Lieve Maike,
ben vanmorgen naar de gynaecoloog geweest. Daar lig je dan met je benen in de beugels. Echt pijnlijk was het niet, wel vervelend. Speculum erin en kijken maar met de colposcoop. Ze hebben van de onderkant en de bovenkant van de baarmoedermond wat slijmvlies weggeknipt wat nu onderweg is naar het lab om verder te onderzoeken. Tijdens het knippen wordt je gevraagd even te hoesten wat je baarmoeder wat doet kantelen en je bent meteen een beetje afgeleid. Dankzij het hoesten was het niet echt pijnlijk. Persoonlijk vond ik vooral het idee dat ze in je gaan lopen knippen “enger”. Na het knippen maken ze het wondje dicht (hoe weet ik eigenlijk niet want ik keek in de lieve ogen van mn vriend) en is het gebeurd. Heb een beetje pijn in mn buik net alsof ik ongesteld ben.
Wat ik er vooral van begreep is dat je je geen zorgen hoeft te maken over kanker omdat je er in dit stadium vroeg genoeg bij bent. Wat voor mij volgt is (in januari waarschijnlijk) een dagopname waar ze de onrustige cellen gaan verwijderen via de letz methode.
Wat ik je vooral aanraad is iemand mee te nemen die lekker even je hand kan vasthouden tijdens het hele gebeuren en je daarna een beetje vertroeteld Tis toch een heel gedoe he.
No worry's lieve maike!
groetjes maroesjka