hoi anton,

18 november jl heb ik de uitslag gekregen op mijn uitstrijkje: pap4. geen idee had ik toen nog wat dat precies betekende. ik ben dus wel veel op internet gaan zoeken, sta ervan te kijken hoezeer mensen kunnen verschillen, maar ik steek in sommige situaties ook erg graag mijn kop in het zand. de uitslag van je vrouw, pap3b is zeker verontrustend, maar hoeft niet meer te betekenen dan onrustige cellen, het hoeft geen baarmoederhalskanker te zijn.

er is op 2 december jl een lisexcisie bij mij uitgevoerd, onder narcose. het stukje weefsel dat toen is weggehaald is onderzocht, en de uitslag was negatief, baarmoederhalskanker, snijranden schoon maar wel kwaadaardige cellen binnenin. de grootte was nog niet bekend, dit heeft nog eens 2 weken op zich laten wachten. sinds een paar dagen weet ik dat ik binnenin de marges van de meest lichte vorm van bmhk zit.

de tijd tussen de uitslag van het uitstrijkje en de uiteindelijke uitslag was zeer heftig en moeilijk, de uitslag kan immers alle kanten opgaan. ook de tijd tussen uitstrijkje en eerste ingreep was erg vervelend, er zaten bij mij 2 weken tussen, ik was extreem prikkelbaar op het einde en was erg toe aan die ingreep. in die fase zitten jullie nu, ik wens jou en je vrouw heel veel sterkte in deze nare periode, je moet er gewoon doorheen zien te komen. ik heb me de laatste week voor de ingreep op 2 december ziekgemeld op mijn werk, en de kinderen waren overdag op school of op de kinderopvang, toen ging het iets beter met me. zoveel mogelijk werk uit haar handen nemen, en niet teveel hooi op de vork laten nemen. de simpelste dingen zoals boodschappen doen zijn misschien soms al teveel gevraagd, geen taken en verantwoordelijkheden geven. dat zouden tips voor mijn man geweest kunnen zijn in die periode, maar elk mens is anders.

ik ben op dit moment erg blij dat er volstaan kan worden met nogmaals een colposcopie en een lisexcisie, waarschijnlijk dezelfde ingreep die je vrouw zal ondergaan, en dat mijn baarmoeder er nog niet uithoeft. ik heb 3 kids en ook geen kinderwens meer, maar ik zag toch erg op tegen die baarmoederverwijdering en alle evt andere verwijderingen, behandelingen etc. als ik dat op dit moment zou wensen dan mag ik baarmoeder wel laten verwijderen, die keuze heb ik, maar wat nog niet direct hoeft kan evt. later nog altijd. ik heb er veel vertrouwen in dat het goed gaat komen. ik had overigens ook geen klachten, en ben reuzeblij dat ik het uitstrijkje in deze periode heb laten maken! nu ben ik er misschien nog net op tijd bijgeweest!

ik wens jullie heel veel sterkte toe