zorgen maken of niet bij pap3b?

  • Martine

    hoi iedereen,

    op vrijdag belde ik naar mn huisarts voor de uitslag van mn uitstrijkje en het was helaas pap3b.

    ik ben 34 en heb er 1 laten maken nav contactbloedinkjes.

    op 4 dec moet ik naar de cervixpoli in rotterdam. de vrouw aan de telefoon was heel aardig en zij adviseerde

    mij om eventuele vragen op te schrijven.

    ik vind het vervelend dat familie ed mijn zorgen een beetje wegwuiven, want ik maak mij wel degelijk zorgen.

    kan het ook niet helpen. maak ik mij ten onrechte druk?

  • Ester

    Hoi Martine,

    Welkom op het forum! Je maakt je niet ten onrechte druk, ik kan me voorstellen dat je erg geschrokken bent en dat je een spannende tijd tegemoet gaat.

    Meestal is pap 3b een voorstadium van kanker en dus nog geen kanker. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Met een lichte ingreep kunnen ze vaak het onrustige weefsel verwijderen en dat heeft dan verder geen consequenties voor zwangerschap e.d.

    Je krijgt waarschijnlijk binnenkort een coloscopie en dan nemen ze w.s. biopten. Dit onderzoek is goed te doen en over het algemeen niet echt pijnlijk. De uitslag daarvan bepaald in welke mate er sprake is van onrustig weefsel ( CIN 1 /CIN 2 /CIN 3) en welke behandeling ze dan gaan toepassen. Niets en onder controle blijven, lichte behandeling d.m.v. lis (wegbranden van weefsel) of conisatie (kegelvormig stuk verwijderen van de baarmoederhals).

    Ik kan je alleen het algemene beeld geven, natuurlijk ervaart iedereen het anders. Weet dat ze erg veel kunnen en dat ze met relatief weinig ingreep dit goed kunnen behandelen. Je zal in ieder geval goed onder controle moeten blijven.

    Ik wens je heel veel sterkte toe de komende tijd en je bent welkom hier met je vragen of je verhaal!

    Liefs van Ester

  • Martine

    Hoi iedereen,

    De vrijdag voor mijn trouwen op maandag hoorde ik dat ik pap3 had en hpv+. Vandaag ben ik bij de gyn geweest op de cervixpoli van Rotterdam zuiderziekenhuis.

    Ik kwam binnen en er stond thee met koekjes. Werd echt vriendelijk ontvangen. Het kon bij deze poli wel eens langer duren voordat je aan de beurt ben, want na de colposcopie wordt

    er gelijk een behandeling uitgevoerd indien de gyn dat noodzakelijk acht.

    Toen ik op de tafel lag was er de gyn en een verpleegkundige. (nadat ik eerst een gesprekje had gehad). De baarmoeder mond kun je zelf bekijken op een scherm dat naast je staat.

    De colposcopie deed helemaal geen pijn. De gyn zei wel dat ze direct ook een behandeling wilde doen, omdat veel weefsel verkleurde.

    Ik kreeg 4 verdovingsprikken die wel zeer deden, maar goed te dragen. Daarna vroeg de gyn om de GROTE lis en was ik wel even bang haha.

    De excisie zelf deed meer pijn dan verwacht. Ik schrok zelfs en riep ‘au au au au au’. De gyn stopte direct en vroeg waar ik de pijn had. De pijn was niet op de baarmoedermond zelf,

    maar mijn baarmoeder zelf begon erg samen te krampen net als zeer pijnlijke weeen tijdens de bevalling.

    De gyn moest daarna nog een tijdje doorgaan en samen met de vpk heb ik de pijn weg zitten puffen. Toen werden de bloedvaatjes dicht gebrand en ook dat deed veel zeer, maar de vpk

    bleef naast me staan en leidde me af met een gesprekje. Tijdens dat gesprekje liet de gyn een potje zien met het weefsel dat is weg gehaald. Het was een flink stuk, ongeveer een vingerkootje groot.

    Vervolgens was ik klaar, maar de vpk wilde niet dat ik direct op zou staan, eerst even rustig zitten. Ik voelde me trillerig, maar dat kon ook van de ingespoten adrenaline komen. Daarna kreeg ik

    weer een gesprekje en de uitslag zal ik aanstaande woensdag direct al te horen krijgen. Aardig dus dat je bij het eerste bezoek aan de gyn ook gelijk je lisexcisie krijgt en niet weken hoeft

    te wachten op de uitslag.

    Vervolgens werden we naar een ander kamertje gebracht waar ik samen, met mijn schoonouders die mee waren gekomen, een boterhammetje kreeg en een grote mok thee. De vpk is nog 2 keer wezen kijken hoe

    het ging. Ook kon ik met vragen bij haar terecht.

    Nu word ik dus woensdag opgebeld met de uitslag of het cin 1, 2, of 3 is.

    Op dit moment voel ik me goed, eigenlijk beter na 2 tabletten brufen in combinatie met 2 tabletten paracetamol. De kramp is aan het wegebben. Heerlijk.

    Morgen ga ik gewoon weer werken. Heb wel opgebeld dat ik geen mensen mag tillen.

    IK ben niet zo zenuwachtig voor de uitslag. Er is een behoorlijk stuk weg gehaald, dus ik hoop genoeg in ieder geval. Bijna niemand gaat meer dood aan BMHK, hooguit moet mn baarmoeder eruit.

    Dan ben ik gewoon blij dat ik op tijd aan de bel heb getrokken met mn contactbloedingen.

  • fransisca

    Hoihoi,

    Ik las net je verhaal.

    Ik ken het en wil je veel sterkte wensen.Het is wel fijn dat je de onzekerheid van het wachten bespaard is gebleven nu.

    doe je wel voorzichtig op je werk en neem niet te veel hooi op je vork.

    Anders kom je jezelf binnenkort tegen,want het is echt niet niks en doe echt rustig aan i.v.m. bloeden.

    Je bent echt je rust nodig hoor,vergeet het niet en je hebt maar 1 lichaam,spreek uit ervaring.

    Denk altijd overal overheen te stappen,maar toch is het lichamelijk en geestelijk een hele aanslag op jezelf.

    Gaat het niet op je werk of neemt het bloeden toe,ga lekker proberen rust te nemen.

    Hoop natuurlijk dat het meevalt.

    Werk ze …liefs natus!

  • ilona

    van daag kreeg ik de uitslag van biopt heb nu pap3 hpv cin 1 het liefst moest mijn baarmoeder edr gisteren uit nu kan ik nog 6 maanden wachten voor weer eeen uitstrijkje ik wil dit niet eruit dat ding.

    me zusje is net geopereerd van een hersentumor wordt waarschijnlijk niet meer beter ik wordt gek van die …. ziekte

  • anita

    Hoi

    Pap 3a cin 2 en een vleesboom van 8 cm ben 49 iemand hier ervaring mee snap niet waarom de baarmoeder niet verwijderd wordt .Heb veel bloed verlies tijdens menstruatie en ook rechts in onderbuik veel pijn

    Heel moe de laatste tijd ben radeloos. Iemand ervaring hiermee en hoe zien ze of het een vleesboom is of wat anders

  • sheena

    Kreeg ook te horen pap 3a matige dysplasie heb inmiddels behandeling gehad en moet eerlijk zijn het viel mij ontzettend mee. Heb mij van te voren ontzettend druk ff gemaakt maar het viel reuze mee. Wat vleesbomen aangaat die heb ik niet dys kan daar weinig over zeggen.