Mijn naam is Evelien en ik ben 29 jaar. In januari van dit jaar kreeg ik een uitnodiging om een uitstrijkje te laten maken voor het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker. In december word ik 30 dus ik dacht zelfs nog “wat vroeg nu al zo'n uitnodiging” en dus heb ik de brief eerst even aan de kant gelegd. Eind maart dacht ik ineens weer aan de brief en heb ik de huisarts gebeld voor een afspraak om een uitstrijkje te laten maken.Een week na het uitstrijkje werd ik door de huisarts gebeld dat de uitslag niet goed was: Pap3B met ernstige dysplasie. Dat was even schrikken. Misschien heel naief van me maar dit had ik echt niet verwacht. Zoiets komt toch alleen voor bij vrouwen van 50+ en niet bij mij dacht ik….29 jaar en mama van een zoontje van 10 maanden en nooit ergens last van gehad. Ik moest een afspraak maken bij de gynaecoloog voor verder onderzoek en daar kon ik gelukkig 2 dagen later al terecht. De gyn stelde vast dat ik geopereerd moest worden. Op 17 mei is er onder algehele narcose een kegelvormig stuk weefsel weggesneden. Ongeveer anderhalve week later kreeg ik te horen dat de snijranden van het weggesneden weefsel helaas niet vrij waren van onrustige cellen. Op 31 mei had ik daarom weer een afspraak bij de gyn om de vervolgstappen te bespreken. Volgens hem is de meest effectieve oplossing om mijn baarmoeder te verwijderen maar omdat ik nog zo jong ben en nog een kinderwens heb is dit eigenlijk de laatste optie en dus zouden we nogmaals moeten opereren om meer weefsel weg te snijden.
Ik weet/heb gehoord dat er aan een evt. volgende zwangerschap risico's verbonden kunnen zijn na zo'n operatie zoals vroeggeboorte of dat juist de ontsluiting niet wil vlotten door het ontstane littekenweefsel. Hoe vaker opereren/hoe meer weefsel weghalen hoe groter de risico's natuurlijk worden. Ik zou graag ervaringen uit willen wisselen met andere vrouwen die ook voor dit dillemma staan of die hier al ervaring mee hebben.
Ik weet heel goed dat ik me heel gelukkig mag prijzen met een gezond zoontje maar ik had het me allemaal zo anders voorgesteld en wil heel graag nog 1 of 2 broertjes en/of zusjes erbij voor hem.
Ik hoop dat er vrouwen zijn die hun ervaring met me willen delen.
Liefs Evelien