Pap3b en High Risc, maar ook borstkanker

  • Wanda

    Hallo allemaal,

    Een paar weken geleden heb ik twee biopsies gehad in een van mijn borsten. Wat later die dag merkte ik dat ik vaginaal wat bloed verloren had. Van alles is daarna ook heel snel gegaan. De echo leek prima en de gynaecologe verwachtte niet dat het uitstrijkje wat bijzonders zou opleveren.Dat was dus anders, ik bleek Pap3b te hebben.

    Omdat ik diezelfde week een borstamputatie zou krijgen, was er besloten om als ik toch onder narcose was dan gelijk een biopsie te nemen van de baarmoedermond.

    Hiervan is de uitslag dat ik op de High Risc scoor (Is dat hetzelfde als CIN3??? Ze had het namelijk ook over HPV.)

    Over 3 maanden wordt er weer een uitstrijkje gemaakt.

    Waar ik eigenlijk me meer zorgen over maak is dat ik voor mijn borstkanker naast de (voorzorgs-) chemokuur misschien ook nog een (anti-)hormoonkuur ga krijgen. Nu heb ik op internet gelezen dat zo'n hormoonkuur ook het risico op baarmoederhalskanker kan vergroten. Dus eigenlijk zie ik dat dan niet zo zitten.

    Heeft iemand van jullie hier ervaring mee??

    Bedankt voor jullie hulp! Wanda

  • Ester

    Hoi Wanda,

    Wat een verhaal zeg.. borstkanker en dan ook deze zorg er nog bij… Wat verschrikkelijk erg voor je!!! Ik begin met je heel veel sterkte en kracht toe te wensen!

    Zover ik weet heeft het één in principe niets met het andere te maken. Nou weet ik dat er verschillende types borstkanker zijn, waarvan sommige onder invloed van hormonen (veranderingen). Baarmoederhalskanker wordt veroorzaakt door een virus, het high risc hpv wat jezelf al schrijft. Het gebeurd echter vaak dat de kanker zich ontwikkelt in de overgangszone van het cillinderepitheel (bovenste gedeelte hals vanuit baarmoederslijmvlies) naar plaveiselepitheel (richting buitenrand baarmoedermond). Deze overgangszone is wel hormoongevoelig. De kanker wodt dus niet veroorzaakt door hormonen, maar de hormonen hebben wel invloed op dit weefsel. Wetende dat jij het high risc hpv hebt, kan ik me goed voorstellen dat je zeer voorzichtig bent met hormoonkuren.. Zoek dit goed uit en vraag desnoods een second opnion aan. Het lijkt me van belang dat de artsen goed samenwerken en niet op hun eigen eilandje blijven zitten. De één weet van ene aandoening niets en de ander van de andere. Goed dat jezelf blijft nadenken!!!

    High risc hpv is overigens niet de CIN 3. Er zijn verschillende hpv (wel meer dan 100), waarvan een aantal oncogene types, met name hpv 16,18, 30 en 31. De CIN zegt iets over de verandering in het weefsel. CIN 1 is licht onrustig, CIN 2 matig en CIN 3 ernstig onrustig, maar nog geen kanker!

    Mocht je nog vragen hebben dan prik hier vooral.

    Nogmaals super veel sterkte gewenst!!!!!!

    Groetjes Ester

  • Wanda

    Haloo Ester,

    Bedankt voor je bericht. In de afgelopen dagen is er al weer veel gebeurd. Vrijdag krijg ik een PAC en volgende week begint de chemo.

    Eerst wilden ze gaan kijken of ze al in het begin van de chemo ook al wat met hormonen konden doen tegen de HPV. Maar ik heb tegen de oncoloog gezegd dat ik liever (gelijk na de chemo) de baarmoeder wil laten verwijderen. Dan hoef ik me daar in ieder geval geen zorgen meer over te maken. Mijn zus mailde me: “de baarmoeder kan je er ook uitgooien, dan heb je daar geen last meer van, niet meer nodig ook, weg met die handel”. En dat is inderdaad de meest simpele oplossing voor dat probleem.

    Ik heb op internet gelezen dat dit ook een goede optie is voor vrouwen met dit voorstadium van kanker. Ik heb dus ook cin3 en val dus in het voorstadium.

    Welke chemo ik krijg hoor ik komende dinsdag. Ik heb de mogelijkheid om mee te doen met een test waar de Adriamycine wordt vervangen door Caelyx. Dat heeft het voordeel dat ze dan ook gelijk met de Herceptin kunnen beginnen. Dinsdag hoor ik dus of ik daarvoor ben ingeloot. Anders krijg ik gewoon de AC-therapie (12 weken) en dan Plactitaxel en Herceptin (12 weken) en daarna nog eens 40 weken Herceptin. En dan komt er ook nog 5 jaar anti-hormonen bij.

    Pfffffffffff……wordt er al moe van als ik het zo opschrijf! Groetjes, Wanda

  • Ester

    Heftig, heftig!!! Kan niet anders zeggen…

    Baarmoeder eruit.. is een optie.. ik weet niet hoe oud je bent, maar laat niet te makkelijk snijden. Het heeft ook gevolgen. Deze baarmoederverwijdering wordt anders gedaan dan een baarmoederverwijdering van vrouwen die andere klachten hebben (die niets met kanker te hebben). Er lopen veel zenuwen in dat gebied..om naar het toilet te kunnen, je sexuele beleving. Verzakking van darmen komen voor en daarnaast is er in de eerste plaats kans op complicaties tijdens en na de operatie..Bloedingen, nierbeschadiging, blaasproblemen.. dus denk er niet te licht over. Overweeg goed wat in jouw geval noodzakelijk is en waar jij je goed bij voelt. Je lichaam heeft natuurlijk al hoop te ondergaan en herstel zal extra lang kunnen duren.

    Houd je taai!!!

    Groetjes Ester

  • Wanda

    Hallo Ester,

    Ik wordt deze maand 53 en heb geen partner. Ja, ik heb gelezen over mogelijke bijwerkingen van de operatie. Maar ik neem liever die kans dan mij jarenlang zorgen te moeten maken over allerlei pap-codes en verdere behandelingen.

    Als ik dat hier zo lees op het forum dan ga ik gewoon griezelen! Als ik met deze behandeling klaar ben heb ik al genoeg zoekenhuis gezien en dan echt geen zin meer om het BHK-circuit in te gaan.

    Maar……je weet maar nooit HaHa. De mens is veranderlijk!

    Groetjes, en bedankt voor je steun! Wanda

  • Ester

    Dat kan ik me heel goed voorstellen.. dan is het een heel overwogen besluit denk ik.. en dus ook goed.

    Herstel je een beetje van de operatie die je al hebt gehad??

    Hee veel kracht gewenst!

    Ester

  • Wanda

    Hoi Ester,

    Ik ben net gebeld door het ziekenhuis: Ik krijg de “traditionele” chemo, dus 1 keer per 3 weken. Morgen de eerste kuur.

    Ondertussen heb ik het ook erg druk gekregen want een tante van mij is afgelopen weekend overleden en ik ben haar executeur. (Zo zie je maar, alles komt altijd tegelijk!!) Gelukkig heb ik haar de afgelopen 2 jaar al veel geholpen en weet ik precies hoe alles in elkaar zit. Alle paperassen staan nu al bij mij, en zodra ik bij de notaris ben geweest kan ik brieven gaan schrijven om allerlei dingen af te gaan zeggen en te regelen.

    Heb ik wat te doen tussen de kuren door! Eigenlijk is het wel een soort van goed nu want dan kan ik niet zielig op de bank gaan hangen of zo. Ik weet bijna zeker dat mijn tante dat ook wel bedacht heeft.

    Liefs, Wanda

  • Ester

    Ook dat nog.. je moet wel een hele sterke vrouw zijn om er zo mee om te gaan! Petje af!!!

    Ik stuur in gedachten wat kracht en hoop dat je de kuren goed aan kan!!!

    Liefs Ester

  • fransisca

    Hoihoi Wanda.

    Ik wil je even HEEL VEEL STERKTE EN KRACHT toewensen.

    Kan me je angsten voorstellen,hormonen zijn een vreemd iets.

    Ik kan je helaas niet verder helpen,maar wil je wel met heel mijn hart heel veel sterkte wensen met alles waar je doorheen moet.

    Hele dikke pakkerd!!!!

    Liefs natasja