Vragen over het hpv virus.

  • Dorine

    Heb een paar vraagjes over het HPV virus en ik hoop dat iemand mij kan helpen.

    Kan dit HPV virus ook vanzelf weer weggaan…of is het EENS besmet ALTIJD besmet ?

    Verleden jaar kreeg ik de uitslag van een thuisonderzoek dat ik besmet was met het hpv visrus. Uitstrijkje laten doen en alles was goed( was een nul geloof ik)

    Moet ik nu ( ruim een jaar later inmiddels) voor de zekerheid weer een uitstrijkje laten doen?

    De assistente van de huisarts zei dat ik gewoon kon wachten totdat ik weer opgeroepen wordt voor het bevolkingsonderzoek,maar dat duurt nog zeker vier jaar.

    Groeten Dorine.

  • Adrienne

    Hoi,

    Het blijft in je systeem, myn gyn zei net als herpes maar of dat bij jou dat ook zo is? jij had geen afwijkende uitslag dus wellicht heeft je lichaam het zelf opgeruimd namelijk. Zou gewoon voor de zekerheid nog een uitstrijkje laten maken, weet je zeker dat het weg is.

    Succes!

    Adrienne

  • Monique

    Hoi Dorine,

    Thuisonderzoek?? Ik wist niet dat dit bestond.

    De vraag is nu, wat geeft de thuistest aan?

    Er zijn namelijk ongeveer 100 verschillende HPV typen bekend. Een deel van hen infecteert de huid, dit veroorzaakt de bekende wratjes. Een ander deel van de HPV typen infecteert de mucosa, de cellen die de vochtige grens vormen tussen lichaam en buitenwereld, zoals in de mondholte, de slokdarm, maar ook in vagina en baarmoeder(hals).

    Alle typen hebben een eigen nummer op volgorde van ontdekking, beginnend met 1. Vijftien typen geven een verhoogd risico op baarmoederhalskanker. De typen HPV 16 en 18 geven het hoogste risico en zijn verantwoordelijk voor meer dan 70% van de gevallen van baarmoederhalskanker.

    Het is dus nu de vraag op welk typen je hebt gescoord met de thuistest. Misschien is het wel een typen die niet eens baarmoederhalskanker veroorzaakt.

    Het belangrijkste om te onthouden is dat de meeste mensen de HPV infectie zelf te boven komen, net als bij een verkoudheid. Het eigen afweersysteem (het immuunsysteem) zal in de meeste gevallen geïnfecteerde cellen opruimen. De gemiddelde duur van een HPV infectie is tussen de 8 tot 12 maanden. Alleen vrouwen bij wie het virus langdurig aantoonbaar blijft, lopen een verhoogde kans om voorstadia van baarmoederhalskanker te ontwikkelen.

    Ik weet je leeftijd niet, want eens in de 5 jaar word je automatisch opgeroepen voor een uitstrijkje en ze zeggen dat dit voldoende is.

    De ontwikkeling van een HPV infectie tot baarmoederhalskanker is een langdurig proces, zodat er voldoende tijd is om in te grijpen.

    Mij lijkt het ook voldoende om te wachten tot een volgende oproep. Maar ik kan ook niet de onzekerheid bij je weghalen. Als je jezelf beter voelt door nogmaals een uitstrijkje te doen, wie houd je dan tegen.

    Maar nogmaals….je vorige uitslag was goed, dit lijkt mij genoeg te zeggen. Ik zou me niet al teveel zorgen maken en genieten van het leven. Als je gewoon de oproepen voor het 5-jaarlijkse uitstrijkje blijft doen, neem je geen grote risico's.

    Ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb kunnen helpen.

    Geniet van het leven meid, en probeer je niet al teveel zorgen te maken.

    Groetjes Monique

  • evi

    hoi!

    als ik tijdens een lange relatie ineens nieuwe nieuwe types heb wil dit dan zeggen dat mijn partner me bedriegt?