k van kopac bij uitstrijkje

  • anne

    Hallo, ik heb hier een vraag over mijn uitslag van het uitstrijkje in de kopac codering: ik heb in het verleden verschillende afwijkende uitstrijkjes gehad en nu een pap 1, gelukkig. Echter, mijn kopac codering was 46111. Die 4 staat dus voor de K. WAt betekent dit? >Ik heb al van meerdere sites begrepen dat ook de K een 1 hoort te zijn. Dus dat 16111 de juiste uitslag is. Wat betekent die 4 nu voor mij?

    Alvast bedankt,

    Anne

  • Sjanie

    Hallo Anne,

    K staat voor de kwaliteit van het uitstrijkje.

    Het is belangrijk bij een uitstrijkje dat de overgangszone van de baarmoederhals goed wordt geraakt.

    Assistenten en huisarten zijn hier op getraind.

    Bij code 4 is dat in jouw goed gelukt. Je hoeft je dus geen zorgen te maken.

    4 = cylinderepitheel en metaplasie is aanwezig (normale bekleding van de baarmoedermond)

    1 = alleen cylinder wordt gezien.

    Allebei prima uitstrijkjes.

    Groet,

    Sjanie

  • anne

    hai sjanie, hartelijk dank voor je reactie. Je stelt me wel gerust. De vraag is alleen: waarom staan er dan zoveel getallen voor die K? Ik dacht zelf dat de kopac b , de b in dit geval stond voor de beoordeelbaarheid (dus de kwaliteit) van de uitstijk.

    Zijn alle getallen bij de K dan ok (van 1 tm 9?) ik vraag het omdat ik had gehoord dat alleen 1 goed was bij de K…………..maar dat is dus niet zo als ik jouw goed begrijp?

    Mag ik nog een reactie van je?

    Hartelijk dank voor je reactie nogmaals!

    Mvg, Anne

  • Sjanie

    De getallen bij de K zijn allemaal ok. het geeft alleen aan welke cellen er allemaal in zitten.

    (K)waliteit: In de meeste gevallen zal dit getal betaan uit 1 of 4

    B is inderdaad de beoordeelbaarheid.

    Zit er niet te veel bloed in zodat het uitstrijkje niet goed kan worden beoordeeld.

  • anne

    hallo, dank voor de reactie. Ben net (op mijn verzoek van vanochtend) gebeld door de arts assistente, zij zei dat het niet perse 1 hoefde te zijn en dat er dus bij de K niet uitmaakt welk cijfer je hebt. Dus exact hetzelfde als jij zei. Alleen jij zei ook dat 1 en 4 het meest zal voorkomen. Wat is daar de reden dan van als ik nog even mag vragen?

    Wat ik nog wel erg raar vind dan, is dat op de enige site waar ik er iets over kon vinden (de k), dat was OBGYN.net, dat ze daar zeiden dan 161111 de juiste combinatie was…….

    Dank, veel dank voor de reactie!

  • anne

    oja Sjanie, mag ik vragen? Ben je ervaringsdeskundige, of vanuit de zorg, dat je dit weet? (omdat ik er werkelijk niets over kon vinden zo ongeveer……)

  • anne

    hallo sjanie, nog 1 vraagje: waarom ‘mogen’ al die verschillende soorten cellen erin zitten dan? Hoe kan dat dan zo verschillen per uitstijkje? En waarom is het dan toch vaak 1 of 4? Ik dacht nl dat squameuze cellen wel ok was, maar het woord metaplasie niet………