een kort gedicht

• sevda

mijn leven

Heb het druk mag niet piekeren,

Mag niet stil staan

Mag niet denken

Denken aan al die slechte dingen

Het is iedere dag opstaan met weestand

Slapen met moeite

Elke dag weer moeten slikken

Elke dag doen alsof ik me goed voel

De werkelijkheid is anders

Voel me in de nauw

In een hoek gedreven

Helemaal alleen

Wie ben ik wat ben ik

Wat is mijn doel hier

Ken ik iemand

Houd iemand van mij

Hevige pijn in mijn onderbuik

Moet het stillen met zware medicatie

Moet effe liggen

Even uitblazen

Maar de dag gaat door

Moet opstaan schoonmaken en koken

Is het niet voor mijn man

Maar voor mijn alles, mijn kinderen

Niet laten voelen

Niet laten blijken

Opstaan met pijn slapen met pijn

De dag doorkomen

Tranen verbergen niet laten zien

Alleen janken als ik alleen ben

Niemand die het ziet

Niemand die commentaar kan geven

Je bent goed in orde krijg ik te horen

Is dit echte pijn of zit het tussen mijn oren

Mijn lichaam werkt niet mee

Het verzet zich

Ziekenhuisbezoeken zijn een ellende

Alleen moeten gaan alleen moeten horen hoe het gaat

Neem ik hem mee is het een ander probleem

Puffen en snauwen

Ieder bezoek iets nieuws

Iets ergers te horen

Een woordenschat dat alleen dokters verstaan

Afkortingen waar ik het zat over ben

Pap 4, dan pap 3b cin III

Dan cervix cin III

En nu misschien ook nog AIS

Wat moet er nog komen

Wil het niet meer kan het niet meer aan

Kan zo niet meer leven

Leven in onzekerheid

Laat het maar gebeuren

Aan de andere kant

Ben ik sterk

Sta stevig in mijn schoenen

Kan het ziekte aan

Lichamelijk gaat het NOG wel,

Geestelijk ben ik in brokstukken

Probeer alle stukken op te rapen en te lijmen

Maar voor hoelang

Ben nog jong 26 jaar

Hoor dit niet te hebben

Dat woord baarmoederhals KANKER is meer

Meer dan woorden, het is een emotionele kwelling

• Natus

och,lieverd..ik lees dit gedicht na ik je een reactie op je berichtje had gestuurd…een emotionele kwelling is het zeker..

je kunt hier altijd je verhaal kwijt hoor,wij vrouwen zijn sterk,je kunt dit wel dat weet ik zeker,probeer niet zo te piekeren,je kunt sommige dingen toch niet veranderen,ik hoop dat je snel weer je sterker voelt!!!!

• Poek

Lieve sevda, ja wat een ellende lieve kind en je bent nog zo jong. Ik zie van de tijd dat je je prachtige gedicht geplaatst hebt dat je waarschijnlijk slapeloze nachten hebt.

Tussen de regels door lees ik ook dat je niet op veel steun van het thuisfront hoeft te rekenen. Dat is erg, terwijl je er nu zo aan toe bent. Blijf maar lekker hier alles van je afschrijven, hoor. Wij steunen je met hart en ziel.

Lieverd, hou je vast aan je kinderen, zij houden zielsveel van je. Geef ze een dikke knuffel en denk onderhand “mij krijgen ze niet klein!”

• carla

sveda,ik sluit me aan bij poek:we zijn er voor je!sterkte meid

knuf carla

• Nicole

Sevda, meisje,

Hoe is het nu met je?

Weet je al wat meer?

Liefs Nicole

• cor

Hoi sevda,

ik dacht het zelfde als jij maar ook ik ben er sterker uit gekomen al zijn er nog moeilijke dagen

ik heb dit met mijn huisarts besproken en hij zei dat ik hier nooit alleen uit zou komen dus heb ik zijn advies opgevolgd en ben onder behandeling van een psycholoog gekomen. dit heeft mij heel goed gedaan en de negatieve gedachten overheersen niet mijn leven meer, heb er wel lang overgedaan hoor

kijk naar je kinderen zij zijn alles om voor te leven en om voltehouden ook in moeilijke tijden

ik hoop dat je hier iets aan hebt

Je bent echt niet de enige hoor die hier veel moeite mee heeft

groetjes en hou je taai

• sevda

hoi lieve nicole,

op mijn thuisfront hoef ik zeker niet te steunen. ben een tikkende tijdbom heb maatschappelijke werkster aangevraagd bij het AVL. krijg die ook meteen.

ik heb volgens mij te veel gehoord binnen een korte tijd en dat was allemaal slecht nieuws. er is geen plek waar ik naartoe kan rennen heb geen houvast in het leven. geen steun vooral emotioneel niet. heb besloten iedereen om me heen af te sluiten buiten te houden. een muur bouwen.

ik mag nu wel 27 zijn maar geloof me ik heb veel meer levenservaring. heb in een korte tijd van alles meegemaakt.

heb altijd mijzelf genezen. mijn eiegn brokstukken heb ik allees moeten oprapen en lijmen.

heb soms foute beslissingen gamaakt en heb daar zwaar voor moeten boeten.

ik weet niet waarom ik dit alles schrijf, wil niemand moe en boos maken hier.

ik maak zware tijden mee. nu meer dan ik aankan. weet niet hoelang ik dit nog volhou. ik weet dat als ik dit doorkom ik er sterker dan voorheen uitkom. maar hoop dat ik zoveel emotionele krachten heb. ben uitgeput ben moe.

• Nicole

Hallo Sevda,

Ik zie je reactie nu pas, rottig, anders had ik meteen gereageerd. Je voelt je heel eenzaam, dat vind ik erg! Je hebt zoveel onzekerheid en narigheid te verwerken, dat kun je bijna niet alleen. Waar is je vriend???? Hoewel, mannen kunnen dit allemaal niet zo goed begrijpen.

Heb je geen goede vriendin waar je mee kunt praten??? Je moet niet alles alleen willen doen hoor! Dat gaat niet goed.

Ik had PAP 3b en ik vond het al doodeng. Jij geeft zelf ook steun aan anderen, dus je mag echt wel wat terugverwachten.

Het lijkt wel alsof je je ziekte beschouwt als een soort straf voor de fouten die hebt gemaakt in je leven. Bullshit, onzin.

Sevda, dingen lopen zoals ze lopen en achteraf ben je altijd wijzer. Hoe dan ook, je hebt er twee prachtige kinderen aan overgehouden.

Niemand verdient zo'n ziekte, niemand.

Ik hoop zo voor je dat het allemaal goed komt! Probeer daar vertouwen in te hebben. Mijn lieve, oude, helaas overleden buurvrouw zei altijd: maak je geen zorgen over dingen die KUNNEN gebeuren, als ze gebeuren heb je nog tijd genoeg om je zorgen te maken.

Ik weet het, makkelijker gezegd dan gedaan Sevda, maar zullen we proberen de moed erin te houden?

Zoals ik begrijp ben je altijd een vechter geweest, dat moet je nu ook zijn.

Knuffel en liefs

Nicole

• Ilona

Vandaag is bij mij PAP3 gediagnotiseerd…heel herkenbaar dit gedicht…. :(

• carla

een late reactie misschien..maar sevda:je staat niet alleen!ik herken zoveel…laat svp nog wat van je horen!!!

liefs

carla