaans (dat verklaar mijn slechte Nederlands, sorry voor dat. Ik praat bijna nooit and schrijven nog minder. Maar dit is een goede oefening voor mij!).

    Nu hoor ik bij de verzekering dat de operatie hier minder kost dat in Colombia. En ik denk dat die niet waar is. (Dus ze betalen die niet 100%)

    Ik heb de operatie daar omdat mijn land kent geen wachtlijsten. Ik ging om vakantie met een PAP3 and ik was niet betrokken. Maar mijn moeder was en ik ging naar de gynaecologisch. Ik had mijn colposcopish in Colombia op 8 juli en de 19 had ik de operatie. Dus ik had bijna geen tijd om te zorgen…………aan de andere kant de bmhk in mijn land komt veel vaker dan hier en daarom zijn ze goed voorbereiden. Ik had niet goede ervaringen met de gezondheid system hier. Kijk aan mijn controle…………

    Waneer was je operatie??/ ben je klaar me de behandeling? Hoe je je voel?

  • laila

    oh ok je hebt je operatie in colombia gehad..geeft niet hoor je nederlands, ben zelf ook geen nederlander..maar daar komt het veel vaker voor,in colombia? weet je ook waarom? en is de informatie daar anders dan hier?

    wat voor operatie heb je gehad?

    bij mij is de baarmoeder,de lympheklieren en alle steunweefsel om mijn baarmoeder verwijderd.volgens de artsen is het een grote operatie,ze zijn bij mij 4 uur bezig geweest.. ik ben in januari dit jaar geopereerd en heb in mei 28 bestralingen gehad,plus 2 inwendige.

    na de operatie had ik erg veel last van mijn darmen en na de bestraling had ik er echt heel veel last van maar nu voel ik me wel goed hoor..de angst dat het terug komt blijft. ik krijg nu elke drie maanden controle.

    ik vind de zorg hier ook niet zo goed,ik was voor een second opinion naar belgie geweest en daar zijn ze heel anders.heb nu spijt dat ik me daar niet heb laten opereren want daar “hangen”ze je eierstokken hoger in je buik op tijdens de operatie.dit doen ze omdat als je bestraling nodig hebt en je bent nog jong dan worden ze niet mee bestaald.dus dan gaan ze niet kapot en kom je niet in de overgang..hier hebben ze dat niet gedaan,volgens de artsen is het niet natuurlijk om ze hoger op te hangen..en nu zijn mijn eierstokken beschadigd en ben ik nu in de overgang op mijn 31ste, net of dat wel natuurlijk is!!

    door dat je in shok en bang bent denk je niet goed na later pas ga je nadenken en krijg je spijt. ach ja het heeft zo moeten zijn..

  • lala

    Mijn operatie is dezelfde as jouw operatie. Buik operatie, de baarmoeder,de lymphoklieren steunweefsel een stukje vagina (mijn tumor groeide die kant) zijn weg. In het engels is Wertheim's hysterectomy. Mijn eierstokken blijven maar eerlijk gezegd weet ik niet of ze hoger zijn geplaatst. Denk ik niet want mijn arts zeg niks. Ook een uur of vier in de operatie kamer.

    Ik had ook last van mijn darmen, nu gaat wat beter maar als ik te veel doet ben ik gezwollen en ik begrijp dat is omdat de darmen zijn nu verplaats en kan gevoelig zijn. Vroeger ging ik naar de sportschool 3 keer per week, fietste elke daag…. Dat kan ik nog niet doen. Ik kan wel fietsen maar dan kan ik niet naar de sportschool gaan.

    Over Colombia weet ik niet precies waroom daar zijn meer mensen met dit soort kanker. Praat je Engels (hope van wel): “Cervical cancer is the third most common cancer worldwide, and 80% of cases occur in the developing world. It is the leading cause of death from cancer among women in developing countries, where it causes about 190,000 deaths each year.1 Rates of the disease are highest in Central America, sub-Saharan Africa, and Melanesia (M Parkin, International Agency for Research on Cancer, personal communication, July 2000).” Kan ook zijn omdat vrouwen (of beter zeggen meisjes) beginnen vroeg met seksueel activiteit.

    Maar daarom is het uitstrijkje elke jaar in plaats van elke 5 jaar zoals hier is. De informatie is dezelfde denk ik. En nu met het vaccin ik hop gaat beter en in de toekomst minder vrouwen gaan ziek.

    Je ben wat jonger (ik ben 41). Als je jouw controles heb en goed eet een blijf positieve dan heeft je geen kans om dit terug te komen.

    Hoe veel dagen was je in het ziekenhuis??

  • laila

    ik begrijp gelukkig wel engels,maar blijf het raar vinden waarom ze in ontwikkelingslanden meer baarmoederkanker krijgen. hier zijn de vrouwen ook jong sexueel actief..

    ik heb een week in het ziekenhuis gelegen.daarna moest ik thuis 6 weken rustig aan doen,wat erg moelijk is als je jonge kinderen hebt.

    ik heb ook soms last van opgezwollen darmen..vooral als ik laat eet dan krijg er last van.heb ook een raar gevoel in mijn bovenbenen,net of het verdoofd is..

    mag ik vragen of je er op sexueel vlak ook veel last van hebt?is het heel kort geworden omdat ze een stuk van de bovenkant van de vagina hebben weg gehaald(bij mij ook)