Hoi allemaal,
Ik ben hier vanavond beland na een avondje Google-en. Was eigenlijk van plan om alleen wat te lezen maar ik “moet” echt mijn verhaal kwijt. Ook omdat me opvalt dat het bij iedereen net even anders gaat na het “slechte nieuws”.
Enkele weken geleden kreeg ik mijn 1ste oproep om een uitstrijkje te laten maken. Ik las de folder even door, gooide hem weg en belde de volgende dag voor een afspraak. Niet veel later werd het uitstrijkje gemaakt, de vragenlijst ingevuld en de hele boel opgestuurd. De vragenlijst had vragen over “tussentijds bloedverlies”, “contactbloedingen” en pijn/last van de onderbuik. Hierop had ik geantwoord dat ik daar geen last van had.
Ja, bloedverlies had ik wel eens, maar ik heb dan ook een Mirenaspiraal, dan kan dat voorkomen. Pijn in de onderbuik heb ik ook wel eens, dit schreef ik altijd toe aan mijn 2 keizersnedes in nog geen 3 jaar tijd…. Ik was dan ook totaal niet ongerust toen ik een oproep had gemist van mijn huisarts. Dacht wel gelijk aan het uitstrijkje maar dan dat het opnieuw moest omdat er teveel bloed ofzo bij zat!
Helaas ging het gesprek iets anders. Plompverloren werd me verteld dat de uitslag slecht was, PAP 4! Weet u wat dat inhoudt??? Ehhhh nee, niet precies…. maar ik schrik er wel van! “Ja mevrouw, dat snap ik, maar die ongerustheid kan ik ook niet wegnemen”, “maakt u maar met spoed een afspraak bij de gyneacoloog, ik heb hier een verwijsbrief voor u liggen”, “op de site blablablablabla kunt u meer informatie vinden”…
Daar sta je dan, 29 jaar (leeftijd maakt niet uit natuurlijk maar zo “jong” verwacht je die uitslag helemaal niet), op je werk, met de telefoon tegen je oor! Tja… en nu???
Eerst maar even mijn vriendin/.collega erbij geroepen, verhaal gedaan en het ziekenhuis gebeld. Toen schrok ik pas echt. Ik vertelde de uitslag en kon direct de volgende ochtend om 8 uur terecht.
Heb even op internet e.e.a. opgezocht, tussendoor mijn man en ouders gebeld, en ben aan het eind van de middag de verwijsbrief op gaan halen. De uitslag gaf niet alleen PAP 4 aan maar ook mijn KOPAC was niet goed (volgens mij stond er iets van P7, ehhh celbeeld sterk passend bij een carcinoma en situ, na het uitzoeken wat dat betekende werd ik al helemaal niet vrolijk. Lang leve het internet).
De volgende ochtend bij de gyneacoloog werd er een colposcopie gedaan MAAR hij heeft geen weefsel afgenomen voor een 2e onderzoek. Wat hij wel meldde was dat wat hij zag “niet per definitie heel slecht was”….. tja, daar wordt je natuurlijk helemaal geen wijs uit. Hij legde uit dat er maar heel weinig onrustige cellen te zien waren, maar ze zaten erg ver achterin de baarmoederhals. Dit kon 2 dingen betekenen:
1. Die cellen die hij zag waren de enige onrustige cellen
2. Er waren meer onrustige cellen maar die zaten dan dieper in de baarmoederhals waardoor hij ze nu niet zag
Hij stelde voor om een stuk weefsel weg te snijden in de vorm van een kegel (volgens mij dus een (ex)conisatie), wellicht dat dan alle cellen “weg” waren en dat de controle erna een normale PAP zou geven, en ik kon doorlopen naar de afdeling Anesthesie. Hij wilde namelijk wel dat het binnen 2 weken zou gebeuren. Binnen 3 weken na de operatie zou ik dan een uitslag hebben van het weefsel. Zelf is hij op vakantie maar een andere collega zou de operatie doen.
Nu kan ik voor de operatie dus al 9 juli terecht (op 1 juli kreeg ik een telefoontje van de huisarts, 2 juli zat ik bij de gyn. en op 9 juli lig ik op de OK).
Voor de afspraak hoefde ik me ook niet te melden bij het afsprakenburo maar rechtstreeks bij de planners van de ok/chirurgen, dat ging dan sneller….
Het is natuurlijk onwijs fijn dat ik zo snel terecht kan maar al die “spoed” maakt me ook erg zenuwachtig en bezorgd. Ik ga bijna denken dat die man meer heeft gezien dan ie mij nu al mee wil delen.
Ook dacht ik dat ik na de operatie (die door zowel de gyn als de anesthesist wordt aangemerkt als een “kleine ingreep”) “husakee” zo weer aan het werk was. En nu lees ik hier over 2 weken rust nemen, niet werken, sporten, geen sex of sauna, nabloedingen.
Wie wil zijn ehhhh haar ervaringen met me delen? Gaat het “operatietraject” altijd zo vlot of zijn daar zwaarwegende redenen voor? Hoe gaat het herstel na de ingreep? Allemaal vragen, vragen, vragen….
Groetjes Sharon