Ik ben Marjolein, 30 jaar, samenwonend met Wouter en samen hebben we een dochter van bijna 2 jaar. Ik heb op 4-11-2008 een wertheim operatie ondergaan.
Ik lees al jullie verhalen en lees voor het eerst de problemen met plassen voor de operatie. Ik noemde het op bij mijn gynaecoloog (voor bekend was dat het baarmoederhalskanker was), samen met de andere klachten en hij kon er zogezegd niets van maken. Maar, jullie hadden het dus ook!
Ik ben geopereerd in het AVL (Antonie van Leeuwenhoek). Fijne verpleegafdeling en ontzettend aardige gynaecologen die de tijd voor je nemen. Ik heb iedere keer zo'n 30 vragen gesteld, na wat uitzoekwerk.
Bij mij is door de gynaecoloog bij het eerste onderzoek (9-4-08) een foutje gemaakt. Hij constateerde een infectie, gaf me een antibioticakuur en adviseerde me om na een half jaar nogmaals een uitstrijkje te laten maken. Na een half jaar bleek dat ik een tumor van 4 x 6cm in mijn baarmoederhals had, die uit mijn baarmoedermond zakte. Heel apart…
Het schijnt zo te zijn, dat kankercellen lijken op de cilindercellen (in de baarmoederhals). Het uitstrijkje bestaat uit plaveicellen en de patholoog anathoom kan zich verkeken hebben op de cilinder- c.q.kankercellen. De gynaecoloog kan er dus niet altijd iets aan doen.
Maar, de operatie duurde 5,5 uur. Dat is wat aan de lange kant (normaal 4,5) uur, maar ik bleek veel bloedvaatjes te hebben. Dat is per persoon verschillend. Ook het aantal lymfeklieren is p.p. verschillend. De lymfeklieren uit je buikholte, langs je bekken en langs de grote bloedvaten worden verwijderd. Ook de baarmoeder, baarmoederhals, baarmoedermond en het parametria (omliggende weefsel) worden verwijderd. Ook je schede wordt ongeveer 2 cm ingekort.
Door een bevriende gynaecoloog werd mij verteld dat de eerste klap een daalder waard is. Wij hebben dus gekozen voor relatieve veiligheid en voor een radicale verwijdering te gaan. Nooit meer deze onzekerheid. Je leven staat toch al op z'n kop. We zijn blij met onze gezonde dochter en willen daar nog heeeeeel lang van genieten.
Op de 6e dag na de operatie mocht ik naar huis. De autorit was even lastig, neem een kussentje mee voor de gordel! Na 7 dagen na de operatie (ik was net 1 dag thuis) is de uitslag goed. Geen uitzaaiingen in de lymfeklieren en het parametria. In principe zaait baarmoederhalskanker het eerst naar uit. Mijn tumor was een mooi afgegrensde vorm, stadium 1b. De tumor greep niet over op de baarmoedermond, maar hing er slechts uit. Dat is een geluk.
Nu nog herstellen, ik heb zelf blaastraining genomen (het Kruispunt in Heemskerk). Dat is echt een aanrader. Zo leer je nou net de kleine extra weetjes die je helpen om je blaas zo goed mogelijk te legen. Een blaasontsteking voel je niet vanwege het doorsnijden van de zenuwen van de blaas, dat maakt het wat lastig. Bij mij straalde het door naar mijn nierbekken. Alsof mijn lijf op een andere manier aangaf dat het niet goed zat. Ik ben nu weer herstellende van de blaasontsteking, maar verder gaat het eigenlijk best goed. Mijn buik is al veel minder dik, het litteken is bijzonder mooi. Een mooie smalle streep. Nog niet helemaal dicht, maar het wordt vast goed.
Ik heb geen pijn meer in mijn bekken of benen, daar had ik voor de operatie nl. wel last van. Luister naar je lijf…dat doe ik nog steeds.
De eerste controle is op 22 december, ik kan niet zeggen dat het spannend is, omdat ik er wel vertrouwen in heb.
Mailen mag altijd! Ik heb een hoop opgezocht.
www.marjoleinveenstra.nl is mijn site waarop ik het hele verhaal tot nu toe bijhoudt.
Marjolein