Na de lisconisatie

  • Esmee

    Hallo allemaal,

    Wat een herkenning allemaal. Bij mij is vorig jaar een PAP3b ontdekt en na de biopsie een CIN II / III. Ben 26 nov. 2007 met laser behandeld. Ging allemaal zeer voorspoedig en had later ook geen klachten meer.

    Mocht afgelopen vrijdag 7 maart weer voor controle naar gyn en daar lag ik dan,

    gyn keek en toen zakte de grond onder me weg . Laser heeft niet geholpen. Heb nog steeds (met blote oog ) zichtbaar de witte vlekken.

    Wat baalde ik zeg. Tranen en boos , gevoel van onmacht . Ben me kapot geschrokken!!

    Moet nu weer het uitstrijkje afwachten , 25 maart via telefoon. Maar moest ernstig rekening houden met een conisatie( kegelvormig verwijderen van een deel van baarmoedermond)

    Ik heb geen kinderwens meer, en twijfel of ik niet alles weg moet laten halen. Al is het maar uit voorzorg. Wie heeft hier ervaring mee?? En ook met een conisatie??

    Ik ben Esmee en 37 jaar , moeder van 1 lieve dochter van bijna 6 jaar.

    Groetjes en sterkte voor iedereen.

  • Fien

    Hi Esmee,

    Ja , schrikken is dat telkens weer he? Ik heb er ook enorm last van. Ik heb een conisatie gehad in december en dat valt echt reuze mee. Geen centje pijn, alleen last van narcose en nabloedingen.

    De uitslag was dat alle snijranden schoon waren en ik moet a.s. donderdag weer voor een controle-uitstrijkje dus ook weer spannende tijden voor mij.

    Bij een conisatie snijden ze gewoon veel meer weg en kunnen ze dieper snijden, binnen in de baarmoedermond en de kans is dan groter dat ze al het onrustige weefsel meepakken. Je hele baarmoeder wegnemen is gewoon een zware operatie en doen ze denk ik pas als conisatie niet voldoende is. Je moet 6 weken herstellen en mag niet tillen en dat is lastig met een klein kindje. Maar ik snap je wel; ik heb overweeg dat ook wel eens, maar gynaecologen zijn van mening dat het onrustig weefsel zeer makkelijk weg te nemen is dmv conisatie of lisexicies e.d., ze zijn erg relaxed maar als vrouw is het erg beangstigend.

    Heel veel sterkte en probeer je niet te druk te maken. Het is nog allemaal een voorstadium of kan een voorstadium worden en dat moet je maar voor ogen houden. Je wordt gemonitord en ze houden je goed in de gaten, zo probeer ik het ook te zien..

    Groetjes, Fien

  • Esmee

    Hoi Fien , bedankt voor je reactie.

    Ja is het zeker , schrikken!! Maarja …… ook dat gaat weer voorbij. In mijn geval kon mijn vriendje niet die ochtend, om mee te gaan naar ziekenhuis. En ik had ook geen rekening gehouden met dat het misschien niet weg zou zijn. Had ook geen klachten meer, zoals voorheen.

    Fijn dat je geen pijn hebt gehad. Maar hoelang heb jij gevloeid?? En wat doet die narcose nadien met je ?? Ik heb gelukkig mn moeder achter de hand voor mn dochter en eventueel wat verzorging voor mezelf.

    En dat ik denk aan baarmoederverwijdering is omdat ik na zes weken geen zin heb in nog een operatie. Ga het de 25ste wel bespreken met gyn. en ook aangeven dat ik absoluut geen kinderwens meer heb. Weet ook dat ze je eierstokken kunnen laten zitten , zodat je niet vroegtijdig in de overgang komt.

    Maar denk dat ie daar niet aan wil. :S

    Hoor weer van je

    Groetjes Esmee

  • Natus

    Hoi Esmee,

    Ja,ik heb hier ook weken mee rondgelopen met de onzekerheid en Na een electroconisatie,waren de snijranden ook niet schoon en zat het nog dieper naar binnen terwijl ze er al meer afgehaald hadden omdat ik dat gevraagd had.

    Nu nog in onzekerheid tot september en dan maar hopen dat het allemaal wel meevalt.

    Ik ga nu lekker 3 middagen per week naar de sportschool en probeer en zo mijn mogelijk over na te denken.

    Ik besef me nu dat je nooit alles in de hand kan houden(dankzij iemand die zo lief was om hier te reageren,en ik heb daar eens goed overna gedacht).

    Daarom wil ik je zeggen,jij en ik zitten in hetzelfde schuitje,ik ben ook moeder van 2 meiden en ook geen kinderwens meer en wilde me ook laten opereren(en wil dat sommige dagen nog wel),maar probeer erop te vertrouwen dat de arts weet wat ie doet en aangezien het de langzaamst groeiende soort kanker is,heb je de tijd om hiermee rustig om te gaan en het van tijd tot tijd te beslissen en hoeft dat niet direkt vandaag of morgen al.

    Ik hoor ook best positieve dingen bij mensen dat het na 2 keer electroconisatie al weg is en nooit weer is gekomen.

    Ik probeer nu elke dag te genieten van het leven en mijn kinderen en hopen dat ik 100 wordt,want stel;je loopt morgen onverhoopt onder een vrachtwagen(ff een voorbeeld hoor)dan heb je je laatste weken drukgemaakt en laten beheersen door iets wat toch niet een,twee,drie, te veranderen is.

    Heel veel sterkte en succes en ben wel benieuwd hoe het jou verder vergaat.

    Je mag me er altijd over mailen; natus@tiscali.nl

  • Barbara

    Beste Esmee,

    Net als jij had ik ook pap 3b cin 111, na een lisexcisie bleek het toch

    meer dan dat te zijn, er bleken kankercellen te zitten in het “plakje baarmoederhals”. 2,5 week later werd mijn baarmoeder verwijderd via de schede. Ik moest 3 dagen in het ziekenhuis blijven.

    De operatie is mij heel erg meegevallen.

    Na een week kreeg ik de uitslag van de baarmoeder en die bleek gelukkig toch helemaal schoon te zijn. Ik was zo opgelucht! Ik raad het iedereen aan die

    net als ik geen kinderwens meer heeft.

    Het is nu precies 6 weken geleden en de pijn is mij erg meegevallen.

    Na een week liep ik weer goed en na 2 weken mocht ik weer auto rijden.

    Ik heb wel halve dagen gewerkt. Want je moet alles met mate doen en

    doe je dat niet dan voel je het wel. Je voelt nl een bandenpijn net als

    tijdens de zwangerschap .

    Esmee ik wens je heel veel sterkte in deze vreselijke en onzekere

    periode, en ik hoop dat je een beetje inzicht heb gekregen in wat het inhoud

    als je baarmoeder verwijderd wordt. Natuurlijk beleeft iedere vrouw dat wel weer anders.

    Als je nog meer vragen heb hoor ik het wel.

    Groetjes Barbara (35 jaar en moeder van 2 kids van 8 en 9 jaar)

  • alejandra

    lieve dames,

    Hoewel het natuurlijk super schrikken is, besef ik mij opnieuw; wat zijn wij er eigenlijk super vroeg bij!! weg met die onrust! ;-)

    Ik heb net (10-12-08) de electrische lisconisatie behandeling gehad (plaatselijke verdoving), en het viel mij reuze mee, wat een opluchting! daardoor voel ik alsof ik weer van alles mag/kan doen. En daarmee moet ik dus wel oppassen. Ik mag niet zwemmen, baden, vrijen of hardlopen. Fietsen mocht ik gewoon wel, maar ik vraag mij af of ik bijvoorbeeld wel yoga, pilates of dansen mag, buikspieroefeningen- maw in beweging blijven. Drinken even laten staan was mijn eigen idee, daar kwam de verpleegkundige niet zelf mee. Ik vond de verpleegkundige niet erg duidelijk in wat wel en niet mocht, misschien bij een van jullie wel?

    alvast bedankt voor het meedenken.

    lieve groet, alejandra

  • Evelyn

    Ook ik heb begin december een lisconisatie laten uitvoeren. Vandaag kreeg ik de uitslag en alles was verwijderd. Ik moet nu over 3 maanden naar de huisarts om terug een uitstrijkje te laten nemen ter controle. De eerste week heb ik bijna geen bloedverlies gehad. De tweede week wel wat en ik heb de indruk dat het feller begint te bloeden ipv te minderen. Ik ben wel al de hele week aan het hoesten door een verkoudheid, zou dat er iets mee te maken hebben? Hoe is dat bij jullie gegaan? Voor zover ik weet, mag ik de eerste weken niet in bad, zwemmen en sex hebben.

    Voor degenen die zich zorgen maken… dat hebben we allemaal wel gedaan, denk ik. De gynaecologen weten heel goed wat ze doen en door de uitstrijkjes zijn we er vroeg bij. Alleen jammer dat de gynaecologen zo wetenschappelijk ingesteld zijn. Eigenlijk zouden ze allemaal een speciale assistente moeten hebben om de patiënten emotioneel te ondersteunen en een duidelijk antwoord te geven op al hun vragen. Succes allemaal…

  • alejandra

    haaallo dames en evelyn,

    nou, erg herkenbaar evelyn. De eerste 3 dagen vloeide ik ook niet, en het begon daarna met wat (sorry voor evenyuele details) wondvocht oied, en pas 6 dagen later meer bloed, maar dat was ook precies de tijd dat ik ongesteld moest worden. Ik heb de verpleegkundige gewoon lastig gevallen met vragen (hihi) en het komt hierop neer:

    het wondje moet helen. daarom is het gewenst dat er niets binnenkomt, dus ook geen vuil water want dat kan weer gaan ontsteken. Ook beweging, sport is daarom niet goed, ZOLANG je nog vloeid. Als dit ophoud, zou dus ook na 10 dagen kunnen zijn, kun je weer je gewoonlijke activiteieten doen. Dit is hoe het mij werd uitgelegd, ik neem er nog een paar dagen extra bij voor de zekerheid.

    Wat het wetenschappelijke betreft, bij mij zijn daar de verpleegkundigen voor die je opvangen. En ondanks dat ike rg tevreden ben met mijn gynecologe (vrouw gelukkig) is ze idd gewoon arts. Waarschijnlijk is dit de afgesproken rolverdeling.

    sterkte allemaal! ik hoor as week de uitslag.

    groet,

    Alejandra

  • Evelyn

    Hoi Alejandra,

    Hopelijk was jouw uitslag ook in orde. Bij mij is het vloeien sinds enkele dagen gestopt. Jammer genoeg beginnen morgen mijn maandstonden pff. Maar als dat dan voorbij is kunnen de maandverbandjes weer enkele weken de kast in :-)

    Over 3 maanden moet ik naar de huisarts voor een controle uitstrijkje. Als dat in orde is, willen we zo snel mogelijk aan kindjes beginnen. Dus nog eventjes geduld. Zijn er nog mensen die redelijk kort na de lisconisatie zwanger zijn geworden? Hebben jullie een cerclage gehad?

    Succes allemaal!

  • Petra

    Hallo,

    Ik heb sinds 22/05 een conisatie achter de rug. De arts liet weten dat de randen vrij van hpv etc was, maar dat was 3 dagen na de ingreep…

    Veel bloedverlies heb ik nt gehad, mss een week, maar wel en nog steeds gele afscheiding.

    Heeft hier nog iemand ervaring mee?

    Groetjes

    Petra