contactbloeding na baarmoederverwijdering

  • daphne

    ik heb 2,5 mnd geleden 'n baarmoederverwijdering gehad i.v.m. kanker.

    nu kreeg ik ‘n contactbloeding nadat ik met m’n partner gevreëen heb. kan er niks over vinden op internet en maak me best ongerust. wie herkent dit of heeft dit ook meegemaakt?

  • Ester

    Hoi Daphne,

    Kan me voorstellen dat je daarrvan schrikt. Heeft het met baarmoederkanker te maken of baarmoederhalskanker? Is alleen de baarmoeder verwijderd of de gehele baarmoederhals en baarmoederlichaam. Wat waren de uitslagen?

    Het kan namelijk ook nog zijn dat het weefsel nog geïrriteerd is of niet helemaal genezen, maar uit je verhaal kan ik maar weinig opmaken.

    Neem zowiezo even contact op met je arts is mijn advies!!!

    Heel veel sterkte!

    Groeten Ester

  • daphne

    Ester, bedankt voor je bericht.

    Ik heb baarmoederhalskanker gehad, waarbij m'n gehele baarmoeder+baarmoederhals+baarmoedermond vaginaal verwijderd zijn. Uitslag was goed, het was ‘n vroeg stadium en ben nu “schoon” (ook geen nabehandeling nodig, gelukkig!). Maar ik moet nog wel op controle blijven en ga begin juni terug naar de gynaecoloog. Ik ga ’t zeker aan m'n arts voorleggen. Nogmaals bedankt!

  • Ester

    Dat is bijzonder.. wel alles verwijderd (vaginaal??), maar geen lymfklierverwijdering? Is het omliggend weefsel weggehaald (parametrium)? Dan moet het wel een heel vroeg stadium zijn en dan lijkt het me heel onwaarschijnlijk dat, nu alles weg is, de contatbloeding door kanker zou zijn, alles is immers weggehaald.

    Uitzaaiingen van baarmoederhalskanker zouden vooral in je lymfklieren zitten en dat geeft andere klachten zover mij is verteld. Het omliggend weefsel moet wel gecontroleerd worden.

    Nogmaals sterkte! Laat even weten wat je arts er van zegt!!

    Liefs Ester

  • daphne

    Hallo Ester,

    Bedankt voor je reactie.

    Wat bedoel je met “bijzonder”? Mijn eierstokken zijn blijven zitten en voorzover ik weet, worden automatisch je baarmoedermond en baarmoederhals meegenomen als je 'n vaginale baarmoederverwijdering hebt.

    Ik had idd 'n vroeg stadium 1A2, daarom alleen deze verwijdering en geen nabehandeling.

    Heb vandaag m'n gynaecoloog gesproken en kan idd 'n irritatie geweest zijn, omdat de wond nog niet zo lang geleden genezen is.

  • Ester

    Ik heb begrepen dat wanneer ze de baarmoeder verwijderen vanwege `kanker`, ze het altijd via de buik doen, omdat o.a. ook de lymfklieren verwijderd worden. Dit kan overigens ook laparoscopisch (via kleine sneetjes in de buik met camara) Vaak nemen ze ook nog het weefsel naast de baarmoederhals mee, maar ik weet niet of dat dan vaginaal gebeurd. In Leiden doen ze alles via de buik en in andere ziekenhuizen doen ze de trachelectomie vaginaal (baarmoederhalsverwijdering, zonder baarmoederlichaam) Het is een andere operatie dan baarmoederverwijdering vanwege andere problemen, die dan vaak vaginaal gebeurd. Ik hoor het voor het eerst.

    Weet je waarom jouw lymfklieren niet verwijderd zijn? Bij een 1a2, gebeurd dit meestal wel, omdat het wat dieper ingegroeid is dan 3 mm.

    Goed dat je je arts hebt geraadpleegd!!!

    Groetjes Ester

  • daphne

    Hallo Ester,

    Ik heb me er blijkbaar minder in verdiept dan jij…. Ik was in de veronderstelling dat de operatie die ik heb gehad best vaak voorkomt. Ik ben 40 jaar en heb 2 kinderen en had geen kinderwens meer. Misschien hebben ze daarom voor ‘n gehele baarmoederverwijdering gekozen om geen risico te nemen? I.i.g. is hij uitgevoerd door ’n zeer kundig gynaecoloog (academisch).

    Bij de controle vorige maand heb ik hem gevraagd wat mijn prognose is en hij zei dat deze zeer gunstig is, in de 90%.

    Ik begrijp ook niet waarom ze geen lymfeklieren hebben weggehaald en jouw informatie beangstigt mij 'n beetje. 3 juni heb ik weer controle en dan ga ik het zeker aankaarten.