Conisatie CIN3, snijranden niet schoon toch kinderwens

  • Sophie

    Hallo allemaal,

    Ik heb 3 weken geleden een conisatie ondergaan naar aanlijding van twee afwijkende uitstrijkjes. Uit controle van het kegeltje (2,5cm diep) is gebleken dat de snijranden niet schoon waren.

    Nu heb ik nog een kinderwens.

    Mijn gyne ging een tweede advies vragen over mijn geval want volgens haar was het zo dat als ze opnieuw opereren ik geen kinderen meer zal kunnen krijgen. Dat was een enorme schok.

    Op verschillende sites heb ik nu gelezen over trachelectomie en ik ben van plan om een tweede en derde advies te vragen.

    Zijn er hier nog vrouwen die hetzelfde hebben meegemaakt? Hoe is het bij jullie allemaal verlopen?

    Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

    Sophie

  • Gerda

    Hai Sophie,

    Wat schrikken zeg!

    Je kunt veel verhalen over trachelectomie lezen op dit prikbord maar dat heb je denk ik al wel gedaan.

    Ik zal in het kort mijn verhaal vertellen, uitgebreide versie staat bij eerste controle na trachelectomie.

    Ik heb een lis gehad en de snijranden waren ook niet schoon. Na verschillende onderzoeken wilden ze mijn gehele baarmoeder verwijderen. Aangezien ik, net als jij, nog een kinderwens heb, heb ik een second opinion gevraagd in Nijmegen. Hier werd gekozen voor trachelectomie, je baarmoeder blijft op die manier behouden. Ze halen de hals, of een gedeelte, en de mond weg plus al het omliggende weefsel. Ook worden de lymfeklieren uit de buik en de kleine bekken verwijderd.

    Groot voordeel is dat je nog zwanger kunt worden, al kan dit langer duren. Dat het ook snel kan gaan kun je ook lezen bij 1e controle na trachelectomie. Monique is nu zwanger en Jolanda heeft een kind gekregen na trachelectomie. Dat is dus erg goed nieuws.

    Het is goed van je dat je om adviezen blijft vragen want een kinderwens schuif je niet zomaar opzij!

    Trachelectomie doen ze echter ook niet altijd, er zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden. De tumor mag bv, niet groter zijn dan 2cm.

    Dit moet eerst wel duidelijk zijn voor je! Weet je al wanneer je meer onderzoeken krijgt?

    Welk ziekenhuis ben je?

    Ik wens je alle sterkte en hoop samen met je op een zo goed mogelijke afloop!

    Laat maar horen als je meer weet of als je vragen hebt!

    Gr. Gerda