slechte uitslag uitstrijkje

  • katjaake

    Aan iedereen een vraagje. Ben net terug van een maandje Afrika. De dag voor vertrek lag de uitslag van mijn uitstrijkje per brief in de bus. Ze hadden zwaar gestoorde cellen gevonden en ik moest terug gaan voor een weefselonderzoek. Nu dinsdag word ik verwacht (heb afspraak moeten verzetten omwille van verblijf buitenland). Vorig jaar in april was er reeds sprake van ‘licht’ gestoorde cellen en bij een volgend later onderzoek waren deze weer verdwenen. Heb telefonisch contact opgenomen met de gynae, de secretaresse stond mij te woord. Zij sprak van een onrustwekkende vermenigvuldiging van de slechte cellen die toen al aanwezig waren in april vorig jaar. Ik moet nu een colposcopie ondergaan en mss ook een operatie achter (conisatie?). Nu is mijn vraag, doet de colposcopie pijn en kan je gewoon weer aan het werk daarna? Ik heb al heel wat afgegoogled en heb begrepen dat een echte ontwikkeling tot bmhk toch 10 jaar in beslag kan nemen. Hoe kunnen de cellen dan op zo korte tijd zo slecht zijn? En ondertussen heb ik toch ook al ervaringen gelezen van mensen waarvan de baarmoeder moest verwijderd worden. Ben elk jaar trouw naar de dokter geweest voor een uitstrijkje en tot vorig jaar was alles i.o.

    Mijn vriend en ik willen graag aan kindjes beginnen, wou eigenlijk nu stoppen met de pil, maar vrees dat ik dat even opzij zal moeten zetten.

    Iemand beetje raad en mss wat geruststelling?

    Alvast bedankt en voor iedereen goede moed.

    Groetjes

    Katja

  • Adrienne

    Hoi Katjaake,

    Vervelend voor je, net als iedereen hier begrijpen je gevoel.

    Denk dat je er veel aan hebt om even op deze startpagina te kijken onder het kopje “Uitstrijkje van de baarmoederhals” daar staat een pdf “Het Uitstrijkje” met veel uitleg over eventuele uitslagen en behandelmethodes.

    Sterkte ermee!

  • katjaake

    Hey Adrienne

    Heb ondertussen al uren op deze site doorgebracht en tot de conclusie gekomen dat ik toch niets zal weten voor de biopsie rond is. Wat me wel verbaast is dat in Nederland een uitstrijkje pas uitgevoerd wordt vanaf 30 jaar??? Ik ga al sinds men 20ste elk jaar voor een uitstrijkje (België). Dus ik ga ervan uit dat wat ik nu ook heb nog niet vergevorderd is. Laat ons hopen.

    Bedankt alvast.

  • Nicole

    Als je ieder jaar een uitstrijkje hebt laten maken, kan ik me niet voorstellen dat het in een relatief korte periode zo erg is geworden. Mijn gynaecoloog heeft me uitgelegd dat haast onmogelijk is omdat bhk zich heel langzaam ontwikkelt. Daarom worden in Nederland maar eens in de vijf jaar controle uitstrijkjes gedaan. Jij bent zelfs ieder jaar geweest.

    Gelukkig wordt volgende week meer onderzoek gedaan.

    Een colposcopie doet geen pijn.

  • katjaake

    Bedankt Nicole

    Vind het ook heel erg bizar. In april dit jaar was alles stabiel. Weet wel dat ik drager ben van het hpv-virus. De gynaecoloog zei me aan de telefoon dat het heel onrustwekkend is dat in zo een korte periode de cellen zich zo vermenigvuldigd hebben. Dus ofwel is er jaren iets over het hoofd gezien?? ofwel is dit uitzonderlijk. We zullen wel zien volgende week. Moet dinsdag gaan en dan is het afwachten.

  • Adrienne

    Rook je toevallig?

  • katjaake

    Helaas wel Adrienne. En samen met vriend besloten om er mee te stoppen. Was ik toch al van plan aangezien onze kinderwens. Ik heb begrepen dat roken erg erg slecht is voor mensen die met het hpv-virus zijn besmet. Dit is iets wat ik eigenlijk nog maar net te weten ben gekomen.

  • Adrienne

    Yep, ik wist het ook niet toen en ik rookte ook in combinatie van veel stress op werk en prive…..dus alle risicofactoren om vooral niet het hpv-virus op te ruimen…

    Bij mij is alles goed nu, hpv negatief sinds nov.2008….en al 2 maal Pap1.

    Succes!!

  • katjaake

    Dank je wel!! Morgen ‘mag’ ik gaan, ik laat hier dan wel even berichtje achter…

  • Irene

    Heb in het verleden altijd deelgenomen aan de uitstrijkjes. De uitslagen waren veelal pap 2 of 3 en er moest dan aansluitend weefsel worden weggenomen. De uitslagen van de weefselonderzoeken waren daarentegen altijd perfect in orde. Heb me jarenlang geen zorgen gemaakt totdat in april van dit jaar met pap 5 baarmoederhalskanker werd geconstateerd en me verteld werd dat de tumor er al minimaal 10 jaar zat. Heb inmiddels de behandelingen van bestralingen en hyperthermie achter me.

    Het verschil in uitslagen zat in het feit dat de uitstrijkjes aan de zieke kant werden genomen en de weefselonderzoeken aan de gezonde kant !!!!!!!!!!!!!!

    Laat je niet zoals ik afschepen als de ene uitslag slecht is en de andere uitslag goed.

    Sterkte.