pap3b en lisextie

  • monique boonstra

    Hey allemaal.

    Ik heb gisteren een lisextie gehad onder volledige narcose omdat de oppervlakte wat weg gehaald moest worden te groot was om zo even te doen…

    Nu moet ik 16 maart bellen voor de uitslag, en ik neem aan dat ik dan te horen krijg of ik bhm heb of niet of krijg ik te horen wat de CIN uitslag is…. het is allemaal zo raar om dit mee te maken ik ben 34 en heb twee kinderen…

    mijn pap uitslag is PAP3B dus misschien zijn er hier mensen die het ook zo hebben meegemaakt of nog moeten meemaken…Ik hoop dat de uitslag goed is en dat verdere behandeling onnodig is….

    Ik hoop dat er iemand is die mij iets verder kan vertellen met een pap3b uitslag en ook al een lisextie heeft gehad en daar ook de uitslag van heeft gehad..

    Ook mijn zus moet 9 maart naar het ziekenhuis die heeft een pap uitslag van PAP4 zal het dan toch ook erfellijk kunnen zijn ?????

    Wij hebben niemand in de fam. die BHM heeft wel andere vormen van Kanker maar geen BHM…

    liefs Monique

  • Mi

    Hoi Monique

    Vorig jaar in juni heb ik te horen gekregen dat ik pap4 Cin3 had ..

    Ik ben me rot geschrokken toen

    Begin augustus heb ik een Conisatie en lisexcisie gehad,toen ik belde voor de uitslag kon de assistent me alleen vertellen dat ik erge onrustige cellen had en verder niks..

    Begin feb dit jaar moest ik dus weer voor een uitstrijkje,( kon pas na 6 maanden ivm me wond die moest helen) me arts vertelde me dat ik nu waarschijnlijk wel laag zou zitten met me pap aangezien de operatie verder goed gelukt was.

    Maar toen ik belde voor me uitslag half feb kreeg ik niet te horen wat ik wilde horen :(

    Helaas ik had pap3b grenzend aan pap4 en nog steeds cin3 ..

    Nu moet ik 19 maart weer voor een Colposcopie en dan weer 2 weken stressen voor de uitslag..

    Ik ben nu inmiddels wel zo ver dat ik heb gezegd dat als me biopt weer verkeerd uitvalt ik wil dat ze me baarmoeder verwijderen.

    Nu doen ze dit niet gauw bij jonge mensen (ben net 33) ivm de overgang, maar ik heb liever dat dan deze onzekerheid elke keer.

    Ik wens jou en je zus iig heel veel sterkte.

    Groetjes Mi

  • judy

    Hallo Monique, ik heb zo'n twee jaar geleden hetzelfde meegemaakt als jij, en je zus. Ik had pap 4, en er is een lisexisie gedaan met een ruggenprik, omdat het onrustige gebied te groot was. Ook ik kreeg een afspraak mee voor over twee weken voor de uitslag, maar ik werd na een paar dagen gebeld. ik moest de volgende ochtend bij de gyn komen. De assistente wilde niet zeggen waarom.

    Dan weet je dus wel waarom.

    Ik bleek inderdaad baarmoederhalskanker te hebben, en moest naar een academisch ziekenhuis voor de behandeling. Ik heb een wertheim meigs operatie gehad. Het is natuurlijk onzettend schrikken, en ook de maanden na de operatie valt niet altijd mee, maar het gaat nu heel goed met me. Ik blijf jaren onder controle, en daar ben ik blij om. Ik heb ermee leren leven, maar vergeten doe ik het nooit.

    Nog even voor de duidelijkheid: Als je baarmoeder verwijderd wordt, kom je niet in de overgang. Dat gebeurd alleen als ze ook de eierstokken wegnemen, en dat doen zo bij bmhk niet. ( tenzij ze er niet goed uitzien ).

    Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt, want dat wachten op uitslagen is nog het ergste.

    Heel veel sterkte, en als je vragen hebt, stel ze gerust

    Groetjes Judy.

  • Mi

    Hoi Judy,

    Ik heb me uitleg zo kort mogenlijk gedaan bij me vorige bericht, maar zal even uitleg geven ;)

    ik kwam dus vorig jaar met spoed snachts in het ziekenhuis terrecht door krampen etc.

    Bij nader onderzoek bleek ik een bacteriele infectie in me bloed te hebben (290 was de waarde en een gezond mens heeft tussen de 5 en 10 zeg maar) maar ook bleek ik onstoken eierstokken te hebben.

    Toen hebben ze dus ook een uitstrijkje genomen.

    Nou heb ik al een verleden achter de rug met vleesbomen en verklevingen.

    Dus als me baarmoeder gaat gaan me eierstokken ook meteen ..

    groetjes Mi

  • Yvonne

    Ik zelf had PAP 4 en veel onrustige cellen. Ik ben in Augustus geopereerd, dus de baarmoeder en baarmoedermond zijn verwijderd. De operatie is me 10 keer meegevallen. Vandaag heb ik ( dus na 6 mnd) een uitstrijkje moeten laten maken van de vaginakop, om te kijken of de onrustige cellen inderdaad zijn verwijderd. Nu vraag ik me af, stel dat er nog onrustige cellen zitten, wat gebeurd dan??? Deze vraag viel me eigenlijk pas later in. Anders had ik dit aan de arts gevraagd.

    Ik ben van vorige maand 41.

    Om even terug te komen op het in de overgang gaan….Dit is pas aan de orde, als ze je eierstokken verwijderen. Bij mij was dit, gelukkig niet het geval.

    Met groeten Yvonne

  • gerrie

    hoi hoi 

    bij mij is pap3b ondekt.Ik heb eerst een colposcopie gehad toen hebben ze een byopt genomen 2 weken later de uitslag gehad toen kwam eruit dat ik pap3b heb met cin3 nu moet ik 20 januari weer komen voor de =14pxlisexisie  ik zie er erg tegen op omdat te onder gaan ben doods bang.Ik heb gevraagt voor een roesje maar dat doen ze niet gauw ik ben 34 jaar en dit komt niet voor in de familie 

    gr gerrie

  • Adriana

    Hoi…

    Vorige maand op 7 december werd ik gebeld door de ha. Ik was te laat met opnemen maar er werd ingesproken. Ik luisterde m'n voicemail af en hoorde dat het de ha was. Of ik even terug wilde bellen aangezien ze de uitslag van m'n uitstrijkje hadden.

    Dan weet je dat er wat aan de hand is.

    Ik heb dus terug gebeld en kreeg te horen dat m'n uitstrijkje niet goed was en ze waren zo vrij geweest om een afspraak te maken bij de gynaecoloog 2 dagen later.

    Op 9 december dus naar het ziekenhuis en ik moest voor een coloscopie en er zouden bioptes genomen worden.

    Ik wist toen nog niet welke uitslag het was.. alleen dat het om onrustige cellen ging die ze hadden gevonden.

    Met de zenuwen in m'n lijf ben ik naar het ziekenhuis gegaan.

    Gelukkig had ik een gynaecoloog die me op m'n gemak stelde waardoor ik een beetje kon ontspannen.

    Ze ging kijken… en gelijk zagen m'n man en ik dat dit er niet goed uitzag en met de reactie van de gynaecoloog werd dat ook direct bevestigd.

    Dit zag er niet goed uit zei ze en ze heeft 3 grote bioptes genomen. ( hier heb ik gelukkig niks van gevoeld)

    Er zitten zeker cin III cellen vertelde ze ons en ze zou niet raar staan te kijken als ze ook al kankercellen zouden vinden.

    Nou daar zit je dan….. 37 jaar .. moeder van 2 jonge kinderen….. En vervolgens moet je dan 10 tot 14 dagen wachten op de uitslag.

    Die uitslag kwam op de 10de dag gelukkig en in de bioptes waren gelukkig geen kankercellen gevonden.

    Euforie! Hoe blij kan je zijn met een uitslag van een voorstadium? Nou heeeeel blij dus.

    Vervolgens zou ze het nog bespreken met 2 andere gynaecologen omdat ze het er echt niet goed uit vond zien…

    Ok…

    Bij de uitslag vertelde ze me dat ik dan een keuze zou hebben voor een lisexcisie of conosatie. Door alles wat we in onze omgeving hebben meegemaakt geef ik toch de voorkeur aan “een randje extra weghalen” dus zou ik voor een conisatie kiezen.

    2 dagen later heb ik de gynaecoloog weer aan de telefoon.. ze had overleg gehad en hadden besloten dat ik toch een lisexcisie moest ondergaan.

    Ok hoezo dat dan? Nou dan Hebben we een groter stuk weefsel te pakken en kunnen we dat laten onderzoeken.

    Hier gaan er dan toch alarmbellen rinkelen bij mij. Hoezo wil je dan nog een keer laten onderzoeken? De bioptes zeggen toch cin III ….

    Ok laat maar. Laten we dat maar doen dan.

    2 weken later (tussendoor nog met vakantie geweest) mag ik dan voor de lis.

    We hebben de hoofd gynaecoloog.

    En we bespreken weer wat er aan de hand is waarbij ik nogmaals aangeef dat ik toch liever een randje extra weg wil hebben omdat ik het allemaal niet vertrouw. Gewoon zoals het eruit zag… en … zo'n onderbuik gevoel…

    Hij zegt me dat hij gewoon eerst gaat kijken en dat hij me dan misschien beter kan vertellen waarom ze voor een lisexcisie gekozen hebben..

    Ik stem daarmee in

    Hij gaat kijken…. weer die reactie… “oh… ja dit ziet er niet goed uit”

    Hij is klaar. Geen lis… toch een exconisatie.

    Hij legt uit waarom…

    De baarmoedermond is namelijk helemaal onrustig… niet 1 plekje of stukje…. nee gewoon helemaal. Waardoor hij wel 4x moet snijden!! Hierbij wordt het weefsel uit z'n verband gehaald en is het lastiger te onderzoeken

    Bij een conisatie word het weefsel er in z'n geheel uitgehaald en dus is dat voor een patholoog beter te onderzoeken.

    Klinkt mij allemaal logisch in m'n oren.

    Daarbij verwacht hij dat er microscopische cellen gevonden worden die inderdaad al kanker zijn (maar maakt u zich vooral geen zorgen)

    Nu moet ik 2 februari voor een conisatie en dan weer 10 tot 14 dagen wachten op de uitslag….

    Ik ben er bang voor en kom maar niet van dat onderbuik gevoel af.

    Ik moest gewoon m'n verhaal even kwijt en hoop dat het uiteindelijk allemaal goed komt.

    Zo natuurlijk ook voor alle andere vrouwen die hier mee te dealen hebben.