Hallo lotgenoten,
Mijn naam is Anja, ben 35 jaar en woon net over de grens in Duitsland.
Ik werk als doktersassistente in Nederland en maak zelf dus ook met regelmaat uitstrijkjes in het kader van Bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker.
Ondanks mijn werk heb ik zelf mijn eerste uitstrijkje laten maken in mei 2007, ik was toen 34 jaar en was er door mijn 2 zwangerschappen “nog niet aan toe gekomen…”
Omdat we in juli 2007 zouden verhuizen naar Duitsland wilde ik het nog “even” voor de verhuizing doen, er vanuit gaande dat de uitslag toch wel goed zou zijn…
Het tegendeel was waar, pap3b!!! De schok was groot, ik had helemaal geen klachten en in mijn werk had ik in 7 jaar tijd misschien 1x een afwijkende pap meegemaakt, wist totaal niet waar ik mee te maken had en wat me nog te wachten stond… Een week na de uitslag kon ik bij de gynaecoloog terecht, aldaar werd er een colposcopie verricht en 3 biopten van de baarmoedermond afgenomen. Twee week later (dus 14 lange dagen en nachten…!) was pas de volgende afspraak bij de gynaecoloog. De uitslag was bevestigend; 2 biopten waren verontrustend gebleken en er zou dus een lisexcisie moeten volgen. Op dat moment was het voor mij wel zover dat alles wat er aan verkeerds zat weg moest uit mijn lichaam, desnoods haalden ze mijn hele baarmoeder eruit, als `het` maar weg was….
Twee weken later volgde een dagopname voor de lisexcisie, deze werd gedaan onder een plaatselijke verdoving (daar had de betreffende gynaecoloog zeer goede ervaringen mee) Op de OK waren gynaecoloog en assistentes erg begaan en geruststellend, maar toen begon de ellende, verdoving in de baarmoeder was enorm pijnlijk, daarna de lisexcisie, heb elke aanraking met mijn baarmoeder gevoeld, het was zo verschrikkelijk pijnlijk, niet te beschrijven, de gynaecoloog was ook erg ontdaan hierdoor, had dit nog nooit meegemaakt, maar goed…ik had mijn leed geleden en hoopte dat alle `shit` weg was gehaald.