spannend!!

  • simoneb

    Hallo allemaal,

    Eindelijk iets gevonden waar ik mijn ei op kwijt kan.

    Ik ben een vrouw van 29 jaar en heb een zoon van 8 en een dochter van 6 jaar woon samen met hun en heb sinds 3 en een half jaar een lat relatie.

    Ik heb al jaren last van bloedverlies na het vrijen en dat werd alleen maar erger tot drie weken geleden toen was het net een slachtveld ik naar de huisarts .

    De huisarts wilde een uitstrijkje doen en na het inbrengen van de eendenbek was het eerste wat ie vroeg hoe lang loop je hier al mee? dit ziet er erg onrustig uit en ik kreeg een beetje op mn donder meteen drie kweken gemaakt en enorm veel bloedverlies na het uitstrijkje.

    vorige week belde hij op om half zes s avond met de mededeling dat soa s schimmels en bacterien zijn uitgesloten maar dat het uitstrijkje nog niet bekend was maar dat ik zo snel mogelijk naar de gyneceloog moet want het zag er iet goed uit.

    Afgelopen vrijdag kreeg ik te horen dat hpv positief was maar de pap niet bekend was vanwege te weinig cellen.

    Nu kan ik donderdag al terecht in het ziekenhuis maar ik vind het wel spannend zeker als ik de verwijsbrief lees met forse afwijkende cervix .

    Ik weet dat je moet afwachten maar ik ben er niet gerust op vind het eng.

    Heeft iemand ook deze ervaring ?

  • Ester

    Hoi Simone,

    Welkom op het forum. Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Ik kan natuurlijk niets zeggen over jouw situatie, maar ik denk dat veel forumleden jouw angst begrijpen. We hebben allemaal met een situatie te maken gehad waarin we ons zorgen moesten maken over uitslagen en vervolgingrepen. Soms zijn er weinig klachten en is de uitslag ernstiger dan vrouwen met veel klachten. Ik heb me daar zelf erg over verbaasd. Ik had geen klachten een pap 3b en bleek baarmoederhalskanker te hebben (beginnend) en ik heb verhalen gelezen van vrouwen met veel klachten zoals bloedverlies, pap 4 en die uiteindelijk weinig behandeling nodig hadden en geen kanker hadden. Je kunt daar zonder onderzoek dus niets over zeggen.

    Ik hoop voor je dat je snel duidelijkheid krijgt en dat het mee zal vallen. Ik adviseer je om je voor te bereiden door vragen op te schrijven en alvast wat te lezen over de onderzoeken die ze doen (colposcopie, (lis)biopt. Als je daar bent, vergeet je soms veel door de spanning en zit je thuis met je vragen te kijken. Laat je dus goed voorlichten. Weet dat ze erg veel kunnen als je een afwijkende uitslag krijgt (CIN1/ CIN 2/ CIN 3 of zelfs kanker). De meeste vrouwen zijn na een behandeling of enkele behandelingen genezen of blijven goed onder controle om te voorkomen dat het kanker wordt. In een verder stadium kunnen ze d.m.v. operatie veel doen. Soms is bestraling en/of chemo nodig. Baarmoederhalskanker is in bijna alle gevallen een traaggroeiende kanker. Het hpv zorgt voor de afwijkende cellen in de baarmoederhals, maar vanaf begin van het opgelopen virus tot afwijkende cellen tot kanker duurt jaren, ongeveer 10 tot 15 jaar uitzonderingen daar gelaten.

    Ik wens je heel veel sterkte toe komende tijd en je kunt hier altijd met je vragen of je verhaal terecht!

    Veel liefs Ester

  • simoneb

    hoi ester,

    dank je wel voor je reaktie ,is bij jouw alles inmiddels wel goed gekomen?

    liefs simone

  • Ester

    Jazeker!

    Tenminste, ik ben nu anderhalf jaar verder en mijn uitstrijkjes zijn pap 1 en de scans zijn tot op heden goed. Langzaam aan krijg ik weer vertrouwen en heb ik dit met relatief weinig behandeling goed doorstaan. Al was het wel zwaar, het is gewoon heel erg spannend en dat blijft het ook wel.

    Heb je nog andere klachten behalve bloedverlies? Heb je ook pijn?

    Liefs Ester

  • simoneb

    hoi ester,

    ik ben gister naar de gyneceloog geweest en het vlak wat onrustig is is behoorlijk groot ze hebben een uitstrijk gemaakt om de pap nog te beoordelen daar krig ik 19-11 de uitslag van ook krijg ik dan te horen wanneer het het weg halen en op welke manier. waarschijnlijk met zo n lusje ik zie er wel tegen op .

    ik heb wel eens buikpijn maar niet heel veel wel afscheiding de laatste tijd die niet helemaal helder is.

    vandaag ga ik lekker niet werken want heb behoorlijk bloedverlies van dat uitstrijkje en kramp is allemaal behoorlijk gevoelig.

    liefs simone

  • Adrienne

    Hai Simone,

    Kijk even op de website hier bij het kopje “ Het uitstrijkje van de baarmoederhals” daar is een pdf over te lezen met wat je kan verwachten qua behandelingen enzo, ik heb er zelf veel aangehad, ik heb ook lisbehandeling gehad en valt erg mee vond ik.

    Succes!!