zat op verkeerd forum (ahum) Struisvogel ja/nee

  • Cleopatra

    Ben ik een struisvogel?

    Dat vraag ik me af. Ik ben 45 jaar, gehuwd en 2 jongens , werk fulltime, sta volop in het leven en in november 2009 kreeg ik mijn uitstrijkje. Omdat ik daar niets over hoorde, ben ik dat dan ook vergeten. Ergens in december 2009 kreeg ik een brief van het AZM van de afdeling Oncologie dat er een afspraak voor mij was gemaakt. Ik denk oncologie?? HUH? Ik dacht aan de serie HOUSE en wist dat dokter Wilson (ja echt waar) zich bezig hield met kanker,

    Maar ja, dat heb ik niet, dus zal er een vergissing zijn gemaakt. Ik bel dus naar die afdeling, geef aan dat ik een brief heb gekregen, maar dat die naar de verkeerde persoon is gestuurd. Groot was dan ook de schok toen men mij vertelde dat dat niet het geval was. De afspraak was echt voor mij. Ik geloofde het nog steeds niet en we checkten nog even de persoonlijke gegevens. Ships.. dat ben ik inderdaad. Men verzocht mij dan ook om contact op te nemen met mijn eigen huistarts.

    Enfin, ik dus bellen met mijn huisarts. Daar kreeg ik te horen dat men mij diverse malen had proberen te bellen, maar dat dat niet was gelukt. Het bleek dat er in hun administratie nog een telefoonnummer stond wat ik al minimaal 10 jaar niet meer had. (suf van mij natuurlijk om niet vragen waarom ze dan niet even een berichtje per post sturen of zo, maar ja dat ben ik … snel overbluft). De uitslag was PAP 3a. oke?? Whatever, ik had geen idee wat hij daarmee bedoelde. De huisarts zei dat het een lichte afwijking was, niets om je druk over te maken, maar dat er toch even een nader onderzoekje moest worden gedaan. Ja, ja, niets aan de hand, waarom dan een nader onderzoek, dat is toch een tegenspaak zoals droge regen of zo?

    Ik ga op de afgesproken dag (25 jan 2010) naar die afdeling. Geen idee wat men ging doen, en dat bleek wel uit het feit als je mijn kledingkeuze had gezien. Hemel, wist ik veel dat ze gingen kijken in de vagina. Als ik dat had geweten (of had gevraagd) had ik geen dikke panty aangedaan, maar dikke sokken aangetrokken en natuurlijk nog een keertje extra met de ladyshave benen e.d. bijgewerkt. Omdat ik eigenlijk dacht dat ze bloed gingen prikken had ik ook nog een afspraak gepland bij de fysio en de mondhygiëniste. (Bleken alledrie licht tot zeer pijnlijke afspraken, maar dat is achteraf gepraat.)

    Terwijl ik daar lag, kijkend op het prachtige HD scherm, kreeg ik gelukkig nu wel uitleg. Kijk, dat is een afwijkend gebied. En kijk daar… mmm, we gaan 3 hapjes nemen. Pardon? 3 hapjes. Ja, met de letz methode (alsof je vlees van de kebab eraf haalt in de zaak, zeg ik). Verdovingsprik (ooooo auw) sticker op het been (oei, ik draag magneetarmbanden, kan dat kwaad hahaha, ik ben toch echt een muts hoor) en hup 3 hapjes. Dichtschroeien en klaar.

    Ik kom van die tafel en zeg: ik heb nog 2 pijnlijk afspraken voor vandaag gepland, maar ik ga nu dus ECHT schoenen kopen, misschien zelfs wel twee paar want dat heb ik verdiend (puh) !!

    De uitslag werd mij telefonisch (ja echt waar) doorgegeven. Men vond het een twijfelgevalletje, maar wilde voor de zekerheid toch het gebied (ik neem aan de wanden) wegschrapen. Nieuwe afspraak gepland voor 8 maart 2010.

    Enfin, 8 maart was dus gisteren. Ik ben ditmaal helemaal voorbereid, inclusief de skikousen die ik aan heb, echt waar. Lig ik daar… bek wordt geplaatst, ze kijken…ze kijken..ze kijken… ik zeg: nou volgens mij gaan jullie me onder narcose brengen ipv een plaatselijke verdoving hihihi. Zegt de gynaecoloog: mevrouw, u kunt gedachten lezen!

    SLIK nogmaals SLIK. Bleek dat er een groter gebied onrustig te zijn, die we (zij en ik) de vorige keer helemaal niet hebben gezien. Oke zeg ik, wanneer gaat dat gebeuren, nu? Nee, eerst moet ik langs de anesthesist en dan over een paar (!) weken zal de operatie plaatsvinden.

    Nou, ja, euh, wat moet ik zeggen. Er wordt voor de zekerheid weer een hapje genomen (ff hoesten, klaar) en ik kan me weer gaan aankleden. Nu heb ik wel gevraagd om op te schrijven wat de uitslag was: CIN III

    Daar sta je dan..

    Wat nu? Ik besluit om langs mijn werk te rijden (is toch op mijn weg terug naar huis). Daar word ik met grote ogen aangekeken en als ik dan mijn verhaal doe, is de verbazing alom. En het medeleven. En waarom ik langs het werk kom. Je komt toch niet werken hoor!! Nee, vandaag niet nee.

    Zelf heb ik zoiets van, tja… ik weet niet wat ik ervan moet denken.

    Waarom ben ik dan een struisvogel? Nou, iedereen in mijn omgeving m.u.v. mijn man en kinderen (maar ja, die weten niets) maakt zich zorgen. Ik was gewoon van plan om in de pauze langs te gaan (ben wel iets langer weg) en daarna weer terug gaan werken (ik werk fulltime). Neeeee, dat moet je niet doen, ben je gek. Nou, lang verhaal kort te maken. Ik zou de hele week ziek worden gemeld, en ik moest het maar rustig aan doen. Maar, ik heb nergens last van. Ik voel me niet angstig of bang. Ik denk er zelfs niet aan. Ik moest zelfs in mijn agenda kijken wanneer de afspraak was.

    Heb nu op het internet CIN III opgezocht. Nou, dan weet ik dat en dan weet ik dus nog niets. Het is vlees noch vis.

    Misschien slaat dit verhaal nergens op, maar ik wilde het toch kwijt. Raar is het toch dat ik met iedereen kan meeleven, maar als het over mezelf gaat, ik zo koppig als als een ezel ben. Ben al aan het balen omdat ik weet dat als ik de oproep krijg, ik dus niet met mijn scootertje naar het ziekenhuis kan gaan, maar dat ik hulp moet gaan inroepen. Moet ik waarschijnlijk mijn man vragen om een dag vrij te nemen. Nou, we zullen wel zien, er rijden tenslotte ook taxi’s. Vriendinnen heb ik niet en als ik ze had, weet ik niet of ik dat van iemand kan verlangen. (terwijl ik anderzijds ietwat beledigd zou zijn, als ik niet werd gevraagd)

    Mocht je het hele bericht hebben gelezen, dank je wel voor je tijd.

    XXX

  • Sharon

    Hoi Cleopatra,

    Ik heb je “hele” verhaal gelezen, geen dank hoor ;)….

    Ik wou dat ik er vorig jaar zo inzat als dat jij nu zit. Toen ik gebeld werd door de huisarts dacht ik “oh, wedden dat ik opnieuw moet voor mijn uitstrijkje”. Ik dacht dat ze niets af hadden kunnen lezen ofzo. Groot was de schrik toen het “foute boel” was….. PAP4!

    Verschil is wellicht dat ik direct voelde (intuitie???) dat het echt fout was!!!! Helaas kwam mijn voorgevoel uit. Ik had BMHK, geen chemo of bestraling “alleen” de hele BM, deel vagina, steunweefsel en lymfeklieren eruit!!!!

    Jij hebt geen slecht voorgevoel, wellicht valt het dan straks allemaal mee…..

    Maar begrijp ik goed dat je man en kinderen niet weten dat je verder onderzocht moet worden??? Weten die niet dat er wellicht “iets” fout kan zijn???? Of begrijp ik je verkeerd???? Kan ook natuurlijk!!!

    Mocht ik er niet naast zitten, waarom heb je hen niets verteld????? Het kan natuurlijk zijn dat er alleen onrustige cellen zitten, maar wat als het wel BMHK is???

    Wat betreft het niet “tot last willen zijn” begrijp ik je volkomen. Ik vond het ook heel vervelend om anderen lastig te vallen met mijn “ding”. Ziekenhuis, oppas voor de hond en kinderen, het “ziekmelden”, mijn man die vrij moest nemen….. pffff!!! Ik vond het zelfs vervelend dat mijn ziekenbezoek helemaal naar Amsterdam moest….

    Nou ik hoop dat het straks allemaal meevalt en je goed nieuws krijgt na je ingreep. Krijg je een lis-excisie of een conisatie????

    Succes en laat je nog wat horen???

    Groetjes Sharon

  • Maaike

    Hoi,

    Wat een verhaal zeg.

    Zelf heb ik iets soorts gelijk meegemaakt, uitstrijkje via het bevolkingsonderzoek, en omdat ik er niets van hoorde nam ik aan dat dat wel goed zat.

    2 jaar!! later echter kreeg ik klachten en toen stelde mijn huisarts een uitstrijkje voor, met de vraag hoe mijn uitslag van het bevolkingsonderzoek was? na wat speurwerk van de arts bleek dit dus pap 3 a te zijn, niemand had ooit de moeite genomen me dit te laten weten, met als gevolg dat het 3b was geworden met een cin 3.

    2 lisexercies ondergaan, en nu sinds een maandje schoon.

    Het kan dus allemaal goed komen zonder al te veel gedoe, het is niet prettig, maar het kan allemaal veel gekker, zoals het verhaal van Sharon bijvoorbeeld.

    Rest mij nog je veel succes te wensen, en probeer een paar leuke vriendinnen te vinden, want gedeelde smart is halve smart.

    Groetjes

  • carla

    lieve schat,als je een vriendin zoekt,ik ben er voor je…virtueel!

    schrijf het maar van je af

    ik leef met je mee

    liefs

    carla

  • Mouth

    Hoi Cleopatra,

    Ik heb heel je verhaal gelezen. En het was heel herkenbaar, hoor! Ook ik heb aan struisvogelpolitiek gedaan. Tja, zoiets gebeurt toch altijd een ander en niet jou?

    Ik was 30 en bij mijn bevolkingsonderzoek bleek mijn uitstrijkje in orde te zijn. Ik had al eerder in de voorgaande 4 jaren 2 uitstrijkjes laten doen, wegens vage klachten, maar die waren allebei eveneens in orde. In september 2005 liet ik nogmaals een uitstrijkje doen door een huisarts in opleiding…hihi… een eendebek had ze waarschijnlijk nog nimmer gehanteerd… Wat een gestunt! Weer geen afwijkend uitstrijkje!

    Mijn toenmalige vriend raakte in paniek en biechtte mij op verschillende keren vreemd te zijn geweest en de huisarts in opleiding wees mij op een eventuele geslachtsziekte… Ik was furieus uiteraard, knikkerde mijn vriend met zijn spullen en al mijn deur uit (eerst natuurlijk zijn blousen verknipt, knopen van de broeken getrokken en zo in zijn sporttassen verpakt en aan de straatkant gezet!) Godzijdank had ik geen geslachtsziekte opgelopen door mijn ex zijn buitensporige gedrag.

    In zekere zin gaf mijn vage klachten en mijn uitstrijkje net voor mijn 31ste verjaardag mij mijn vrijheid terug, wat ik overigens al veel eerder voor had moeten kiezen. Tja ook in de relatie stopte ik mijn struisvogelkop lange tijd in het zand…

    Ik leerde mijn huidige partner kennen, maar bleef een onbestemd gevoel houden bij de vage klachten die ik had. Ik verhuisde naar een nieuwe stad en kreeg een nieuwe huisarts. Voor de zoveelste keer deed ik in maart 2008 mijn verhaal en beschreef de klachten… Deze huisarts wilde voor de zekerheid weer een uitstrijkje doen. Ik kon niet geloven dat er iets verkeerds zou zijn. Immers had ik al diverse malen een uitstrijkje gehad en die waren in orde.

    De huisarts had mij in de 6 weken na het uitstrijkje tot 2 keer toe proberen te bellen en zelfs ingesproken op de voicemail dat ze me wilde spreken over de uitslag. Ik nam het niet serieus en stelde het uit, tot ik een oproepje kreeg in mijn brievenbus om dringend contact op te nemen met haar. Ik belde haar direct terug, het was inmiddels al mei geworden… PAB 3B/CinIII… Ik moest contact op nemen met de gynaecoloog, het was een serieuze afwijking. In juni 2008 kreeg ik een lisbehandeling. Ik was ontzettend bang dat ik geen kinderen meer kon krijgen, maar gelukkig las ik op de diverse websites dat dat nog wel kon. Ook vond ik steun in het lezen van de verslagen op dit forum. Reageren deed ik niet of nauwelijks. Ik ging gewoon door met mijn druk leventje: Hard werken, uitgaan met vrienden en familie, genieten van de lieve partner…

    In januari 2009 kreeg ik weer een lisbehandeling, nadat ik PAB 3A had. Gelukkig waren de uitslagen van de halfjaarlijkse controles in juli 2009 en februari 2010 weer een gewone PAB 1.

    Het wrange is dat de vage klachten nog steeds niet zijn verdwenen. Ik heb zelfs vrij veel pijn in de onderrug, uitstralend naar mijn buik. Mijn gynaecoloog denkt dat ik misschien wel endometriose heb, maar daar wil mijn hart niet aan gaan staan. Ik wil ook geen onderzoek middels een buikoperatie of aan de hormonen. Al ben ik nu 35 mijn kinderwens is er nog steeds… En hoe! Ik wil hoe dan ook de gok blijven wagen. Ook in dit geval houdt de struisvogelpolitiek mij op de wankele been!

    Groetjes,

    mouth

  • Cleopatra

    lieve lieve lezeressen en/of lezers,

    Wat fijn om te lezen dat jullie de tijd nemen om te lezen en/of te reageren. Het is gewoon hartverwarmend. En het is vooral hartverwarmend om te lezen dat ik inderdaad niet de enige ben die de “struisvogeltechniek” toepast in haar leven.

    Ik kan me voorstellen dat vooral het gedeelte waaruit blijkt dat ik mijn man (en kinderen, 2 jongens van 16 en 19 jaar) niet in heb gelicht voor gefronste wenkbrauwen zorgt. Dat heeft waarschijnlijk te maken met mijn eigenwijze aard. Waarom moet ik mijn huishouden al gek maken als er niets ernstigs aan de hand is? Het medeleven en compassie op mijn werk van mijn collega's is iedere dag aanwezig en word ook uitgesproken. Niets is voor mijn collega's te veel. En dan heb ik het niet alleen over de vrouwelijke collega's. Ook de mannen dragen hun steentje bij. Een aai, lieve sms-jes, een kopje koffie, even babbelen terwijl het razenddruk is (“dan wachten ze maar, jij bent belangrijk, de rest is maar werk hoor”). Ik heb zelfs een swarovski beschermengeltje gekregen. Ja, toen kwamen de waterlanders wel opzetten. Pfffff, over opgelaten gesproken….zat midden in de kantine tijdens de lunch hahaha.

    Als je die aandacht voor jouw persoon niet gewend bent, ben je blij als je thuis bent, waar ze gewoon MIJ verwachten. “Waar zijn mijn voetbalsokken… ja maar je weet toch dat ik een wedstrijd heb?” Ja, dan had je ze maar IN de wasmand moeten gooien en niet in de voetbaltas moeten liggen. BAF, de deur wordt met een klap dichtgeslagen).

    Ook heb ik op het werk uitgesproken dat ik niet bang ben om te sterven. Nou… men stond mij met open mond aan te kijken. Maar ik meen het serieus! Tuurlijk wil ik meemaken dat ik oma word, tuurlijk wil ik nog dit en dat, maar als ik nu al terugkijk, dan kijk ik met voldoening terug. Ik heb een vol leven, ik heb alles gedaan wat IK wilde.(ok, misschien niet met dolfijnen gezwommen of zo) Op vakantie naar het buitenland heeft mij nooit getrokken, heb het wel een paar keer gedaan, maar als je zoveel werkt dan is mijn fijnste vakantie thuis. Zonnetje erbij, tuindeuren open, koude rose in het glas, sigaretje in de hand en languit in de tuinstoel. 's avonds BBQ en daarna nog ff het cafeetje binnen. Zelfs mijn zonen blijven (vrijwillig notabene) thuis, want ze vinden het dan gezellig om met zijn vieren te kaarten. O,ja, mijn moeder is overigens vorig jaar overleden, dus ik kon niet bij haar terecht, maar ook dan had ik mijn mond gehouden. Ik ben misschien wel een boogschutter, maar heb het karakter van een zeer koppige ezel met alle 4 hoeven gestrekt in het rulle zand.

    Maandag 22 maart word ik weer teruggebeld door de oncoloog. Heb die goeie man toch maar even gegoogled (Fijn is dat toch internet, er gaat echt een wereld open). Nou, niets als lof gevonden over deze professor. En nog een jeugdige stem, heb de vorige keer aan de telefoon meteen gevraagd hoe oud hij was. Nou, zei ik meteen, dat zou je niet zeggen, wat heeft u een mooie jonge stem. Ik denk dat hij een beetje flabbergasted was hahahaha. Stamelend vroeg hij of ik nog meer vragen had. hihihi, nee. Zeker niet gewend om mij aan de lijn te hebben.

    Enfin, maandag hoor ik waarschijnlijk hetzelfde uitslag verhaal (ik hoop dan wel van dezelfde stem ahum).

    Op 1 april moet ik in ieder geval langs de afdeling anasthesie/anesthesie (weet even niet hoe je het spelt). En dan begint het wachten op de daadwerkelijk oproep om af te maken, waar ik op 8 maart in eerste instantie voor ben gekomen….ik weet trouwens niet hoe het heet wat ze gaan doen, dat moet ik nog vragen.

    Mochten jullie op ook lezen op het forum van icgynaecologie, dan zien jullie dat ik daar ook sta met hetzelfde verhaal en ook dit antwoord. Ik ben namelijk zowel hier als daar….

    Nou, ik eindig nu even met mijn lijfspreuk:

    The present = het heden…. the present= het kado….. het heden=het kado

    Liefs van Cleopatra

  • Mouth

    Hoi Cleopatra,

    Goh, een boogschutter met struisvogelpolitiek? Hoe herkenbaar!

    Hoe was de uitslag van het telefoongesprek van afgelopen maandag?

    Groetjes,

    Mouth

  • Cleopatra

    Lieve lezers,

    Vandaag een kort berichtje.

    Nou, maandag 22 maart ben ik dus teruggebeld door de oncoloog. Waarschijnlijk nog onder de indruk van mijn straight-forward leeftijdvraag, had hij al om 08.15 uur gebeld, maar ja toen zat ik nog op mijn scooter richting werk. De tweede keer was om iets over half 9. Hij had toch nu even tijd hahahaha. Nou ja, het is in ieder geval beter als te moeten wachten tussen 13.00 en 14.00 uur.

    Er is in ieder geval niets veranderd aan de uitslag: niet beter, maar ook niet slechter. Bedenk me nu dat ik weer vergeten ben te vragen hoe de behandeling heet die ik zal ondergaan. Nu moet ik wachten tot ik word opgeroepen…… 1 april in ieder geval langs anasthesie…

    XXX Cleopatra

    the present = het heden…. the present= het kado….. het heden=het kado

  • Marja

    Je beschrijft het allemaal erg goed. Mijn ramhoofd zat ook jaren in het zand begraven. Praat alsjeblieft met je man en kinderen. Zij hebben dat nodig en jij nog meer.

    Ik ben voorlopig een medisch wondertje en geniet van elke dag. Ik ben net 55 jaar, 35 jaar getrouwd en moeder van 4 volwassen kinderen.

    Drie jaar geleden was het oordeel: PAP 5, stadium 4a.

    Waar leven is, is hoop en hoop doet leven. Lang leve de lente!

    Je mag me mailen of mijn blogs op Hyves lezen.

    Heel veel sterkte!

  • Cleopatra

    Lieve mensen,

    Hoe is het mogelijk??? Mijn hele stemming is omgeslagen van een positieve, hands-on person, naar een zucht-zucht- ik-heb-geen- zin en ik-heb-er-de-kracht-niet-voor lui persoon.

    Mijn huishouden draait op halve kracht, werk gaat traag, ben naar naailes gegaan en heb helemaal niets gedaan, alleen maar boekjes gekeken en gekletst. Mijn strijk ligt al sinds vrijdag te wachten op een warm onthaal die er maar niet komt. Zelf de hond vindt de hond in de pot wat persoonlijke aandacht van mij betreft.

    Ik heb ondertussen de datum gekregen dat de ingreep (conisatie) gaat plaatsvinden nm op maandag 26 april. Mijn man gaat mee. Lekker is dat, heb de koninginnedag in Amsterdam moeten afzeggen… het is toch een stukkie rijden van Maastricht naar Amsterdam toch?

    bang, bang…. nee dat ben ik nog steeds niet. Ben alleen er een beetje moe van dat alles zo lang moet duren. Niet de operatie hoor, maar vooral andere zaken. Het is vooral een optelsom. Zucht en nogmaals zucht.

    Soms moet ik om mezelf lachen, herken ik mezelf niet meer terug. Maar ik weet ….het is een fase. Alles komt wel op zijn/haar pootjes terecht.

    Zie je, zelfs dit stukje is niet eens zo lang….

    Lieve mensen, een hele fijne avond, ochtend en middag.

    xxx Cleopatra

    the present = het heden…. the present= het kado….. het heden=het kado (heb het alleen nog niet geopend vandaag…)