conisatie

  • foxy

    Hi girls,

    Ben ik weer…. Heb al weer nieuws na mijn bericht van gisteren….

    Mijn eigen gynaecoloog gesproken vanmorgen en hij gaf aan dat de colposcopie van de vagina en de biopten die toen genomen zijn, niets afwijkends laten zien.

    Ondertussen heeft hij de andere gynaecoloog - die ik om een second opinion had gevraagd - uit het andere ziekenhuis geprobeerd te bellen. Die had hem namelijk woensdag geprobeerd te bellen, omdat zij bij mij twee weken geleden ook een uitstrijkje had afgenomen en het resultaat daarvan pap3b was. En de onrustige cellen die dit uitstrijkje laat zien, geven toch aan dat het hoger op in de baarmoederhals gezocht moet worden, aldus die second opinion gynaecoloog.

    Alleen, wat wil nou weer de stomme pech…. Die second opinion gynaecoloog is nu voor langere tijd uit de roulatie!!!??? Nu moet haar collega het dossier er bij gaan pakken om mijn gynaecoloog uit te gaan leggen wat de uitslag van het uitstrijkje in dat ziekenhuis nu precies is geweest.

    Want het oordeel van de second opinion gynaecoloog is conisatie. Dat is toch weer heftiger dan een lis, zo heb ik gelezen en gehoord…

    Ik wordt helemaal onzeker van dit alles. Ben nu dus al anderhalf jaar in de mallemolen. Het beheerst mijn hele leven.

    Ik zie het al helemaal gebeuren, dat ze het al anderhalf jaar over het hoofd zien en ik dus toch iets heel ernstigs heb….

    Ik kan er met bijna niemand over praten, want men begrijpt het niet en denkt óf dat het helemaal niets is óf dat het met je gedaan is. Pap, Cin, colposcopie, als je je ei kwijt wil, zijn mensen je verhaal al halverwege kwijt, volgen ze je niet meer en krijg je lief bedoelde maar nutteloze bemoedigende woorden of je moet ook nog eens je omgeving gerust gaan stellen (mijn vriend kan het niet handelen, mijn moeder evenmin).

    Nu moet ik dus hoogstwaarschijnlijk een conisatie gaan laten verrichten. Dat moet onder verdoving heb ik begrepen. En daar ben je wel wat langer van uit de roulatie dan bij een lisexcisie heb ik gelezen.

    Wie van jullie heeft ook een conisatie gehad en hoe snel waren jullie weer in orde? Kun je bijvoorbeeld al weer snel werken en sporten?

    Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden.

    Een steeds ongeruster wordende foxy

  • Engeltje

    Hallo Foxy,

    Wat kan ik me goed voorstellen hoe dit je leven beheerst. In 1993 heb ik een conisatie ondergaan. Uit ervaring kan ik je zeggen dat de ingreep op zich mij enorm meeviel. Meer had ik last van de onzekerheid die dan nog 6 weken duurt ivm de uitslag van schone snijvlakken. Gelukkig was dit goed. Ben vervolgens erg gelukkig geworden omdat ik 3 kinderen kreeg. Uit voorzorg ieder jaar een uitstrijkje.

    Zit nu op deze site omdat ik contactbloed heb verloren. De huisarts heeft een uitstrijkje gemaakt, ook hierna iedere dag bloedverlies. Denk er nu aan om de huisarts te vragen om alvast een afspraak bij de gynaecoloog te maken. De angst van destijds komt weer helemaal boven.

    Veel sterkte.

    Engeltje

  • Monique

    Hallo Foxy en Engeltje,

    Allereerst vind ik het heel vervelend wat jullie meemaken, ik weet hoe onzeker het is, heb zelf in het verleden PAP4 gehad en de gedachte dat je zomaar bmhk had kunnen krijgen, laat je niet meer zo makkelijk los. Heel veel sterkte dan ook.

    Voor Engeltje: ik had zelf de laatste tijd ook af en toe wat bloedverlies en mijn PAP4 verleden kwam ook in alle hevigheid naar boven. Dat is nu 9 jaar geleden en sinds mijn ingreep (cryo) had ik altijd goede uitstrijkjes. Ik ben naar de huisarts gegaan, die een uitstrijkje heeft gemaakt, en daarna naar de gynaecoloog. De uitslag van het uitstrijkje was helemaal goed, maar het bloedde wel heel erg. De gynaecoloog zag een soort wondje op het baarmoedermond, en heeft dat aangestipt met zilvernitraat. Het is nog even afwachten voor mij of het bloeden nu echt definitief is opgehouden, maar het was in ieder geval iets totaal onschuldigs. Maak je dus op voorhand niet al te druk, als je ieder jaar een uitstrijkje hebt laten maken en ze waren tot nu toe goed, is de kans niet heel groot dat een bloeding wordt veroorzaakt door bmhk. Het is wel heel goed dat je er naar hebt laten kijken. Succes met het afwachten op de uitslag, dat is wel spannend.

  • foxy

    Hoi Engeltje en Monique,

    Hartelijk dank voor jullie reacties. Erg fijn om er over te kunnen praten met mensen die weten waar je het over hebt.

    Ondertussen ben ik al weer 180 graden naar de andere kant gegooid… Mijn eigen gynaecoloog vindt een conisatie voorlopig toch nog niet nodig… Hij vermoedt dat mijn pap3a (en onlangs zelfs 3b) wijst op een afwijking in de schede… Alhoewel de biopten die daar genomen zijn niets uit wijzen…. Ik word nu doorgestuurd naar het AVL…

    Jullie heel veel sterkte en succes met de stress van het opnieuw ondervinden van hinder…. Ik hoop dat het allemaal weer helemaal goed komt en dat er niets aan de hand is.

    Liefs,

    Foxy