Symptonen/Stadia

  • Noor

    Beste lezers,

    Ik ben 37 jaar en vorig jaar mei bevallen van een gezonde jongen.

    Acht weken na de bevalling heb ik een Mirena-spiraal in laten brengen.

    Na een paar weken bloedingen stopte mijn menstruatie totaal.

    Een half jaar geleden kreeg ik ineens last van bekkenpijn; pijn in mijn stuitje,

    met name bij het opstaan. Ik dacht dat mijn zithouding verkeerd was en het vanzelf over zou gaan, maar ik heb nog steeds dezelfde pijn.

    Sinds een paar maanden heb ik contactbloedingen; na het vrijen. Op internet las ik dat het zou kunnen komen door hard penetreren. Ik heb echter al jaren dezelfde partner en heb hiervoor nooit last gehad.

    Ook heb ik weer ‘menstruaties’ zeer onregelmatig en sinds een paar weken last van bruine, (soms bloederige) afscheiding. Mijn huisarts denkt dat mijn menstruatie weer op gang komt omdat ik minder borstvoeding geef…

    Sinds enige tijd heb ik ook altijd het gevoel dat ik moet plassen en ben ik licht incontinent (urineverlies bij bv hoesten)

    Vorige week hoorde ik van mijn moeder, dat mijn oma was overleden aan baarmoederhalskanker, ik dacht altijd dat het haar hart was…

    Aangezien ik wilde weten of dit erfelijk zou kunnen zijn, ben ik gaan googelen.

    Ik schrok me rot toen ik de symptonen van baarmoederhalskanker las:

    o.a. bekkenpijn, contactbloeding, bruine afscheiding en incontinentie.

    Ik las vervolgens op internet dat deze symptonen betekenen dat (als je kanker hebt) dit al in een vergevorderd stadium is… Bekkenpijn en incontinentie betekent dat de kanker uitgezaaid is…

    Nu is mijn vraag:

    Zijn er ook lezers die soortgelijke symptonen hadden, maar waarbij de diagnose niet meteen zo ernstig was?

    Ik begrijp, dat ik mijn huisarts moet raadplegen en misschien te voorbarig ben,

    maar ik ben benieuwd naar de mening van (wellicht ongewilde) ervaringsdeskundigen.

    Voor iedereen die al in het gevecht tegen kanker zitten: heel veel sterkte.

    Liefs, Noor

  • Natus

    Hoi Noor,

    Dat je naar de huisarts gaat is zeer verstandig,dan kan er in ieder geval naar jouw klachten gekeken worden.

    Ik ben 31 jaar 2 kinderen de jongste is 5.

    Ik heb vorig jaar een uitstrijkje gehad en hoorde in december dat ie niet goed was.

    Na de feestdagen 4 jan,kon ik naar de gyn. die heefttoen een paar kleine hapjes uit mijn baarmoedermond verwijdert voor verder onderzoek,ik pap 3b,Cin III,nog geen kanker dus,maar erg onrustige cellen.

    Alle verkeerde cellen zijn verwijderdt en nu was mijn uitstrijkje weer pap a,goed dus.

    Ik moet in november weer voor mijn controle uitstrijk bij de gyn.

    Ik had wel het jaar ervoor ineens dat mijn menstruatie wegbleef,volgens de huisarts had dat er niets mee te maken,maar wat wel vreemd was,na de electroconisatie,is mijn menstruatie weer elke maand.

    Maar ja,zal altijd een raadsel blijven denk ik.

    Ik had wel 2 dagen per maand vieze afscheiding,waardoor ik ook jeuk kreeg vanonderen endat rook ook niet fris,net als wanneer je een schimmelinfectie hebt.

    Maar dit was altijd zo snel weer over dat ik dan er niet mee naar de huisarts ging.

    Mijn oma is ook overleden aan de gevolgen van baarmoederhalskanker,daardoor vroeg ik mij ook af,zou ik erfelijk belast zijn?

    De gynacoloog heeft gezegd dat ik me daar geen zorgen over hoefde te maken,het wordt veroorzaakt door een virus waarbij iedere vrouw te maken mee krijgt,dat sexueel overdraagbaar is en bij de een breekt het lichaam het wel af en de ander heeft misschien minder weerstand zodat het de kans krijgt om zich wel te ontwikkelen in je lichaam en zodoende je cellen zich dan in je baarmoedermond zich verkeerd gaan ontwikkelen.

    Je hebt een geluk dat het een zeer langzaam ontwikkelend proces is.

    Het is ook de langzaamst groeiende kanker is mij verteld door de gynacoloog.

    Ik zou zeker wel aktie ondernemen,je hebt wel klachten genoeg,ook de contactbloedingen,maar die heb ik ook wel gehad en af en toe nog wel een terwijl ik die eerder ook nooit had en al 6 jaar met dezelfde partner sexueel contact heb,maar ik heb ze gekregen na mijn electroconisatie,misschien een oppervlakkig snelbloedend adertje…want mijn uitstrijkje erna was goed.

    Maar dit hoor je niet te hebben natuurlijk,daar moet je wel na laten kijken.

    Ik wil je zeggen,maak je niet te druk hierover maar ga WEL naar de huisarts..al is het alleen maar om je onzekerheid weg te nemen,want je hebt eenmaal wel bepaalde symtonen die erop zouden kunnen wijzen dat het er niet goed zit.

    Maar hoeft niet,dat de menstruatie uitblijft kan er ook aan liggendat je die spiraal hebt,daar zitten die hormonen in,zodat je baarmoederslijm zich weinig tot niet aanmaakt,dus je lichaam ook niets heeft om ``schoon`` te maken d.m.v. menstruatie.

    Maar voor de andere klachten is er wel reden genoeg dat de huisarts even een uitstrijkje gaat maken.

    Al is het alleen maar voor jouw ongerustheid en dit is niet gek aangezien jouw klachten.

    Ik hoop natuurlijk dat het allemaal goed uitpakt voor je,probeer er niet teveel over te piekeren,hoe eerder je aktie onderneemt door naar de huisarts te gaan,hoe eerder jij weet waar je aan toe bent.

    Ik wens je veel sterkte want je zit zo toch weer een tijd in onzekerheid,en laten we duimen dat het meevalt.

    liefs natasja

  • Noor

    Hoi Natasja,

    Bedankt voor je aardige en uitgebreide reactie!

    Ik ga zeker naar de huisarts i.v.m. de symptonen.

    Ik heb wel eerder een oproep voor een uitstrijkje gehad, maar beide keren (heb 2 kinderen) was ik zwanger of gaf ik borstvoeding…

    Wat mij dus vooral ongerust maakt is, dat ze schrijven dat voorstadium geen klachten geeft ('toevallig' ontdekt wordt), maar vergevorderd stadium wel, helemaal bekkenpijn; kan betekenen dat het al uitgezaaid is naar de bekken!

    Geeft mij gevoel dat het dan te laat is… (kleine overlevingskans toch?)

    Of zijn er nog meer mensen die veel klachten hadden, maar toch ‘maar’ in het voorstadium zaten (grote overlevingskans toch?).

    Ik hoop dat ik niet zo lang hoef te wachten op uitslag, belachelijk dat dit weken kan duren, zoveel onzekerheid…

    Liefs, Noor

  • Natus

    Hoihoi Noor,

    Ben blij dat je iets aan mijn reactie had.

    Toen ik begin dit jaar zo onzeker was,heb ik ook erg veel aan de mensen hier gehad,waar ik nog steeds erg dankbaar voor ben en ik veel kracht uithaalde om door die onzekere tijd heen te gaan.

    Ja,die bekkenpijn die je hebt kan natuurlijk ook komen door de laatste zwangerschap bijvoorbeeld.

    Na mijn tweede zwangerschap heb ik ook een tijd fysiotherapie gehad,omdat ik ook problemen met mijn onderrug en bekken had en nog steeds wel heb.

    Dat hoeft dus echt niet direkt bij jou betekenen dat je iets heel ergs hebt als dit.

    Het kan dus veel meer oorzaken hebben jouw pijnklachten,maar je hebt ook wel bepaalde klachten,zoals die bloedingen na het vrijen dat je toch wel even naar de huisarts moet gaan.

    Dan weet je waar je aan toe bent en probeer niet direkt van het ergste uit te gaan zolang je nog niets weet,al is dat makkelijker gezegd dan gedaan.

    Het is ook een onzekere tijd voor je denk ik nu.

    Ik hoop voor je dat het meevalt en mischien heeft je bekkenpijn wel een heel andere oorzaak.

    Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte en hou je ons hier op de hoogte?

    Als je ergens mee zit kun je het hier altijd van je afschrijven hoor.

    Gewoon maandagmorgen direkt afspraak maken voor je klachten,des te eerder weet je waar je aan toe bent en heb je zekerheid.

    liefs natasja

  • Nicole

    Dag Noor,

    De klachten die jij beschrijft had ik afgelopen jaar na mijn laatste bevalling ook, dus dat kan inderdaad best met hormonen ed te maken hebben. Contactbloedingen moet je wel onmiddellijk naar laten kijken. Ik kan me alleen bij Natus aansluiten, laat zo snel mogelijk een uitstrijkje maken! Ik had vijf jaar geleden ook plotseling 3b. Na een lisexcisie is gelukkig alles goed, en ik laat nog steeds jaarlijks een uitstrijkje maken.

    Komt goed!

    Liefs Nicole

  • carla

    hallo,

    ik weet niet of je hieraan wat hebt…ook ik had last van jouw verschijnselen!contactbloedingen,etcccccc

    ik had een goedaardige gezwel,is weggehaald,en heb nergens meer last van tot dusver!

    sterkte,en maak je niet teveel zorgen!

    gr carla

  • Noor

    Bedankt voor jullie berichten.

    Ik heb morgen een afspraak met de huisarts.

    Ik keer natuurlijk liever niet meer terug naar dit prikbord, maar ik zal wel laten weten wat de uitslag is. Misschien liggen de klachten aan iets anders (zoals bij Carla) en hebben toekomstige bezoekers van dit prikbord ook wat aan mijn ervaring.

    Liefs, Noor

  • Noor

    Vandaag ben ik bij de huisarts geweest en zij heeft een uitstrijkje gemaakt.

    Ze zei dat ik mij geen zorgen hoef te maken, het zag er niet verontrustend uit.

    Contactbloeding kan ook door de Mirena-spiraal komen! Over 2 weken de uitslag…

    Gr. Noor

  • Nicole

    Goed gedaan meid!

    De eerste stap is gezet. Komt goed

  • Natus

    Okee Noor,blij dat je zo snel bent gegaan,ben je eerder van de onzekerheid af..

    het kan dus veel meer oorzaken hebben en als het er al niet verontrustend uitzag,is al een heel goed teken.

    ben wel zeer benieuwd naar de uitslag.

    succes met het wachten…