wat na de lisexcisie?

  • Martine

    Hoi iedereen,

    Wat is er bij jullie gebeurd na de lisexcisie? Krijgen jullie nog een nacontrole?

    Hoe lang moeten jullie daarop wachten en wat is normaal?

    Zelf krijg ik nu na de lisexcisie (pap3b en cin3) een uitstrijkje over pas een half jaar.

    Ik vind dat erg lang duren.

    Moet ik nu echt zo lang wachten om te weten of mijn behandeling is aangeslagen? Of de snijranden schoon zijn?

    Of er toch niet ook kwaadaardige cellen dieper binnen in de cervix zitten?

    Ik vind het knap vervelend en vooral omdat ik hier niet over ben voor gelicht door mijn gyn. Zij vroeg zich alleen verwonderd af….

    oo…. is er geen afspraak gemaakt met u voor over een half jaar?

    Graag uw aller opinie.

  • fransisca

    Nou Martine,

    Bij mij waren de snijranden niet schoon.

    Ik had dezelfde pap als jou en ik heb na 3 maand erop aangedrongen dat ik toch nog een uitstrijkje kreeg.

    Die was wel goed.

    Als je onzeker bent(was ik ook heel erg toen,en kreeg het gevoel ``lastig en overdreven`` te worden gevonden door de gyn.)wil ik je 1 ding meegeven:

    Je hebt maar 1 lichaam en van onzekerheid wordt een mens helemaal gek,dus praat erover met je huisarts en kijk of je daar mee verder komt.

    Als je weet waar je aan toe bent,krijgt een mens veel meer rust.

    Succes,je bent niet lastig als je wilt weten wat er met jou enige eigen lichaam aan de hand is en hoe het ervoor staat.

    Je hebt daar alle recht op te weten.

    liefs natus

  • Martine

    Hartelijk dank voor de snelle respons. Trouwens ook voor je andere antwoorden op vragen die ik hier heb gesteld. Ik zal volgende week inderdaad eerst eens gaan praten met mijn huisarts nadat ik deze vreselijke avond zal zijn vergeten.

    Ik was zo enthousiast over de cervixpoli van het Zuiderziekenhuis in Rotterdam, maar dat heeft dr. Timmers in 1 avond weten te verzieken.

    Om 16.00 had ik mijn belafspraak, maar om 17.00 was ik nog niet terug gebeld. Toen heb ik, vlak voor sluit, nog even met de poli gebeld en gevraagd hoe het zat. Daar werd mij verzekerd dat de gyn mij echt terug zou bellen.

    Vervolgens werd het 18.30 en nog geen telefoontje. Ik weer bellen en de telefoniste kwam bij mij terug met de mededeling dat zij de dokter aan de telefoon had gehad en dat deze mij echt terug zou bellen.

    Toen 19.00………..

    Eindelijk werd ik gebeld en de dokter deelde mij doodleuk mee dat ze nog geen uitslag had. Ze had nogal haast tijdens het gesprek, ze ging namelijk op vakantie.

    Ik heb haar toen geadviseerd om iemand de volgende keer niet voor jan doedel te laten wachten. Ze gaf toen aan dat heel veel mensen lang op hun telefoontje moeten wachten en dat die niet zo overtrokken reageren als ik. Dat er niks aan de hand is en dat ook met CIN 3 er pas over een half jaar weer een controle zal zijn, omdat de behandeling al heeft plaats gevonden.

    Dus in principe is er niks aan de hand aldus dr. Timmers.

    Niet erg attent dus om dit zo even tussen neus en lippen erbij te vermelden. Ik was in de veronderstelling een verdere behandeling te krijgen bij een ongunstige uitslag van de lisexcisie. Ze kan toch niet ruiken of ze schone snijranden heeft achter gelaten na de lisexcisie? Ok…

    als het beleid van het ziekenhuis zo is dat wanneer de PA het lisexcisie materiaal heeft gezien en je ongeacht het resultaat daarvan een half jaar moet wachten…….. prima.

    Maar dan denk ik wel dat het wel zo patientvriendelijk is om dit alvast tijdens de lisexcisie te melden.

    Ik heb aan de dokter verteld dat, mocht zij het te druk hebben om te bellen en te vertellen dat nog niet alle uitslagen binnen zijn, zij dit eventueel kan delegeren aan een verpleegkundige of polikliniek assistent. Maar haar reactie hierop was dat zij het allemaal ook te druk hadden om dit ene telefoontje te plegen om mij te verwittigen.

    Toen zei ik dat ze beter ruimere afspraken kan maken die ten minste nagekomen kunnen worden dan dat zij alles loopt af te raffelen voor de vakantie.

    Ze zeggen wel eens dat verpleegkundigen de lastigste patienten zijn, maar he, ik verwacht ook niet meteen een stageringsonderzoek inclusief boscan, longfoto en leverbiopt!!!

    Nee, ik heb gewoon recht op informatie omtrent de behandeling en kan niet anders dan tot de conclusie komen dat er veel mensen zijn die vanalles moeten aannemen van hun arts, omdat hun vakgebied ergens anders ligt.

    Mijn vakgebied ligt ook niet bij gynaecologie, maar weet wel dat een arts zo niet met zijn/haar patienten kan en mag omgaan.

    (zo, dit is ook weer van mijn hart)

  • Adrienne

    Ik had nacontrole na de lisexcise na 3 weken ofzo, gingen ze kijken of het er goed uitzag kreeg de uitslag die was goed. De eerste keer verliep het ook zo toen waren de snijranden nog niet schoon, toen moest ik na 3 maanden weer terug, toen was het inderdaad nog steeds pap3a (kans zit er natuurlijk in met snijranden niet schoon) en toen heb ik een 2e lis gehad, nu alles goed. Toen de lis wel goed was gegaan en de snijranden schoon waren, moest ik pas na 6 maanden terug…dat is hoe het bij mij is gegaan.