pap3b met HPV en gelijk lisexcisie

  • tessa

    Hallo,

    Ik werd vandaag gebeld met de uitslag van mijn uitstrijkje: PAP3b met HPV.

    Ik moest gelijk een afspraak maken voor het coloscopie spreekuur. Ze vertelde mij dat ze gelijk een lisexcisie behandeling gaan doen.

    Nou heb ik heel veel informatie opgezocht op internet, maar ik lees nergens dat ze dan GELIJK gaan doen, zonder eerst een biopt te nemen.

    Maar over de telefoon vertelde ze heel duidelijk dat dat bij mij wel het geval is.

    Waarom zou dat zijn?

  • Sharon

    Hoi Tessa.

    Ik kreeg op 30 juni de uitslag PAP 4 (KOPAC P7), 1 juli zat ik bij de gyn op de stoel, die heeft alleen gekeken en geen biopt genomen.

    Hierna vertelde hij me dat hij dmv een conisatie een stukje weg wilde halen. Mijn afwijkende cellen bleken hoger in de BMH te zitten en hij zag maar een klein stukje aangetast weefsel wat in kon houden dat het verder naar binnen zat, en daar kon hij niet kijken.

    2 juli naar de anesthesist, doorlopen naar de planningsafdeling van de OK's (dat ging sneller dan het afsprakeburo) en daar werd de afspraak gemaakt dat ik 9 juli terecht kon…

    Ook dus snelsnelsnel….. Zit nu te wachten op de uitslag, 31 juli krijg ik deze!

    Echt antwoorde kan ik je niet geven maar misschien geld het voor jou ook dat de onrustige cellen daar zaten waar de gyn het niet kon zien. En omdat het er toch zit en het weggehaald moet worden dat ze de biopten overslaan….

    Wanneer moet je heen?

    Groetjes Sharon

  • Tessa

    10 augustus moet ik erheen. Ik vind het zo raar omdat ze tijdens het uitstrijkje zei: je baarmoedermond ziet er goed uit, iig rustig, maar natuurlijk moeten we wel het uitstrijkje maken.

    Ik kreeg de uitslag en de volgende stap te horen in een telefoontje van nog geen 10 minuten met 2 kinderen om me heen, heb wel alles opgeschreven. Viel me heel erg rauw op mn dak, dat ik ook geen vragen kon bedenken. Ze heeft niks gezegd over waarden ofzo. Alleen pap3b en hpv.

    Succes met wachten op de uitslag, is zeker snel gegaan zeg!

  • Sharon

    Kreeg jij ook een oproep of had je zelf contact opgenomen ivm klachten?

    Je kan natuurlijk ook even terugbellen, op een voor jou rustiger moment, en je vragen stellen. Dan ga je in ieder geval wat geruster de komende periode in.

    Bij mij ging het vertellen van de uitslag ook zo vreemd.

    Ik ging heen omdat ik opgeroepen werd (tja, morgen word ik 30 :), dus mijn 1e “kado” kreeg ik al vroeg) en ik moest 6 weken later even bellen voor de uitslag.

    Echter na 2 weken werd ik gebeld, ik zat op mijn werk. Ben even “prive” gaan staan en er werd me zo even meegedeeld dat de uitslag PAP 4 was. Of ik wist wat dan inhield? Ehhh nee…. Nou dan moest ik maar even kijken op de website van blablabla…. Het was zaak om met enige spoed de gyn te bellen voor een afspraak. De verwijsbrief en uitslagenlijst lag klaar bij de doktersassistent. Toen ik, huilend, aangaf dat ik toch wel was geschrokken was haar antwoord “Tja dat kan ik ook niet wegnemen”….. Daar sta je dan!!!! Gelukkig heb ik hele leuke en lieve collega's dus ik kon mijn 1e ei vrij snel kwijt en daarna heb ik mijn mams, man en vader maar gebeld….

    Anders moet je zelf ook even kijken op www.rivm.nl. In de zoekfunctie uitstrijkje, en je vind een hele hoop, betrouwbare, info. Wellicht een goed hulpmiddel voor als je de arts terugbelt met je vragen.

  • Ester

    Hoi Tessa,

    Kan me voorstellen dat je geschrokken bent. Ik heb hetzelfde vorig jaar meegemaakt. Ik ben in verschillende ziekenhuizen geweest en de behandeling en manier van hier mee omgaan is erg verschillend. Bij de één duurt het eerste onderzoek drie weken, bij de ander heb je de uitslag de volgende dag. Het zegt op het eerste gezicht helemaal niets. Ik vermoed naar aanleiding van jouw verhaal dat je een lisexcisie krijgt om twee redenen. Eerste reden meteen behandelen van pap 3b met het doel dat je snijranden schoon zijn en meteen klaar bent. Daarnaast wordt dat weefsel dus gebruikt als biopt en spreken ze ook weleens van lisbiopt. Twee vliegen in een klap dus. Waarschijnlijk doen ze dat omdat bij een pap 3b een (lichte) behandeling vrijwel altijd nodig is en het dus onnodig is om je dan twee keer te moeten laten komen voor biopten en behandeling.

    Heel veel sterkte!

    Groet, Ester