Werken na trachelectomie

  • Bianca

    Hallo allemaal,

    Ik ben 19 oktober geopereerd in Nijmegen en herstel goed. De operatie is goed verlopen. Zou inprincipe over drie weken weer gaan werken. Het enige is dat ik heel moe ben en wil het niet forceren. Hoe hebben jullie dat gedaan? groetjes Bianca

  • Gerda

    Hey Bianca,

    Over 3 weken alweer gaan werken lijkt mij aan de snelle kant! Ik ben vorig jaar sept geopereerd, de arts zei toen tegen mij dat ik zeker 3 maanden niet moest gaan werken of als ik heel graag wilde een paar uurtjes. Ik ben toen in januari weer begonnen voor een aantal uurtjes per week. Ik ben ook heel veel gaan sporten en dat was ook niet verstandig. Het doet je herstel geen goed, tenminste bij mij niet. Ik heb weer een tijdje volgens contract gewerkt maar nu, meer dan een jaar later, werk ik weer een paar uurtjes. Ik heb nog steeds last van vermoeidheid en dit komt waarschijnlijk doordat ik erg over mijn grenzen ben gegaan. Ik heb het niet verstandig aangepakt! Zou je willen adviseren om de tijd te nemen voor je herstel, uiteindelijk ben je dan het beste af. Is heel frustrerend maar zoals het nu bij mij gaat is ook heel vervelend. Wat bij mij ook meespeelt is dat de klap geestelijk veel later kwam, dit kost ook veel energie. Ik weet niet hoe dit nu bij jou speelt?

    Bij je andere berichtje na 1e controle trachelectomie heb je het over dr. Zusterzeel, ik ken haar toevallig ook. Ben ik 1 x geweest i.v.m. opgezette lymfeklieren. Vond haar ook erg sympathiek.

    Je buisje is er inmiddels uit? Weet nog dat ik daar heel blij mee was aangezien het telkens open sprong en alles onder het bloed zat..

    Veel succes met je beslissing w.b. werk en sterkte met het herstel!

    Gr. Gerda

  • Bianca

    Hoi Gerda

    Dank je wel voor je advies ga het zeker opvolgen. Wat naar dat je je nog steeds zo rot voelt.

    Geestelijk vind ik het ook heel moeilijk, het voordeel is wel dat ik een dochtertje heb van twee die veel aandacht opeist maar waar ik ook heel veel energie voor terug krijg.

    Wat ik het moeilijkst vind is dat de buitnwereld vrij snel vergeet wat er is gebeurt, van de buitenkant zie je niets. Gelukkig heb ik heel veel steun van mijn partner, vrienden en familie.

    Dacht zelf dat ik het wel snel zou verwerken want alle uitslagen waren zeer positief. Helaas gaat het bij mij ook niet zo makkelijk. Droom veel en word vaak badend in het zweet wakker.

    Gelukkig is het buisje er uit het heeft uiteindelijk een dag voor controle zelf losgelaten. Was een goed teken volgens dokter Bekkers. Wat een onhandig ding he?

    Die stop vloog er om de haverklap af. Wens jou ook veel sterkte en hoop dat je je snel beter voelt

    Groetjes Bianca

  • Gerda

    Hey Bianca,

    Ben benieuwd hoe het nu met je gaat! Hoe gaat het met de dromen? Dat herken ik wel, ik zag dan de operatie v me en daar word je niet vrolijk van.

    Ik d8 ook dat het verwerken wel snel zou gaan maar blijkbaar werkt dat toch anders. Wat bij mij ook meespeelt is de kinderwens, die is wat bemoeilijkt door de trachelectomie maar de kans is er nog dus daar gaan we dan maar voor. Jij hebt ook een kinderwens, denk ik, aangezien de keuze v trachelectomie. Fijn dat je al een dochter hebt, kan me voorstellen dat dat energie geeft.

    Sterkte en tot mails!

    Gr. Gerda

  • bianca

    Hoi Gerda,

    Het gaat goed helaas blijf ik ontzettend moe. Werd maar niet ongesteld maar gelukkig is dat nu ook eindelijk zover.

    Geestelijk doe ik mijn best alleen het is heel iets om te verwerken en alle spanningen van de afgelopen maanden komen eruit. Je kinderwens begrijp ik heel erg goed maar ik ga er wel vanuit dat het gaat lukken hoor. Denk maar zo er zijn zoveel vrouwen zwanger geworden na trachelectomie. Dus zou niet weten waarom jij niet.

    Ook ik heb nog een kinderwens. Ben wel gezegend dat ik al een dochter heb. Mag het over een half jaar proberen. Ze waren erg tevreden na operatie. Hield jij ook veel vocht vast voor je menstuatie? Hoop dat het je goed gaat.

    Groetjes Bianca

  • Gerda

    Hey Bianca,

    Die vermoeidheid is echt balen, helaas kan dat nog wel ff duren. Fijn dat je ongesteld bent geworden, vond de 1e x na de operatie ook erg spannend of dat nog wel het geval zou zijn. Het is idd heel wat om het te verwerken en het een plek te kunnen geven. Vind ik ook erg moeilijk.

    Ik had en heb geen last van vocht vast houden, had alleen voor de menstruatie last van bloedverlies. Door medicatie is dit wel wat beter geworden.

    Afgelopen maandag naar de fertiliteitsarts geweest, erg spannend vond ik. 1e onderzoeken waren goed, heb bloed geprikt en de uitslag daarvan krijg ik op de volgende afspraak in januari. Een lange weg te gaan nog, hopelijk lukt het op de natuurlijke manier.

    Gr. Gerda

  • bianca

    Hoi Gerda

    Dank je voor je mail. Fijn dat je 1e onderzoeken goed waren. En hoop inderdaad dat het op de natuurlijke manier lukt.

    Vandaag ben ik naar de arbodienst geweest ze waren erg begripvol. Blijf tot 1januari thuis en bouw het daarna rustig op. Wil grag weer wat doen, Hoe lang duurde de vermoeidheid bij jou? groetjes bianca

  • Gerda

    Hey Bianca,

    Hoe gaat het met je? Al aan het werk gegaan, ben benieuwd hoe je dat bevalt. Die vermoeidheid van mij is nog steeds niet weg. Ik kan gewoon minder dan voor de kanker. Ik krijg mijn conditie niet echt opgebouwd. Ik doe het nu rustig aan qua sporten en dat is denk ik wel ff goed.

    Gisteren naar fertiliteitsarts geweest voor wat uitslagen plus onderzoek naar hoe de ingang van de baarmoeder eruitzag. Bloed lijkt allemaal goed, genoeg eitjes! Ingang was wat aan de krappe kant plus dat het baarmoederslijmvlies naar buiten komt.. Ik krijg een kijkoperatie waarbij ze waarschijnlijk de boel wat gaan oprekken. Ook zal de toegankelijkheid van de eileiders worden gecheckt. Als dat ook goed is dan moeten we het zelf blijven proberen. Als ik 36 ben wordt er dan opnieuw naar gekeken. Lange weg dus. Vr. moet ik ook weer voor controle, lekkere ziekenhuis week dus weer!

    Nou, ik hoop dat het goed met je gaat!

    Gr. Gerda

  • bianca

    Hey gerda'

    Het gaat goed met me, had vorige week mijn eerste uitstrijkje en de uitslag vreet dan toch weer enorm aan je was erg nerveus van het weekend.

    Maar dokter zusterzeel belde maandag ochtend vroeg dat het pap 1 is. Wat een opluchting. Je weet hoe het voelt dat is een ander niet uit te leggen,

    Dus de aankomende drie maanden weer even rust.

    Werken gaat nog niet echt, eerlijk gezegd heb ik jou advies opgevolgd en was best geschrokken van jou verhaal. Heb een pittige baan met veel verantwoording en merk dat ik dit nog niet aan kan. Heb vorige week een gesprek met mijn baas gehad en pak het langzaam weer op. Mijn functie is ondertussen overgenomen en ik ga een tandje lager. Eene kant pijnlijk andere kant logisch

    wil lekker werken en me inde toekomst beter voelen. Aan de eene kant is het een klap in je gezicht wat ik bij Irene ook tegen kwam erg herkenbaar dat heel veel collega,s maar ook mensen geen idee hebben wat je door maakt. Ik vind dit zelf soms wel heel moeilijk. Wil absoluut geen medelijden hoor, maar zoals je weet zie je het aan de buitenkant niet .

    Je hele leven veranderd zo, en nu komt voor mij het geestelijke.

    Hoop zo voor je dat het snel lukt om zwanger te worden, tot je 36 e proberen en je bent nu 35? waarom staat er deze tijd voor?

    vervelend dat je zo moe bent moeilijk he als je alles zo graag wil maar toch steeds wordt terug gevloten. Doe rustig aan en kies voor jezelf sterkte groetjes bianca

  • Gerda

    Hey Bianca,

    Een wijs besluit denk ik qua werk maar ik kan me ook voorstellen dat het moeilijk voor je is. Wat fijn dat je uitstrijkje goed is, echt wel een opluchting! Voor buitenstaanders is het sneller voorbij dan voor jezelf, weleens lastig ja!

    Als uit de kijkoperatie ook blijkt dat er verder geen problemen zijn kiezen ze voor zelf proberen omdat dit net zoveel kans geeft dan bv iui, ik ben niet helemaal overtuigd hiervan maar goed! Dan zal het wel een half jaar zelf proberen worden en dan iui. Ben ook op controle geweest, afgelopen vr. Staat onder 1e controle trachelectomie!

    Nou doe rustig aan en geniet van je goede uitslag!

    Gr. Gerda