pap 3 a

• annelie

ik heb na lang aarzelen vorige maand een uitstrijkje laten maken,

( mn moeder is er nl. aan overleden)

en werd vanmiddag gebeld, dat de uitslag pap 3a is……

dit wilde ik niet horen, maar ben achteraf zo blij dat ik ben heengeweest,

nu is er nog wat aan te doen,

kan iemand mij vertellen in wat voor molen je terrecht komt?

annelie

• Nicole

Dag Annelie,

In eerste instantie vooral schrikken. Dat er in je lichaam dingen gebeuren waar je niks van weet. Daarna onzekerheid. Heb ik kanker? Wat moet ik doen. Daarna neemt de gynaecoloog het over en die kan je vast heel even gerust stellen. Daarna behandeling, ik heb lis-excisie gehad en dat viel heus reuze mee. Wat ik wel vreselijk vond was het fikse bloeden nadien en het eindeloze wachten op de uitslag. En ook daarna zit je in een molen van uitstrijkjes en uitslag afwachten. Bij mij is het nu 5 jaar geleden. Gelukkig waren na behandeling uitstrijkjes altijd goed ( ik had pap3b). Vorig jaar heb ik nog een kkindje gekregen en een week of twee geleden weer uitstrijkje laten maken na bevalling. Gelukkig goed, maar het blijft altijd een onzekerheid. Goed dat je er op tijd bij bent, maar ook voor jou geldt: welkom bij de club.

Liefs Nicole

• denise

Hallo daar,

Jah ik weet de onzekerheid.. Vorige week te horen gekregen dat ik pap 3a heb. Bijna de hele week niet kunnen slapen en gestresst. Donderdag gelukkig naar het ziekenhuis en hoop dat het meevalt want maak me erge zorgen erover. Wel gestopt met roken meteen van de schrik :)

Succes en sterkte allemaal

Liefs Denise

• Nicole

Hoi Denise,

Knap dat je niet meer rookt, maar was dit wel het goede moment om te stoppen?

Die onzekerheid is slopend hè? Natuurlijk maak je je zorgen, maar het komt allemaal wel goed, denk ik.

Liefs en sterkte Nicole

• Adrienne

Hoi Annelie,

Welkom bij de club ;-) allemaal niet erg, het is schrikken, een ieder hier die al wat verder zijn weten precies hoe je je voelt hoor! Ik had ook 3a en hoor eind volgende week of ze na mijn behandeling alles hebben weggehaald. Maak je niet te veel zorgen hoor, je went er ook aan op ten duur, leven gaat door ook al voelt het dat het nu even stilstaat, heb ik soms ook nog wel, zeker nu ik ook op uitslag wacht, tja hoor erbij.

Rustig aan en probeer je gedachten te verzetten door wat leuks te gaan doen.

Sterkte hoor komt goed je zal het zien.

• denise

hallo nicole,

Bedankt voor je bericht. Geeft me weer een klein beetje moed. Ja lastig allemaal, maak me ineens veel minder druk om andere dingen en ben mij de hele dag bewust van mijn baarmoeder :( gek allemaal.. En je hebt wel gelijk want merk ook dat ik zo abrubt ben gestopt met roken dat de stress nu nog meer wordt.. heheh een beetje paniek reactie.. Hoe gaat het met jou?

Groetjes en liefs denise

• Nicole

Hoi Denise,

Ik heb vijf jaar geleden een uitstrijkje met PAP 3b gehad. Schrok me ook wild. Hele internet afgestruind alle rampscenario's doorgenomen. Uiteindelijk heb ik een lisexcisie gehad. Nadien vaak controleuitstrijkjes, dus ze houden het echt wel goed in de gaten. Gelukkig waren die altijd goed, de laatste een week of 4 geleden. Inmiddels laat ik een maal per jaar een uitstrijkje maken.

Het gaat nu dus goed, maar als je het eens hebt meegemaakt weet je precies hoe het allemaal voelt en hoeveel zorgen je hebt,

liefs Nicole

• denise

hallo nicole,

Ja idd die stress en onzekerheid maakt het erg slopend. Vandaag wel goede informatie gehad van het ziekenhuis en dat maakt het allemaal wel wat duidelijker anders gaat je gedachten zo'n eigen leven leiden..

Over twee weken weer terug en dan gaan ze inwendig kijken en verdoven ( weet niet precies hoe dat heet) maar al met al duurt het allemaal wel lang dus probeer beetje te onspannen want anders maak ik het voor mezelf alleen maar moeilijker..

Goed te horen dat het met jou goed gaat.. Bedankt voor je berichtjes maakt me wel wat rustiger.

Groetjes liefs denise