pap3b

• priscilla

Auteur: priscilla (—.upc-e.chello.nl)

Datum: 06-01-2009 09:55

hallo allemaal…

wat fijn om te lezen hoe jullie hier met elkaar over praten

ik zou ook graag mijn verhaal willen doen…ff kwijt…

ik ben 26 jaar en heb 2 dochters

ongeveer 2jaar geleden is bij mij pap3a uitgekomen na nog een uitstrijkje kwam er weer pap3a uit …werd verder niet veel info over gegeven en ik moest me geen zorgen maken wel zou ik onder controle blijven na nog een x uitstrijkje was de uitslag helemaal goed (deze was na half jaar) ik was helemaal opgelucht

na een half jaar kwam ik weer terug tot verbazing van de gyn. want ik moest pas over 1jaar volgens haar toch gewoon uitstrijkje gemaakt en ik heb verteld over last van bloedingen al een tijd daar maakte we een afspraak voor en over 3weken zou ik gebeld worden voor uitslag. na 3weken telefoontje ze hadden geen uislag over de pap maar konden wel vertellen dat ik geen soa had een week later gwoon naar de afspraak komen dan zou ik de uitslag ook horen…dit zat me eg niet lekker had geen goed gevoel…en idd toen ik op afspraak kwam kreeg ik te horen over pap3b over het bloeden wist ze me nix te vertellen dat zoudebn we nog weleens bespreken ondertussen colposcopie gehad 2stukjes weggehaald en ze sprak over laserbehandeling vanmiddag moet ik erheen en dan gaat ze me uitleg geven ik ben zooo zenuwachtig!! als ik verhalen lees kan het nooit zo snel van pap1 pap3b zijn gelukkig maar dat ik eerder op de afspraak was maar waarschijnijk is dat gewoon een fout geweest en over de bloedingen waar ze mij nix over kon zeggen vind ik ook raar want bijna elk verhaal lees ik erover terug heeft dus zeker er mee te maken

over cin hebben ze mij niks gezegd wil ik vanmiddag ook over vragen

waarschijnlijk krijg ik vanmiddag info over laserbehandeling ik heb er lange tijd niet druk om gemaakt maar word me nu beetje veel ik vind ziekenhuizen zooo vervelend!! weet iemand meer over laserbehandeling??

nou is een erg lang verhaal geworden maar ben blij dat ik het ff heb opgeschreven

ben benieuwd naar reacties

groetjes priscilla

• priscilla

nou ik ben bij gyn. geweest en er is niet meer gesproken over laserbehandeling omdat de uitslag van colposcopie cin2 is

en mijn papuitslag 3b dat kan niet samen dus moet over 3maanden opnieuw een uitstrijkje doen

erg vaag…maar afwachten dus 7april weer uitstrijkje

groetjes priscilla

• Adrienne

Vreemd dat je geen andere behandeling krijgt? begrijp dit niet zo.

• priscilla

nee ik zelf ook eigenlijk niet

er volgt over 3maanden een nieuw uitstrijkje om te kijken wat dan de uitslag is

de gyn. denkt dat dat het beste is en en na die papuitslag kijken ze verder

dus afwachten ze zei normaal gesproken zou uitstrijkje pas over half jaar zijn maar ik moet over 3maanden en me nergens druk om maken maar dat zinnetje is wel bekend

• edita

ik begrijp niet dat ze zei .Ik heb zelf pap3b gehad bij mij is direct konizatie gedan .dit is nu 2 jaar geleden tot juni had ik elke 3 manden uitstrijke gedan en er was altijd pap 1 en gynekolog van mij zei volgende kontrole over 5 jaar . toen ik die uitslag kreeg wilde ik so snel mogelijk van af , dus ik begrijp je wel.gynekologen makken ook vaak fouten want er kan noit binen 3 manden van pap1 op pap3b komen ik heb veel over gelezen in latste 2 jaar.als ik jou ben zou ik heel goed over informeren.

groetjes………….priscilla schreef:

>

> nee ik zelf ook eigenlijk niet

> er volgt over 3maanden een nieuw uitstrijkje om te kijken wat

> dan de uitslag is

> de gyn. denkt dat dat het beste is en en na die papuitslag

> kijken ze verder

> dus afwachten ze zei normaal gesproken zou uitstrijkje pas

> over half jaar zijn maar ik moet over 3maanden en me nergens

> druk om maken maar dat zinnetje is wel bekend

• priscilla

hallo edita

even een vraagje wat is konizatie precies??

de gyn. zei me normaal gesproken kom je om het half jaar terug en nu wil ik dat je over 3maanden komt kijken of verandering is te zien ofzo?

ben benieuwd of ze het dan weer over laserbehandeling gaan hebben..

ik wacht het maar af…

bij jouw is nu alles goed gekomen??

• Pamela

Wat een raar verhaal toch.Wat zijn gynaclogen toch verscihllend onderling.

Ik ben zelf naar een ander gestapt omdat hij me vreselijk behandelde.

Ik ben met een pap3a uitslag naar de gyn gestuurd omdat het lab dat wilde.

Daar bleek het slechts cin1 te zijn. Hij wilde me na een half jaar terug laten komen.

Omdat we zwanger willen worden ben ik echter al na 3 maanden teruggegaan.

Daar bleek het inmiddels pap3b te zijn geworden. Ik heb in Utrecht een lisexicie laten doen en kreeg vandaag te horen dat het cin3 is. In 3 maanden tijd ben ik toch van cin1 naar cin 3 gegaan. Ik wil niet weten wat het over een half jaar was geweest.

Kortom als je twijfelt stap dan naar een andere gyn of eis een degelijke uitleg!

BIj een lisexicie schrapen ze met een lis je baarmoedermond schoon en met een lisconisatie snijden ze een kegeltje uit je baarmoederhals. Met laseren (doen ze niet overal) laseren ze het aangetaste weefsel van je baarmoedermond weg. Hetzelfde als een lisexicie alleen heb ik begrepen dat het beter is voor je baarmoedermond en littekenweefsel.Maar dat weet ik niet zeker want daar verschillen schijnbaar de meningen over.

Sterkte met alles

• Irene

citeer-1 ▲ ▼ 10 november 2010 16:18

Bij de controle bij de huisarts was er vorig jaar een uitstrijkje genomen, die was wat onrustig, maar omdat ik er toen nog niet zo veel van af wist, was ik er destijds niet op ingegaan.

Wel had ik een jaar later, afgelopen september een nieuwe uitnodiging voor wederom een uitstrijkje, ik vroeg toen nog wel, waarom zo snel achter elkaar, omdat ik weet dat het testen op baarmoederkanker altijd om de 5 jaar is, maar goed.

In sept '10 was de uitslag dus pap3b, goh, toen heb ik me maar gaan verdiepen over de termenlogie, aangezien ik het afgelopen jaar ook ook veel onrust in de onderbuik had, waar geen verklaring voor was, en waar niks uitkwam.

Op het internet wordt je niet vrolijk, de meest uiteenlopende verhalen, van zeer positief en zeer tegenvallend op diverse sites.

Maandag was ik naar het ziekenhuis geweest, bij de gynacoloog, en ja, hij onderzocht het met een soort vloeistof, en het was verontrustend en een in een vroeg stadium foute cellen, direct ervoor kozen om plaatselijk verdoofd te worden, en het is verwijderd. Nu 2 wk wachten op de uitslag, maar welke uitslag dan….???

Uitzaaiingen, de ernst….

Wie kan mij inlichten hierover, ik heb wel een kaart waarop staat om het half jaar een uitstrijkje, maar is dat voldoende dan…

Ik weet inmiddels wat de symptonen zijn, en die heb ik ook; bloeding na sexueel contact, pijn in de onderbuik en onderrug, vaak steken etc en vaak een blaastest, waar dan niks uitkwam..!

En hoe kunnen ze testen op uitzaaiingen als ze enkel fout weefsel hebben afgenomen, kunnen ze aan de ernst daarvan, dan een schatting maken, dat het verder in je lichaam is getreden…??

• Nicole

PAP3b betekent NIET per se dat je kanker hebt.

Vaak is het een voorstadium, waarvan men niet weet of het in de toekomst kanker gaat worden.

De onrustige cellen worden weggehaald (in mijn geval via lisexcisie).

Het weggenomen weefsel wordt onderzocht.

Ze kunnen dan zien of het om kanker gaat of een voorstadium. Ook kunnen ze zien of alle onrustige weefsel weg is (schone snijranden).

Als het, zoals gelukkig bij mij, om onrustige cellen gaat is er verder niet veel aan de hand.

Je blijft dan onder strenge controle (vaak uitstrijkjes) om te kijken of alles goed blijft.

Bij mij is het nu 8 jaar geleden, sindsdien PAP1.

In het begin om de drie maanden controle. Na drie jaar heb ik nog een kindje gekregen. Geen probleem.

Ik laat nu jaarlijks uitstrijkje maken. Laatste keer twee weken geelden. PAP1, dus alles ok.

Ik ben blij en dankbaar: het kan dus goedkomen.

Veel sterkte Irene, houd vertrouwen.