Angst

  • Rosa

    Vrijdag 26 jmaart heb ik een uitstrijkje laten maken n.a.v. een uitnodiging van het bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker. Ik zou na 3 weken even moeten bellen voor de uitslag.Donderdag 1 april belde de huisarts al dat de uitslag niet goed was en tussen een pap3B en pap4 uit kwam. Goede vrijdag en Pasen zat er tussen dus precies een week later kon ik bij de gynacoloog terecht. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat hij gelijk de onrustige cellen weg zou kunnen halen of dat ik te horen zou krijgen dat ik over een maand of 3 wel weer terug zou kunnen komen. Dit bleek niet het geval bij de colposcopie. Toen de gynacoloog de vloeistof over de baarmoedermond- en hals uitsmeerde en vertelde dat deze mee zouden moeten kleuren, zag ik gelijk dat het mis was. Zo'n 95% kleurde niet mee. :( Ook het omliggend weefsel niet. Hij gaf aan dat behalve de baarmoedermond -en hals ook het weefsel van mijn vagina ernstig afwijkende cellen vertoonde. Hij heeft hierop 3 biopts genomen. Aanstaande donderdag krijg ik de uitslag. Ik ben zo ontzettend bang dat het helemaal mis is. Ik ben zo bang dat het kanker is en ook al uitgezaaid is. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij haar verhaal kan vertellen? Heeft iemand enig wat me te wachten staat?

  • Ester

    Beste Rosa,

    Dat zal enorm schrikken zijn geweest! Ik begrijp dat je je zorgen maakt. Wat ik me kan herinneren is dat als het weefsel wit uitslaat na het aanbrengen van de azijnoplossing er kans is op onrustig weefsel. Ik had twee jaar geleden een pap 3B en bij mij was het gebied ook groot dat wit uitgeslagen was. Om die reden is er bij mij een conisatie gedaan (grote). Dit is een kleine operatie, waar je over het algemeen heel snel van hersteld. Ik heb er eigenlijk geen tot weinig last van gehad en ben één dag opgenomen geweest. Nog minder ingrijpend is de lisbehandeling, dan wordt er een kleiner stukje weefsel van de baarmoederhals weggebrand onder plaatselijke verdoving. Deze heb ik ook gehad, maar dat was nodig om meer weefsel te onderzoeken naar aanleiding van de biopten.

    Pap 3B/pap 4 is meestal een voorstadium van kanker, welke goed te behandelen is. Waarschijnlijk is er al wel sprake van ernstige dysplasie (CIN3) maar dat is dan nog geen kanker en dus ook niet uitgezaaid. Je hebt ook nog CIN 1 en CIN 2, dat is licht onrustig tot matig onrustige cellen. Mocht er sprake zijn van kanker dan is er een grote kans dat dit in een beginnend stadium is, aangezien baarmoederhalskanker een traaggroeiende kanker is en in een beginstadium niet snel zal uitzaaien.

    In mijn geval was het wel kanker, maar nogmaals dat komt niet vaak voor en ik ben er heel goed doorheen gekomen. Natuurlijk is dat achteraf makkelijk te zeggen. Ook ik ben erg bang geweest en vond het wachten op de uitslagen zenuwslopend. Het heeft een enorme impact, begrijp me dus niet verkeerd. Ik wil alleen aangeven dat er een grote kans is dat het goed te behandelen is en dat zelfs als het kanker is er heel veel is dat ze kunnen doen. De behandelingen vallen over het algemeen mee, zolang we het over de lisectie of conisatie hebben.

    Het wordt overigens veroorzaakt door het HP-virus welke voornamelijk in het overgangsgebied van de baarmoederhals naar het baarmoederslijmvlies op de lange termijn kanker kunnen veroorzaken (10 tot 15 jaar). Minder vaak komen aandoeningen in de vagina zelf of de schaamlippen, anus of bij mannen de penis voor. Er zijn meerdere soorten HPV (meer dan 100), waarvan een aantal highrisk en dus (een voorstadium van) kanker kunnen veroorzaken.

    Ik kan je natuurlijk niet helemaal geruststellen vanaf hier. Ik ben geen arts en iedere situatie is weer anders. Ik kan je alleen adviseren om je vragen vooraf goed op te schrijven, want als je bij de arts zit vergeet je vaak veel door de hoeveelheid aan informatie en de zenuwen. Natuurlijk ben je ook hier welkom op het forum met je vragen.

    Wens je heel veel sterkte en kracht toe!

    Groetjes Ester