3 jaar geleden PAP 2 - Nu gyneacoloog

  • Sanne

    Hey all, ik ben 31 en kom uit Zuid Holland. 3 jaar geleden eens langs de huisarts voor een uitstrijkje na mijn klacht bloedingen na sex met vriendin. (Ja, ja I'm gay)

    Ze zagen gelijk dat het er onrustig uitzag, en de uitslag was dan ook PAP 2 en HPV positief. Mijn relatie ging uit en omdat ik geen sex meer had, had ik ook geen klachten meer. Ook door laksheid ben ik na die 6 maanden niet terug gegaan. In de tussentijd nog wel een enkele keer sex gehad, maar dat was maar heel soms, bloed achteraf, vaker niet.

    Tot ik 3 jaar later na sex, 3 dagen bleef bloeden, als een normale ongesteldheid, maar die zou pas 2 weken later moeten komen. (Die kwam ook gewoon 2 weken later, as always, op tijd)

    Dus ik toch maar naar huisarts, tijdens uitstrijkje ook bloeden en ze zag en zei dat het er onrustig uitzag. 2 weken wachten op de uitslag, als het nodig was zouden ze me bellen.

    Helaas bleek een oud telefoonnummer de oorzaak dat er 2 weken later een brief in de bus lag dat ik contact moest opnemen. Had ik wel al gedaan, maar te vroeg.

    Ze zeiden weinig over de uitslag maar wel dat het nog “steeds” niet goed was en dat ze 2 dagen later een afspraak bij de gyneacoloog hadden gemaakt voor me. Helaas moest ik toen werken dus heb nu een afspraak voor maandag 26-10. Voor zover ik begreep gaan ze iets wegvriezen?

    Sinds die bloeding van 3 dagen heb ik trouwens extreem veel last van afscheiding. Wel gewoon normaal, maar idioot veel. Loop de hele tijd met een moerasgevoel rond. :S Is dit herkenbaar?

  • Adrienne

    Hoi Sanne,

    Ik denk dat ze maandag bij je kijken hoe het er uitziet en zullen wat biopten nemen om te kijken wat te doen en of je een behandeling krijgt. Kijk maar op deze website onder het kopje “ Het uitstrijkje van de baarmoederhals” (naast discusseer mee…) ik denk dat je daar veel antwoorden zult vinden.

    Succes!!

  • Nina

    Hoi Sanne,

    Vervelend voor je, meestal als je bij de gyn moet komen dan doet hij/zij eerst een coloscopie om te bepalen

    in welke mate je weefsel is aangetast, als dit is vast gesteld kunnen ze bepalen welke behandeling er gedaan moet worden,

    soms doen ze niets, maar houden ze je onder controlle om er zeker van te zijn dat het zich niet verder ontwikkeld.

    Helaas ben ik expert op het gebied van afwijkende uitstrijkjes.

    Afscheiding schijnt er niet echt bij te horen, maar heel veel vrouwenmet hpv

    hebben dezelfde klachten, dus het lijkt mij sterk dat het een niets met het ander te maken heeft?

    Persoonlijk vraagje: aangezien je gay bent, vraag ik me af of je sex met mannen hebt gehad aangzien zij degene zijn die het

    overbrengen?

    Succes met alles

  • Sanne

    De laatste keer dat ik sex had met een man is al zeker 9 jaar geleden, het kan dan alsnog wel natuurlijk, maar las dat huid op huid bij schaamstreek al voldoende is om het over te brengen. En natuurlijk het samen gebruiken van “hulpmiddelen”. Dus in die zin maakt het weinig uit ben ik bang.

    Dank jullie voor de reacties. Ik doe maandag uiteraard even verslag.

  • Sanne

    Hm… Niks wegvriezen. De uitlag is Pap 3b en kan morgen gelijk komen voor conisatie. Hij heeft niet gekeken.

    Brr… kan ik woensdag weg gewoon weer naar mijn werk? Hoe voel je je erna?

  • Sanne

    Ik bedoel dus colposcopie morgen. Sorry!

  • Adrienne

    Nee hoor je krijgt onderzoek, met eendebek en ze zetten er een telescoop op en wellicht dat hij wat biopten neemt (kan je beetje bloeden) en zal het naar het lab sturen voor onderzoek….kijk krijg een behandeling dan kan moet je tuurlijk vrijnemen, hangt af van de behandeling wat een lis is weer minder zwaar dan een conisatie …ik denk dat je wel een behandeling krijgt met een pap3b. Heb je al de pdf gelezen over het uitstrijkje? doen hoor weet je precies wat je te wachten staat!!

  • Sanne

    Zo, ik ben weer terug. Hij heeft inderdaad 3 biopten genomen voor onderzoek. Het zag er niet zo mooi uit en bloede behoorlijk. Ik kon ook meekijken zegmaar maar kon er ondanks alle plaatjes die ik gezien had, niet eens een baarmoedermond in herkennen. Maar goed, dat zegt misschien weinig. Wel schreef hij op het labpapier CIN 3? Dus ga er maar vanuit dat dat ook het geval zal zijn, kan het alleen maar meevallen. Nu dus 3 weken afwachten.

    Ik kan dat pdfje inderdaad niet vinden, zou staan bij discusseer mee op de startpagina? Ik zie em echt niet.

  • Adrienne

    Ja op de start pagina naast “discusseer mee…” staat er een balkje met tekst zie hieronder heb het gecopierd:

    Het uitstrijkje van de baarmoederhals

    Animatie van het uitstrijkje

    Het uitstrijkje (PDF)

    Het uitstrijkje (RIVM)

    Nader onderzoek en behandeling

    Powerpoint presentatie

    ThinPrep pap Test education

    Waarom en wanneer (RIVM)

    Wat betekent PAP?

    Wat is een uitstrijkje?

    Wat ziet een cytologisch analis

  • Sanne

    Ja, gevonden! Dank je!