pap3b schrikken en nu?

  • petra

    hallo ik ben petra bijna 35 jaartjes All een maand of 3 heb ik enorme last van donkere urine pijn in mijn buik dan een week geleden een enorme contact bloeding stroomde letterlijk langs mijn benen en leek even niet te stoppen pas toen bedacht ik mij maar eens een afspraak te maken daar ik mij toch zorgen begon te maken ,een week daarvoor had ik wel mijn eerste uitstrijkje laten uitvoeren de eerste oproep op mijn 30ste gemist de uitslag een pap3b schrok mij te pletter huisarts vermelde er bij dat ik mijn afspraak met haar kon laten vervallen 24 juni naar de Gynaecoloog , colposcopie en een inwendige echo ben dan ook blij dat ik hier voldoende informatie kan opdoen stelt mij toch ook een beetje gerust probeer het nu even los te laten en mij niet te veel zorgen te maken ben blij dat er sites als deze bestaan

  • fransisca

    Hoihoi,

    Als je mijn bericht hierboven leest over mijn goede nieuws,dan ga je je vast wat beter voelen.

    Ik had ook pap3b,cin3 en na een stukje van mijnbaarmoedermond te hebben laten verwijderen waar de verkeerde cellen in zaten is het nu na anderhalf jaar nog steeds pap1.

    Het is moeilijk om je niet ongerust te maken en de behandeling die ze met pap3b doen is meestal onder plaatselijke verdoving een stukje weghalen.

    Dit is best wel te doen hoor,ik heb toen mijn zus meegenomen die mocht bij me blijven zitten en was binnen een half uur klaar.

    Geen napijn.

    Nou,je moet nog 6 daagjes wachten,ja je gaat toch wel piekeren dit is heel normaal,maar gelukkig is baarmoederhalskanker de langzaamste groeiende soort kanker.

    3b is nog geen kanker,maar gaat ook niet meer uitzichzelf weg,dus moet wel behandeld worden.

    Ik wens je heel veel sterkte en succes en hoop dat het voor jou net zo goed afloopt dan voor mij.

    liefs natasja

  • petra

    Dankje voor je reactie ,:)ik heb all een paar weken enorme last van mijn buik die elke dag erger lijkt te worden ,gek word ik er van:S duizelig daar ik mij echter nu meer zorgen om maak dan het onderzoek in het zieken huis .gisteren bloed laten prikken en vandaag urine ingeleverd nou afwachten wat daar uit komt .echter had ik inzage gevraagd in mijn dossier daar vermeld stond uitslag ernstige dysplasie vraag mij nou dan ook af of dat hetzelfde is als pap3b lees er iets wat andere dingen over vandaar .ook een geschiedenis van een pap 1 nooit geweten tot ik het vandaag in mijn dossier las is ook geen vervolg uistrijkje op geweest maar goed wachten is het enige dat je kan doen ps ben blij dat het goed is afgelopen voor jou en het lezen ervan help zeerzeker thanks gr petra

  • fransisca

    Hoihoi,

    Pap 1 is altijd goed,dat betekent gewoon OKE(tu) dus dat is niets om je zorgen over te maken.

    Ernstige dysplasie is in hoeverre de cellen aan het veranderen zijn zeg maar,maar nog geen kankercellen maar ook niet meer dat het vanzelf weer normaal wordt.

    Ik hoop dat de uitslagen van jou goed zijn en hoop dat je tijd/zin/fut hebt,nog wat van je laat horen erover,je staat niet alleen er zijn er velen met je hoor meid.

    koppie op nog ff een paar daagjes en weet je meer ik leef met je mee hoor.

    slaap lekker liefs natasja

  • petra

    Morgen is het dan zo ver heb all dagen veel last van krampen en steken branderig gevoel daarnaast nog eens last van zuur heb daar iets voor gekregen en spierverslappers zodat ik goed kan slapen alsof ik dat niet doe zonder ppffff

    bedankt voor de reacties en ik laat snel weer iets van mij horen

  • petra

    Nou eindelijk bij de gyn geweest voor een colposcopie / biopsie wat me achteraf best mee viel

    all was het best gevoelig bij het laatste /derde stukje weefsel de uitslag laat nog even op zich wachten 13-07 weer naar de gyn dan een echo en de uitslag van de biop

    wel vind ik het erg jammer dat ik niet goed ben ingelicht door mijn huisarts /folder\wat me te wachten stond, alle onderzoeken zouden vandaag hebben plaats gevonden wat dus echter niet het geval was de gyn verwacht een cin 2 of 3 maar de definitieve uitslag hoor ik 13 juli .gek genoeg voel ik mij er een stuk geruster op dat ik wat meer weet

  • Poek

    Nog even moed houden tot de uitslag, maar probeer je in de tussentijd een beetje te ontspannen. Al die stress veroorzaakt ook alleen maar blokkades en pijn. Als oppepper voor je; ik heb in 1987 ook ernstige dysplasie gehad, colposcopie en daarna een conisatie ondergaan en ik ben er nog!

  • fransisca

    Hoihoi petra,

    Nou,nog even volhouden en dan weet je eindelijk waar je aan toe bent he?

    Ben benieuwd.

    Als je niets van me hoort,ik ga op vakantie en ben een dikke week elders,maar kijk hier ff als ik terugkom en succes.

    uiteindelijk komt het allemaal goed hoor.

    liefs natasja

  • Cisca

    Hallo allemaal,

    Ik heb de laatste tijd steeds de verhalen gevolgd omdat ook ik tijdens een bevolkingsonderzoek de uitslag PAP3A kreeg.

    Vervolgafspraak in het ziekenhuis en daar is een lisexicie gedaan. Wederom uitslag PAP3A. Ik moest over een halfjaar maar eens terugkomen en dan zou er een nieuw uitstrijkje worden gemaakt.De “boel” moest maar even rusten na de lisexicie en volgens de arts had hij alles weggeschraapt wat volgens hem niet goed zou

    zijn. Afijn, na een maand dacht ik : het is mijn lichaam en ik wil eerder een uitstrijkje dan pas over een half jaar. Afspraak gemaakt en wederom een uitstrijkje

    gemaakt ( dus 3 maanden na de lis ). De uitslag volgde en deze was PAP3B. De arts was zeer verbaasd en gaf er de schuld aan dat mijn lichaam nog niet helemaal was hersteld van de lis.

    Ik maak me toch wel zorgen en moet nu 5 augustus wederom terugkomen voor een uitstrijkje. Stel dat het wederom PAP3B is, blijf je dan aan de gang met steeds maar uitstrijkjes??

    Voor de duidelijkheid: ik ben 56 jaar en alleenstaand (zelfs geen zus of partner om dit kwijt te kunnen)

    Misschien is er een vrouw van mijn leeftijd op jullie forum die dit ook heeft mee maakt of heeft gemaakt.

    Groetjes Cisca

  • fransisca

    Hoi Cisca,

    Nou,ik vind het wel erg snel dan van pap3a naar 3b zijn gegaan in zo`n korte tijd en ook nog dat je behandeldt bent.

    De arts kan wel zijn fouten afschuiven op te kort naar elkaar,maar dat lijkt me ook wel een beetje gemakkelijk van zijn kant.

    Normaal is het in ieder geval niet en ik wilde toch behandeldt worden en dit weg hebben als ik jou was,het is jouw lichaam en ik nam het zekere voor het onzekere.

    Ook al is het misschien moeilijk om deze arts ``voor het hoofd te stoten`` want als ik het zo lees wil ie zijn eigen fouten niet zien en het liefst dan maar de schuld erop leggen dat jij als patiente niet zolang wilde wachten en nu dit deze uitslag is,het erop gooien dat het in principe door je ongeduldigheid komt.

    Als ik het niet goed heb mag je het ook zeggen.

    Ik gin naar een ander in overleg met mijn huisarts en je mag altijd een second opinion vragen,het is JOUW lichaam en JOUW leven.

    3b had ik ook(ik ben dan niet in de 50 maar 32 en moeder)cin 3 en ik heb nu iedere keer pap 1,dus prima op mijn uitstrijkje.

    Het gaat wel niet zo snel,maar ja aan de andere kant is ook geen mens gelijk.

    mijn oma is overleden toen ze begin 50 was aan de gevolgen hiervan,kom voor jezelf op en ik hoop dat je hier iemand vanje leeftijd treft ,maar je kan altijd je verhaal kwijt.

    Heel veel sterkte,maar als je er nu iets aan laat doen,komt het vast en zeker weer in orde,maar ik ging niet wachten met een 3b.

    Fijne dag.,liefs natasja