Wachten

  • Sjaan

    Bij het bevolkingsonderzoek kreeg ik de uitslag “pap 3a, kom over een half jaar maar terug.” Nu ben ik een half jaar verder en heb weer de verkeerde uitslag van pap 3a. De praktijkondrersteuner van de dokter zei er ook nog bij dat ik niet het virus heb en pas over een jaar weer terug mag komen voor het volgende uitstrijkje.

    Nu ben ik toch heel verontrust, ik vraag me echt af of het wel zo verstandig is om zo lang te wachten en waarom iemand een jaar moet wachten, terwijl ze toch pap 3a heeft. Voor mijn zenuwen is het zeker niet goed. Met de dokter valt niet te praten, hij is heel theoretisch en zegt dat als vroeger iemand de uitslag pap 3a had, ze pas na vijf jaar weer terug hoefde te komen.

  • Adrienne

    Hoi Sjaan,

    Ik begrijp je verontrusting zoals iedereen op deze site. HPV veroorzaakt bmhk en als je dat niet bij je draagt is toch een goed iets. Ik had 3a en hpv postief heb 2 behandelingen gehad en ben nu hpv vrij en pap1 weer. Doen ze vaker heb ik begrepen omdat jij het virus niet hebt om je terug te laten komen en 3a is een lichte afwijking. Had ik ook eerste keer pap2 en na een half jaar 3a en toen werd ik getest op HPV en dat was positief en ben toen pas doorgestuurd naar de gyn dat is hoe de dokters het doen. Het kan dat een lichte afwijking vanzelf weer goedkomt en als je jong bent helemaal. Meer kan ik je niet vertellen omdat mijn situatie anders was. Sterkte ermee denk dat je je niet te veel zorgen moet maken ze laten je niet zo maar lopen.

    Groetjes Adrienne