Hoi…
Vorige maand op 7 december werd ik gebeld door de ha. Ik was te laat met opnemen maar er werd ingesproken. Ik luisterde m'n voicemail af en hoorde dat het de ha was. Of ik even terug wilde bellen aangezien ze de uitslag van m'n uitstrijkje hadden.
Dan weet je dat er wat aan de hand is.
Ik heb dus terug gebeld en kreeg te horen dat m'n uitstrijkje niet goed was en ze waren zo vrij geweest om een afspraak te maken bij de gynaecoloog 2 dagen later.
Op 9 december dus naar het ziekenhuis en ik moest voor een coloscopie en er zouden bioptes genomen worden.
Ik wist toen nog niet welke uitslag het was.. alleen dat het om onrustige cellen ging die ze hadden gevonden.
Met de zenuwen in m'n lijf ben ik naar het ziekenhuis gegaan.
Gelukkig had ik een gynaecoloog die me op m'n gemak stelde waardoor ik een beetje kon ontspannen.
Ze ging kijken… en gelijk zagen m'n man en ik dat dit er niet goed uitzag en met de reactie van de gynaecoloog werd dat ook direct bevestigd.
Dit zag er niet goed uit zei ze en ze heeft 3 grote bioptes genomen. ( hier heb ik gelukkig niks van gevoeld)
Er zitten zeker cin III cellen vertelde ze ons en ze zou niet raar staan te kijken als ze ook al kankercellen zouden vinden.
Nou daar zit je dan….. 37 jaar .. moeder van 2 jonge kinderen….. En vervolgens moet je dan 10 tot 14 dagen wachten op de uitslag.
Die uitslag kwam op de 10de dag gelukkig en in de bioptes waren gelukkig geen kankercellen gevonden.
Euforie! Hoe blij kan je zijn met een uitslag van een voorstadium? Nou heeeeel blij dus.
Vervolgens zou ze het nog bespreken met 2 andere gynaecologen omdat ze het er echt niet goed uit vond zien…
Ok…
Bij de uitslag vertelde ze me dat ik dan een keuze zou hebben voor een lisexcisie of conosatie. Door alles wat we in onze omgeving hebben meegemaakt geef ik toch de voorkeur aan “een randje extra weghalen” dus zou ik voor een conisatie kiezen.
2 dagen later heb ik de gynaecoloog weer aan de telefoon.. ze had overleg gehad en hadden besloten dat ik toch een lisexcisie moest ondergaan.
Ok hoezo dat dan? Nou dan Hebben we een groter stuk weefsel te pakken en kunnen we dat laten onderzoeken.
Hier gaan er dan toch alarmbellen rinkelen bij mij. Hoezo wil je dan nog een keer laten onderzoeken? De bioptes zeggen toch cin III ….
Ok laat maar. Laten we dat maar doen dan.
2 weken later (tussendoor nog met vakantie geweest) mag ik dan voor de lis.
We hebben de hoofd gynaecoloog.
En we bespreken weer wat er aan de hand is waarbij ik nogmaals aangeef dat ik toch liever een randje extra weg wil hebben omdat ik het allemaal niet vertrouw. Gewoon zoals het eruit zag… en … zo'n onderbuik gevoel…
Hij zegt me dat hij gewoon eerst gaat kijken en dat hij me dan misschien beter kan vertellen waarom ze voor een lisexcisie gekozen hebben..
Ik stem daarmee in
Hij gaat kijken…. weer die reactie… “oh… ja dit ziet er niet goed uit”
Hij is klaar. Geen lis… toch een exconisatie.
Hij legt uit waarom…
De baarmoedermond is namelijk helemaal onrustig… niet 1 plekje of stukje…. nee gewoon helemaal. Waardoor hij wel 4x moet snijden!! Hierbij wordt het weefsel uit z'n verband gehaald en is het lastiger te onderzoeken
Bij een conisatie word het weefsel er in z'n geheel uitgehaald en dus is dat voor een patholoog beter te onderzoeken.
Klinkt mij allemaal logisch in m'n oren.
Daarbij verwacht hij dat er microscopische cellen gevonden worden die inderdaad al kanker zijn (maar maakt u zich vooral geen zorgen)
Nu moet ik 2 februari voor een conisatie en dan weer 10 tot 14 dagen wachten op de uitslag….
Ik ben er bang voor en kom maar niet van dat onderbuik gevoel af.
Ik moest gewoon m'n verhaal even kwijt en hoop dat het uiteindelijk allemaal goed komt.
Zo natuurlijk ook voor alle andere vrouwen die hier mee te dealen hebben.