Steeds terugkerende pap 3a uitslag

  • sefanja

    Hallo Dames,

    Ik ben opzoek naar mensen die mijn verhaal herkennen, en mij misschien wat antwoorden kunnen geven.

    Ik heb enige tijd geleden hier ook een bericht geplaatst, omdat ik last had van allerlei vage klachten: Pijn rechts onderin de rug en buik en in de zij.

    Hiervoor ben ik bij een gyneacoloog terecht gekomen, en die heeft o.a. een vaginale echo gemaakt, waar niets uit is gekomen en een uitstrijkje gemaakt.

    De uitslag van het uitstrijkje was pap 3a, dus moest een colposcopie ondergaan.

    Uitslag van het bioptje wat weggenomen is was cin 1.

    Gyn wilde even geen behandeling starten, omdat deze minimale afwijking waarschijnlijk uit zichzelf weer zou verdwijnen.

    Wel moest ik om de 3 maanden voor een controle uitstrijkje komen.

    Nu ben ik afgelopen februari 2009 in verwachting geraakt, en bleef mijn uitstrijkje in de zwangerschap steeds pap 3a.

    Na de bevalling van mijn mooie zoontje op j.l. 7 oktober, moest ik eind november weer voor een uitstrijkje, en wederom weer pap 3a.

    Heb afgelopen 23 december weer een colposcopie ondergaan, en de uitslag daarvan hoor ik morgen.

    Er zaten wel wat kleine witte stipjes op de baarmoederhals, die de gyn kon zien tijdens de colposcopie..maar gaf te kennen dat dit wel bij het beeld pap 3a kan horen.( Had ik bij de vorige colposcopie nog niet ).

    Ik ben eigenlijk tijdens de zwangerschap van mijn klachten in de onderbuik en onderrug afgeweest, maar sinds een week of twee heb ik weer pijn rechts onderin mijn rug, straalt uit naar mijn bil, en staartbeentje misschien een beetje vreemd maar het lijkt soms wel of er een pijnlijk drukkend gevoel diep van binnen naast mijn anus zit.. heel raar.

    Mijn vraag is, want het is een heel verhaal geworden..herkent iemand deze klachten en kunnen ze gerelateerd zijn aan afwijkingen aan de baarmoederhals?

    Mijn gyn is hier niet helemaal duidelijk over..

    Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal, en eventuele tips of ervaringen.

    Groeten Sefanja

  • Sharon

    Hey Sefanja,

    Ik herken de klachten wel die je noemt…. al jaren last van mijn onderrug, pijnscheuten vanuit mijn rechter achterkant naar mijn bil en vaak als ik ging zitten kreeg ik een pijnscheut in mijn darmen/anus!!!!! Daarbij kon ik ook niet makkelijk naar het toilet, als ik menstureerde deed het echt pijn als ik “moest”. Precies op de plek waar ik ook pijnscheuten in de darmen/anus voelde….

    Maar nu komt het….. in oktober ging ik in het AMC onder het mes, ze hadden BMHK geconstateerd en ik “kreeg” een Wertheim (het hele verhaal zal ik even achterwege laten). De operatie zou zo'n 4 uur duren…. toen ik wakker werd was het echter 7,5 uur later. Bleek dat ze tijdens de operatie verklevingen tegen waren gekomen bij de endeldarm. Dit hebben ze weggehaald, daarom duurde het zo lang!

    Het bleek dat ik endemetriose had….. toen ik eenmaal thuis was heb ik daar de symptomen van opgezocht en alles viel op zijn plek.

    Ik kan je vertellen, we zijn nu zo'n 12 weken verder en ik heb GEEN last meer van alles wat ik hiervoor beschreef…..

    Ga eens google-en op endometriose!!!! Misschien ben je ermee geholpen…. Succes!!!! Ook met je PAP-uitslagen…. gek zou ik ervan worden….

    Groetjes Sharon

  • sefanja

    Hey Sharon,

    Bedankt voor je reactie!

    Die klachten die jij had, horen die dan bij endometriose?

    Had jij klachten m.b.t. die baarmoederhalskanker?

    Ik heb ff zitten googlen op endometriose, maar ook heel veel dingen die ze daar beschrijven kan ik me niet in vinden.

    Bij mij is het eigenlijk een hele lichte zeurende pijn, die de hele dag aanwezig blijft..

    Geen steken o.i.d. ook geen problemen met de stoelgang, blaas of onregelmatige menstruaties, heftige bloedingen etc. etc.

    En idd steeds wachten op die uitslagen, gek word je ervan..

    Gekut allemaal!

    En jij hebt ook een boel meegemaakt zeg! Tjonge ben er stil van..Gaat het nu nog steeds goed met je en ben je klachtenvrij?

    Groetjes Sefanja

  • ikke

    Goh wat een herkenbaar verhaal zeg.

    Zelf ben ik ook al een tijdje actief in het pap gebeuren.

    Afgelopen zomer pap 3a cin 3 lisexercie ondergaan, snijranden niet schoon.

    3 maanden wachten uitstrijkje weer 3a, nu moet ik volgende week weer voor een uitsrijkje als de uitslag weer hetzelfde is dan wordt ik niet goed denk ik.

    Wat betreft je andere klachten deze zijn zeer herkenbaar zeker de 2de helft van mijn cyclus.

    Ik heb ook altijd het idee dat er iets vanuit de anus op de baarmoederhals drukt en het is altijd links bovenin.

    Durf ze niet zo goed met mijn gyn te bespreken, omdat het hele gedoe al vernederend genoeg is!

    The joy of being a women!

    Hoe was de uitslag?

  • Sefanja

    Hey Ikke,

    Fijn he dat pap gebeuren, ben er nu ook wel een keer klaar mee..

    Maar helaas zal die vlieger nog even niet opgaan.

    De uitslag van de biopten ( 3 stuks ) zijn cin 2.

    Vorig jaar nog cin 1.

    Ik krijg volgende week een lisexcisie, dus hoop dat het gedoe daarmee verholpen is.

    En dat zeurende gevoel in die onderrug, bil en naast de anus is bij mij eigenlijk constant..

    Toevallig dat jij ook soortgelijke klachten hebt, alleen op iets andere tijdstippen haha.

    Blijf het vreemd vinden die klachten, want bij afwijkende uitstrijkjes en cin gradaties heb je toch vaak andere klachten zoals tussentijds bloedverlies, contactbloedingen etc etc..

    Zou het dan niet gewoon stress zijn, ach ik weet het ook niet..

    Ik ga het nog een keer opperen bij de gyn..

    Maar als bij jou die snijranden niet schoon zijn, moeten ze dan niet nog een stuk weghalen?

    Groetjes Sefanja

  • Sharon

    Hoi Sefanja,

    Ik had helemaal geen klachten, ging “gewoon” heen voor mijn 1e uitstrijkje…. gelukkig heb ik het niet uitgesteld! De klachten die ik had hoorde niet (per definitie) bij BMHK volgens de gyn./oncoloog. Ik had ze namelijk wel voorgelegd omdat ik in het begin van “de molen” erg op zoek was naar aanwijzingen die ik wellicht gemist had.

    Toen mij verteld werd dat ze veel verklevingen hadden weggehaald en dat ze daarom zoveel langer bezig waren moest ik dat even laten bezinken….. Toen ik thuis was ben ik gaan google-en en ik herkende zoveel…. alles viel eindelijk op zijn plek.

    Met mij gaat alles nu goed, lichamelijk nergens geen last van de 1e controles zijn goed. Geestelijk ben ik er nog niet maar dat komt ook nog wel.

    Ik hoop dat het bij jou ook snel voorbij is….. pffff, ik moet er niet aan denken om al die tijd in de zenuwen, stress en onzekerheid te zitten!!!!

    Succes en sterkte, Sharon!

  • ikke

    Hoi,

    Verveld voor je dat het toch cin 2 is geworden, hopelijk is behandeling afdoende en ben je er van af.

    Ik vond het inderdaad ook vreemd dat er geen extra behandeling kwam toen de snijranden niet schoon bleken te zijn.

    De motivatie van de gyn was, dat mijn eigen lichaam het misschien zelf op zou ruimen.

    Niet dus want mijn volgende uitstrijkje was weer 3a, en weer werdt er geen actie ondernomen. Moet 22 januari weer terug, maar heb deze keer om een andere gyn gevraagd omdat ik niet al te veel vertrouwen heb in mijn huidige. Kan toch niet blijven rond lopen met cellen die zich in iets heel vervellends kunnen ontwikkelen.

    wat betreft de andere klachten, ook ik geloof dat het een met het ander te maken heeft.

    Maar goed, ben niet medisch geschoold dus moet het toch doen met het oordeel van de gyn.

    het is ook zo'n vervellend plekje, zou willen dat ik iets aan mijn duim had.

    Groetjes,

  • Adrienne

    Heb ik ook gehad na de 1e lis, snijranden niet schoon, ben toen wel weer geholpen na een half jaar…weer een lis gehad nu alles goed al een jaar.

  • wencke

    Hoi Stefanja,

    Hopelijk gaat het inmiddels goed met je.

    Ik lees dat je dit bericht in januari al hebt geplaatst, dus hoop dat je nu nog steeds op deze site zit.

    Ik vraag me af hoe het kan dat je zo kort na je bevalling weer een uitstrijkje kan laten maken. Normaal moet je minimaal 6 maanden wachten! Ik heb recent, na 8 maanden na mijn bevalling, een uitstrijkje laten maken en heb pap 3a. Over 2 dagen krijg ik een colposcopie, dus ook spannend.

    Groetjes,

    Wencke

  • anita voorsluis

    Lieve Sefanja, Ik had 10 jaar geleden ook pap3a en mijn gyn vroeg mij of ik nog kinderen wilde, ik had er inmiddels 3. Was net 5mnd daarvoor bevallen van de 3e en zei nee hoor dit is genoeg. Toen adviseerde hij mij om mijn baarmoeder te verwijderen omdat het een voorstadium is van kanker. Mijn baarmoederhalsmond was al verkankerd zoals ze dat zo mooi zeggen. IK had ook alleen de mond weg kunnen laten halen maar ik dacht weg er mee. Ik zou als ik jou was een second opinion aanvragen als is het maar voor de zekerheid. Verder wens ik veel sterkte mocht het niet goed zijn. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk geen pijn of lang last heb gehad van deze operatie. V.G. Anita Voorsluis