Ja dat denk ik ook wel eens? Waarom doen ze dat? en nu we het er over hebben ook in het licht wat Rita vraagt over dat HPV virus: wat als alles verwijderd is waar gaat het dan zitten? Iemand die weet hoe het bij mannen werkt eigenlijk?
Hoi Carola,
Ik heb het onderstaande antwoord ook naar Rita gemaild, maar voor de zekerheid zet ik het ook onder jouw kopje. Blijkbaar zitten veel mensen met dezelfde vragen. Geloof me, je bent echt niet alleen hierin.
Ik de vragen aan de professor gesteld die mij behandeld heeft, en hij heeft via de mail gereageerd. Het waren korte antwoorden omdat hij niet veel tijd had.
Meer uitleg kan ik krijgen als ik 31 oktober op het spreekuur kom.
Prof. Dr. Verheijen geeft aan dat ze er van uit gaan dat het HPV-virus na de operatie (of dat nu een Trachelectomie is of een Wertheim-Meigs operatie) niet meer aanwezig is in het lichaam en dus ook geen andere delen of organen kan aantasten. Helemaal zeker zijn ze natuurlijk nooit en daarom blijven ze uitstrijkjes maken.
Verheijen geeft aan dat vaak de bovenrand van de schede en een klein stukje van de baarmoedermond bewaard blijven na de operatie en dat daar a) een nieuwe afwijking kan ontstaan, of b) de kanker (zoals na elke kankerbehandeling, zij het met een uiterst kleine kans) kan terugkomen. Dit is dus de reden dat er na de behandeling toch uitstrijkjes afgenomen worden.
Echte zekerheid hebben we nu eigenlijk nog niet, maar ik denk dat geen enkele arts voor 100% zekerheid kan aangeven dat het virus weg is of dat kanker nooit meer terug komt. Ik denk dat dit ook de reden is dat ze pas na 5 jaar kunnen zeggen dat je kankervrij bent.
Ik hoop dat je wat hebt aan dit antwoord.
Groetjes Monique
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?