Na pap 3b meestal cin III?

  • Nicolette

    Hoi,

    Ik ben Nicolette, 41 jaar en moeder van een 3-jarige dochter uit China.

    Ik heb sinds 1999 een getransplanteerde nier, die het overigens prima doet!

    Door de afweeronderdrukkende medicijnen die ik gebruiken moet heb ik zo goed als zeker HPV.

    Een maand geleden had ik een week lichte bloedingen (ben met 41 jaar en al in de overgang geweest door medicijngebruik om afstoting van een getransplanteerde niet te voorkomen). De huisarts verwees me door naar de gynaecoloog. Uitstrijkje gemaakt en dat bleek pap 3b. Gisteren heb ik een lisexisie gehad (viel me echt reuze mee!).

    Volgende week de uitslag.

    Ik krijg ook de 18e november een waterecho, want de gyn. zag een soort wit streepje in/op (?) de baarmoeder tijdens de vaginale echo wat een klein poliepje kon zijn volgens haar. Maar maar later kwam dus die uitslag dus van het uitstrijkje…. Zou een en ander met elkaar te maken kunnen hebben?

    Verder had ik een licht gevoel van buikpijn, alsof het een menstruatie was bij die lichte bloedingen. Zou dat een aanwijzing kunnen zijn dat het op zeker een slechte uitslag zal zijn?

    Na het lezen van veel berichten heb ik sterk de indruk dat een pap 3b meestal een cin 3 oplevert. Is dit correct of gewoon puur toeval?

    Wat zijn jullie ervaringen?

    Alvast bedankt!

    Nicolette

  • Adrienne

    Hoi Nicolette,

    Ik weet niet of het toeval is of niet ik had zelf pap 3a met een stukje CinI en een stukje CinIII (van de biopten die ze hadden genomen) ik ben 2 maal behandeld in een half jaar en de laatste was ook CinI wat was weggehaald. En na lis heb je een beetje zo'n ongesteldheidsgevoel, heeft niks met een eventuele uitslag te maken, bij mij viel het ook erg mee, kan een beetje gaan bloeden ook over een paar dagen dan laat het korstje van brandwondje los, althans dat heb ik gehad, is verder niks aan de hand, moet gewoon genezen. Rustig en niet tillen en doen.

    Succes!

  • sandra

    hoi,

    ik weet sinds een week dat ik pap3b hen met ernstige dysplasie. Ik ben gisteren bij de gynaecoloog geweest en die zag dat er twee stukjes zaten die daar niet thuis hoorde en die heeft hij weggesneden. die zijn op kweek gezet en over twee weken krijg ik de uistslag. Wat een bloedbad daarna, had de arts even vergeten te vertellen tegen mij, sta ik daar op mijn werk leeg te bloeden, leek wel een kleine bevalling. maar dat stopte ook weer hoor. Ik ben trouwens 27 jaar dus eigenlijk nog veel te jong voor dit. Aan de andere kant ben ik blij dat ik een uitstrijkje heb laten maken. Ik hou jullie op de hoogte.

    groetjes sandra

  • petra

    Hoi,

    Ook ik ben bezig met verkeerde papjes.

    In juni heb ik een liscexie gehad bij een pap 3a cin 1 .Het was goed verdooft en voelde er weinig van alleen de geur was verschrikkelijk die wij rookte.

    Het weggehaalde stukje was inderdaad pap3a en cin 1 na controle van het lab.

    Nu heb ik 27 oktober een herhalingsuitstrijkje laten maken en de gyn. zag met het blote oog dat het er goed uit zag.

    Nu ga je er van uit dat ze dat inderdaad toch wel een beetje kan zien, niet dan….

    Nu kreeg ik gisteren een telefoontje van de assistent dat het niet goed was….

    Het was pap3 b geworden.18 november moet ik weer terug om een colscopie te laten doen.Ik maak mijn eigen hier vreselijk druk over en huil ontzettend veel.

    Je krijgt gewoon om 16.45 uur een telefoontje en daar moet het dan maar mee doen.Je kunt dan helemaal niets meer,geen huisarts bellen en/of nog eens terug bellen want na zo'n telefoontje komen er zoveel vragen bij je op.

    Waarom is er naar de lisexie al weer zo snel weer een pap 3b uitgekomen???

    Hebben ze dan niet alles weg gehaald?

    Ik weet het allemaal niet meer.

    Nicolette, ik weet niet of pap 3b altijd een cin3 uitslag geeft,het lijkt mij niet want er is toch ook nog het stadium van cin1 en cin 2 in pap3b?

    Sandra,het lijkt wel of ze het niet goed dicht gebrand hebben bij je.

    Ik heb wel bloedverlies gehad maar dat was of te vangen met maandverband en bij duurde het ongeveer een week voordat alles weg was.

    Groetjes en laat wat van jullie weten als je iets meer weet.

    Laten we maar zeggen dat we samen sterk staan en het lucht ook wel op om dit van je af te kunnen schrijven.

    Groetjes Petra

  • Adrienne

    Hoi Petra,

    Ja hebben ze wel de juiste uitslag gegeven ofzo? ik zou ook niet weten hoe snel dat weer Pap3b is geworden dan? Ik moet over 2 weken voor herhalingsuitstrijkje ik heb ook een lis gehad in juni jl., ik word niet blij van dit bericht dat begrijp je ;-(((.

    Ben benieuwd of jij nog nieuws hebt hoe dat dan zo snel toch weer afwijkt als je bij de gyn bent geweest de 18e? Ik hoor graag van je of daar een verklaring voor is mocht de gyn dat weten…..

    Sterkte joh! we leven allemaal mee hoor hier.

  • Adrienne

    Petra, waren je snijranden schoon na de behandeling in juni? mij mij was dat niet zo in januari jl. en na 3 maanden had ik inderdaad een 3a, was dus toch niet helemaal weg wat ik al wist maar de gyn zei dat het door het dichtbranden met de behandeling toch gelukt zou kunnen zijn. Niet dus hij vond het bij het uitstrijkje er ook mooi uitzien en had ook hoop maar ook ik had uitslag 3a, dus kan het zijn dat er bij jou nog wat zit, dat is mogelijk maar dan hadden ze dat al een in juni je kunnen vertellen dat niet alles was weggehaald ???

    Bij mijn 2e lis zijn ze ook dieper gegaan met de lis dan de eerste keer en nu was de behandeling gelukt alles, ben benieuwd wat ze jou verteld hebben dan na jouw behandeling? goed vragen dus dinsdag!

  • petra

    Hoi Adrienne,

    Ze hebben bij mij in juni de zogeheten hotloop gedaan met zo'n hete lus de plekken weggesneden.Ze heeft niets over snijranden vertelt laat staan er iets over uitgelegd.Dus snijranden is voor mij onbekend… Ik ben 3 weken daarna telefonisch gebeld dat de uitslag goed was dus pap3a(wat je goed noemt hé)

    Ik heb vanmorgen om 9.00 uur al gebeld naar het zh maar de gyn. was niet aanwezig ze zou vandaag nog een andere gyn. laten bellen.Het is dus nu al weer bijna 16.00 uur en nog niks gehoord,dus daar schiet ook niet veel mee op.

    Ik weet wel dat pap 3b nog niet meteen wil zeggen dat het K…. is maar het spookt wel door je hoofd.

    En inderdaad misschien is er toch iets blijven zitten ik zou het echt niet meer weten.

    Groetjes Petra

  • Nicolette

    Bedankt voor de reacties.

    Ik moet ook as. dinsdag voor de uitslag. Ik vind het wel raar dat bij enkelen van jullie de uitslag zo per telefoon wordt medegedeeld. Zó onverwachts, je kunt je niet voorbereiden op een vragen of zo. Maar goed, dat ter zijde.

    Ik ben nadat ik afgelopen dinsdag de lis gehad nu al af van bloedingen. Ik weet dat de gyn. het heeft dichtgebrand.

    Bij de colposcopie zag ze niets en daarom deed ze meteen een lis. De onrustige cellen zitten hoger zei ze. Er is ongeveer een halve cm weggehaald.

    Is dat niet weinig? Hoe was dit bij jullie, velen van julie hebben toch ook een tweede lis gehad lees ik.

    Ze zei , toen ik vroeg wat de behandeling zou zijn wanneer het een bepaalde cin zou zijn, dat dit de behandeling was. Die had ik dus net gehad.

    Mijn vraag over de bloedingen en de lichte buikpijn waren niet na de lis, maar juist ervoor. Ging ook na een week spontaan weer weg.

    Maak me ook enorm druk over wat er te zien was op de echo (een klein wit streepje). Volgens de gyn zou het een klein poliepje kunnen zijn, maar dat zei ze voor ze wist wat de uitslag was van het uitstrijkje.

    Mijn moeder is 3 jaar geleden overleden aan de gevolgen an een endometriaal sarcoom. Een andere wist me te vertellen dat dit ook de reden is dat er een waterecho wordt gedaan de 18e. Een echte opkikker….

    Nou ja, ik kom er niet uit, afwachten maar tot dinsdag.

    Voor alle anderen die op een uitslag wachten, heel veel sterkte ook.

    Groeten,

    Nicolette

  • petra

    Hoi Nicolette,

    Ik weet wat je voelt…

    Het is allemaal zo verwarrend en moeilijk.

    Gisterenavond om 18.30 uur heeft de gyn. mij terug gebeld.

    Het was niet mijn eigen gyn. maar dat geeft niet.

    Ik heb wel gevragen waarom dit bij mij zo snel verslechterd was maar daar kon ze geen antwoordt op geven.

    Het blijkt dus inderdaad dat ik pap3b heb met cin 3.

    Dus wat jij vroeg blijkt misschien toch waar te zijn dat pap3b meestal cin 3 oplevert.

    Ik weet wel dat het niet leuk meer is.

    Ze vertelde mij dat ik me niet zo'n zorgen moest maken en dat ze me goed onder controle hebben maar dat is het hem nu juist ik vindt dat ze er allemaal zo laconiek over doen.

    Het is wel mijn lichaam waarin iets niet goed is.

    Ik heb mijn eigen wel voorgenomen om te zeggen dat ze van mij er echt alles mogen uithalen.

    Ik ben nu al een jaar aan het tobben en mijn spanningen kunnen zo hoog oplopen dat er bij ons in het gezin niet altijd alles koek en ei is.

    En dat is het me niet waard.Ik wil gewoon weer normaal leven zonder al die spanning.

    Jouw vraag of een halve centimeter genoeg is dat weet ik niet.

    Ik weet wel dat ik het idee heb dat ze bij mij of te weinig of niet alles hebben weggenomen.

    Nicolette heeeel veel sterkte dinsdag of was het toch op 18 nov.?

    Zet hem op meid, en schrijf alles op wat je wilt weten want als je daar zit vergeet je helft van je vragen

    groetjes Petra

  • Adrienne

    Petra, Nicolette,

    Het is allemaal wat maar je te ongerust maken is nodig, heb ik ook gedaan en ik heb er wel een beetje rust in gevonden. Het wil niet zeggen dat je met pap3b het zakie eruit moet hoor dat doen ze niet zomaar joh! En als dat wel de bedoeling was was dat al sneller besproken. Als je hier ook verder leest zijn er ook genoeg die na behandeling weer een Pap 1 hebben etc. Ik weet niet of halve cm veel is, ik heb het bij mij ook gezien wat ze hebben weggehaald, een klein stukje vlees zeg maar. Ze doen laconiek dat klopt ook bij mij hoor troost je, je bent onder controle en ze houden je goed in de gaten dus dat is oke, klinkt niet leuk in eerste instantie maar het is goed. Ik lees graag jullie verloop en hou jullie op de hoogte van die van mij, ik moet de 17e voor uistrijkje dus voordat je de uitslag binnen hebt ben je weer een week of wat verder. Bij mijn eerste consulten moest ik altijd ook met uitslag bij de gynaecoloog langs en had dan ook tijd om dingen te vragen, bij de ene niet veel hoor maar de andere die mijn lis deed die was weer heel spraakzaam en legde alles uit en dat het allemaal goed komt en dat ik gewoon moest leven en niet , ik denk dat bij dit uistrijkje gebeld wordt. Het blijft spannend ook voor jullie de komende tijd maar probeer ondanks dat het knaagt er op uit te gaan en leuke dingen te doen die ontspannen!!

    Succes meiden!!!