Wederom weer controle.

  • Hanneke

    Hallo allemaal,

    dit is de eerste keer dat ik hier een bericht plaats terwijl ik sinds anderhalf jaar hier regelmatig een bezoekje breng om te lezen hoe het met iedereen gaat. De ervaringen, de steun etc. Ik zocht met name een beetje herkenning.

    Nu lees ik net een reactie van Irene op het verhaal van Katja. Die reactie heeft me toch aan het denken gezet aangezien ik veel herken in het verhaal.

    Sinds juni 2008 ben ik (zo voelt het) vaste klant bij de gynaecoloog. In mei had ik uitslag pap 3b, weefsel weggehaald daarna lisexcisie. In november van dat jaar had ik pap 3a, weefsel weggehaald en daarna niks. Uitslag was godzijdank goed. In mei van dit jaar uitslag pap 2 (ja, het gaat gestaag naar beneden ;-) ) wederom weefsel weggehaald en gelukkig weer niks.

    De volgende controle zit er aan te komen (nou ja, aan te komen 26 januari pas) Het begint al een ritueel te worden om eerst het uitstrijkje te laten doen en daarna weefsel weghalen.

    Wat ik niet goed begrijp is dat de pap uitslagen elke keer (redelijk) onrustig zijn. Het is toch niet voor niets dat het bevolkingsonderzoek om de 5 jaar is?

    Nu lees ik dus het verhaal van Irene die verteld dat ze na veelal uitslagen pap 2 en 3 heeft gehad met als gevolg weefsel weghalen, alles in orde en dan in een keer pap5?????

    Nu vraag ik me af of er meer mensen zijn die elk half jaar bij de gyn zitten voor het uitstrijkje + weefsel weghalen en daarna is alles weer goed?

    Ik heb me eigenlijk nooit zorgen gemaakt (Niet helemaal waar de eerste keer wel!!) maar na het lezen van het verhaal van Irene ben ik er iets andere in gaan staan.

    En de vraag is wat zal ik gaan doen?

    Groet,

    Hanneke

  • katjaake

    Hanneke

    Ik heb dit probleem eergisteren aan mijn gynae voorgelegd.. Mede hierdoor neemt hij bij mij geen risico. Als het uitstrijkje telkens pap3b uitslag heeft en het weefselonderzoek negatief is, dan gaat hij toch over tot conisatie. Dit omdat, zoals bij Irene, het kan voorvallen dat men gezond weefsel wegneemt bij de biopsie en hij wil dat niet op zijn geweten hebben dat de cellen dan kunnen verder groeien. Dus als mijn weefselonderzoek negatief is, moet ik binnen 3 maanden terug, indien dan terug pap3b onmiddellijk opereren.

    Ik heb ook de indruk dat dit veel in Nederland voorkomt. Als ik eergisteren dit aankaartte bij mijn gynae kreeg hij al de koude kriebels. Hij vindt dat ze er in Nederland veel te laks mee omgaan. Dus ik zou dit even aan je dokter voorleggen en je angst bespreken.

    Groetjes

    Katja

  • Hanneke

    Hey Katja,

    Dank voor je snelle reactie!

    Ik ga dit ook zeker doen! Het is beter om zeker te weten dan elke keer maar weer die onzekerheid.

    Ik heb ook het gevoel dat ik niet weet waar ik aan toe ben en een beetje in het grijs blijf dolen.

    Dank wederom voor je reactie!

    Groet,

    Hanneke