Cin 3 en niet laten behandelen?

  • Ilse

    Hallo allemaal,

    ik heb Cin 3 en de gynaecoloog heeft me geadviseerd een lisexcisie te laten doen. Maar omdat ik overal lees dat zelfs een Cin 3 zeker niet betekent dat je uiteindelijk kankercellen ontwikkelt, wil ik weten of er mensen zijn die behandeling gewoon geweigerd hebben. En welke Pap of Cin uitslag had je dan een paar maanden later?

    Ik ben er geen voorstander van om in me te laten snijden en heb ook wat gelezen over nadelen na de behandeling (ivm ongesteldheid, zwangerschap, maar ook dat een uitstrijkje maken moeilijker zou zijn ivm littekenweefsel), vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie ervaringen.

    Dank!

    Ilse

  • carla

    heb geen ervaring,maar wens je alle wijsheid toe…ikzelf zou het wel laten doen!

  • Natus

    Ik heb me 2 weken geleden laten helpen en het was wel te doen hoor,niet echt leuk,maar amper pijn.

    Heb nu de uitslag dat ze er niet alles uit kunnen krijgen.

    Over een half jaar weer verder kijken.

    Mijn cellen zaten in de 3e fase van deze uitslag(ernstige dysplasie)hopen dat dat eerst zo blijft aangezien ze er nog wel ff zitten.

    Ze kunnen nu niets doen omdat mijn lichaam na de behandeling eerst rustig moet worden i.v.m. het dichtschroeien van de wond(voel je ook niets van hoor als dat gebeurt.Je staat binnen een half uur weer buiten,wel een paar weken bloedverlies alsof je ongesteld bent,maar ja dat is van voorbijgaande aard.

    Ik heb 2 kinderen dus ga als het moet wel weer heen voor nog een behandeling,voor het wel verder gaat.Mijn oma is er aan overleden omdat het te ver was.

    Als ik jou was zou ik echt gaan.

    Het is echt de moeite waard.

    Als ze wel zich tot tumorcellen ontwikkelen,en je krijgt daar uiteindelijke uitzaaingen van,dan ben je weg.

    Wel ff grof gezegd misschien,maar de behandeling is echt niet pijnlijk en de moeite waard,geloof mij.

  • Brenda

    Hoi Ilse,

    In november had ik ook CIN III en een conisatie laten doen (wegsnijden) onder narcose….

    De pijn valt wel mee, ik heb wel bijna mnd nog gebloed en idd lijkt op een mnd ongesteld zijn maar ik ben blij dat ze het gedaan hebben want een CIN III betekend wel dat je cellen in je lichaam hebt die uitgroeien tot kanker. In de tijd dat het bij mij speelde zei de gyn. dat ik er wel degelijk vroeg of laat last van zou krijgen oftewel dat de kans bij cin 3 echt groot is om kanker te ontwikkelen dus als ik jou was liet ik het weghalen!

    Ik weet inmiddels dat gyn. en dokters er verschillende theorien op nahouden maar wat ik begrepen heb is cin 3 de verst gevorderd stadium.

    Ik wil je niet bang maken en bij mij hebben ze het helemaal weg kunnen halen want als je onder narcose bent dan kunnen ze ook beter alles bekijken. Ik zou niet het risico nemen om het te laten zitten. Baarmoederhalskanker is een van de langzaamst groeiende vorm van kanker maar ik heb zoiets: kanker is kanker en het kan zich uitbreiden. 2 wkn geleden heb ik wer controleuitstrijkje gehad en as dinsdag krijg ik de uitslag en weet dan pas zeker zat het weg is. Maar dan nog is er niet zoveel over bekend of je ook vrij blijft dus…. neem het zekere voor het al zoveel onzekere van wat er wordt verteld ;-)

    Groetjes, Brenda

  • Natus

    Hoihoi Brenda,

    Jou wil ik even heel veel sterkte wensen,met het afwachten van het uitstrijkje.

    Het is toch weer de zoveelste tijd waar je weer es op iets wacht in deze procedure.

    Mijn gynacoloog zegt mij me geen zorgen te maken en ik heb ook cin III en bij mij is niet alles verwijderdt.

    Over 6 maanden gaan ze verder kijken,maar nu ik jouw berichtje lees,krijg ik toch wel kippevel hoor.

    Hier doen ze het niet onder narcose,maar misschien moet ik het voor de volgende keer wel overwegen en er op staan.

    Het is mijn lichaam,maar dan zit ik alweer begin november 2008 voor daar verder over gepraat wordt.

    Ja, als het zich wel ontwikkelt tot kanker dan kun je uitzaaingen krijgen en ben je weg(meestal).

    Mijn oma is er uiteindelijk ook aan overleden,bij de gyn. doen ze er hier nogal nonchalant over van;je hoeft je verder geen zorgen te maken.

    Nee en als het straks t elaat is is het zeker; tja, het was toch erger dan we konden zien?

    zet me wel weer aan het denken en iedereen om me heen probeert me gerust te stellen ach,het zal wel meevallen,maar daar heb ik niets aan he?

    Gelukkig wordt er hier eerlijk over gesproken..

  • Brenda

    hoi Natus,

    Ja idd het is wel verontrustend dat gyn. door het hele land er zo verschillende procedures op na houden!

    Ik snap best dat ieder lichaam anders is maar dat weet je pas na die tijd als je het vergelijkt toch?

    Mijn mening is dat ik liever stess voor niets heb dan later horen van helaas het blijkt bij jou erger dan we dachten…

    Ga op save!

    Zowel mijn gyn. als mijn stiefvader die gyn. is zeggen bij CINIII is beginnende kanker klaar hup wat aan doen niet afwachten weg ermee dus daar ben ik wel blij mee.

    Onder narcose is erg prettig ik mocht kiezen tussen ruggeprik en narcose maar ruggeprik vind ik eng, zon kleine plek waar ze moeten prikken en ik hoef er nie bij te zijn als ze aan me zitten, tis al niet zon fijne plek ;)

    Nee narcose is prima bevallen, nie misselijk of iets dergelijks.

    Ik zal aan je denken Natus en november pfff wat een zit nog terwijl je nu al weet dat ze niet alles hebben kunnen verwijderen. Ik zal je eens wat vertellen…

    Mijn man heeft met zijn ex 2 kinderen terwijl hij bij de derde gyn. pas te horen kreeg dat hij mss kinderen kon krijgen terwijl de anderen zeiden nope dat is onmogelijk…. dus van gyn. veranderen als je het niet eens bent kan hoor ;)

    Mijn man zn ex was inmiddels 1 eierstok verwijderd! Ondanks toch doorgezet en voila 2 prachtige dochters (inmiddels 19 en 20jr)

    Tijd wachten is wel logisch om te laten groeien en wond te genezen maar tussentijds geen controle bij jou?

    Af en toe snap ik het niet hoor…..

    Nou groetjes en sterkte ;-)

    Brenda

  • Caroline

    Hoi,

    Wat zijn je bezwaren precies? De reden(en) waarom je overweegt te weigeren?

    Ik had ook een CIN3 (PAP 4) en de gynaecoloog adviseerde mij ook een lys-excisie. Afgelopen dinsdag heb ik de ingreep ondergaan waarbij ik plaatselijk verdoofd ben. Ik heb begrepen dat niet behandelen een verhoogd risico op baarmoederhalskanker inhoudt.

    Wat je doet is natuurlijk helemaal jouw eigen beslissing, maar als ik je een tip mag geven: zorg dat je bij een goede gynaecoloog een lis laat uitvoeren om erger te voorkomen!

    Veel sterkte met het nemen van je beslissing!

    Ilse schreef:

    >

    > Hallo allemaal,

    >

    > ik heb Cin 3 en de gynaecoloog heeft me geadviseerd een

    > lisexcisie te laten doen. Maar omdat ik overal lees dat zelfs

    > een Cin 3 zeker niet betekent dat je uiteindelijk

    > kankercellen ontwikkelt, wil ik weten of er mensen zijn die

    > behandeling gewoon geweigerd hebben. En welke Pap of Cin

    > uitslag had je dan een paar maanden later?

    >

    > Ik ben er geen voorstander van om in me te laten snijden en

    > heb ook wat gelezen over nadelen na de behandeling (ivm

    > ongesteldheid, zwangerschap, maar ook dat een uitstrijkje

    > maken moeilijker zou zijn ivm littekenweefsel), vandaar dat

    > ik benieuwd ben naar jullie ervaringen.

    >

    > Dank!

    > Ilse

  • tam

    beste Ilse,

    heb jij uiteindleijk laten behandelen en wat zijn de resultaten ? ik zit nog maar in stadium cin 1 en mijn gyneco wil al een lys excisie doen maar ik ben ook inet zo'n voorstander van snijden maar weet niet of het een goede optie is om het te blijven uitstellen. daarom graag jouw advies.

    bedankt,

    Tam

  • miranda

    tuurlijk moet je het laten behandelen. je zou gek zijn als je het niet zou laten doen. ik zelf heb vandaag te horen gekregen dat het bij niet goed zit en moet binnenkort te behandelen. het zal geen fijn onderzoek zijn, maar ik ga het zker laten doen. wees blij dat ze het ontdekt hebben en er wat aan kunnen doen. ik ben in ieder geval wel erg blij dat ik er op tijd bij was en dat het allemaal goed gaat komen.

  • Nicole

    Doe effe normaal en laat je gewoon behandelen.

    Het gaat hier niet om een schoonheidsoperatie.