Na de lisconisatie

  • Erika

    Hallo Allemaal

    Ik ben Erika ben 41jaar, getrouwd en heb twee kinderen een van 20 jaar en een van 15 jaar.

    Ik wil graag mijn verhaal aan jullie vertellen.

    Eind oktober werd ik gebeld door de assistente van een huisarts wel in de zelfde praktijk als mijn eigen huisarts maar niet de mijne die was op vakantie ( zoals altijd als ik hem nodig heb).

    Ze vroeg of ik de volgende dag langs wilde komen want mijn uitstrijkje was niet goed.

    De volgende dag bij die huisarts zei ze ik kan het nieuws niet anders brengen maar je hebt pap4 en je hebt kanker.

    De grond ging onder mijn voeten vandaan, trillen en maar denken ik ga dus dood.

    Zo ging ik dus ook weer naar huis terug, man gebeld nieuws verteld, die kwam gelukkig meteen naar huis, en dus op internet gaan kijken , nog meer angst.

    5 dagen later kon ik pas terecht bij de gyn.

    Het bericht kreeg ik op woensdag (niet aan gedacht om de gyn. zelf te bellen natuurlijk) ons leven stond volledig op zijn kop, want ik had tenslotte al kanker zei de huisarts.

    In het weekend hebben we de kamper gepakt en zijn naar zeeland gereden even wat anders. We hebben veel gepraat en gehuild en natuurlijk veel .

    Na 5 dagen naar de gyn. Verhaal verteld , gyn. boos, biopt gedaan.

    Na een week de uitslag cin3, gelukkig nog geen kanker.

    27 nov. lisconisatie maar nu kreeg ik een hele grote dip ging dus niet door, dan maar onder narcose, ging ook niet door , geen plaats meer te veel andere dingen.

    Dan maar onder plaatselijke verdoving 2 jan. 2008.

    Dat is nu dus drie weken geleden en ik moet zeggen het is mij allemaal meegevallen.

    De uitslag kreeg ik een week na de conisatie alles was weg, na een half jaar weer een uitstrijkje.

    Mijn leven is met dit alles wel in een wervelstorm gekomen, maar we zijn er beter uitgekomen.

    Nu is mijn vraag aan jullie , waren jullie ook zo bang om weer te vrijen.

    Ik heb het vandaag weer gedaan , maar het was net alsof het de eerste keer weer was. Het ging wel goed maar heb toch nog wel iets bloed verlies , hadden jullie dat ook?

    Groetjes Erika

  • brenda

    hallo Erika,

    het verhaal wat hebt meegemaakt heb ik in november achter de rug met een pap3a, cin III en een conisatie onder narcose. Ik heb een maand bloedverlies gehad erna en de eerste keer daarna was idd beetje eng voor mij en mijn partner.

    deed wat pijn en ook wat bloedverlies maar daarna ging steeds beter dus komt wel goed maar wel in de gaten houden mag niet te lang bloeden…

    Tis normaal dat beetje bloed komt want het duurt vrij lang voor wond echt genezen is. Ik moet as dinsdag voor controle dus gaat het hier ook weer beetje spannend worden. Maar we houden moed en denken positief ;-)

    Groetjes en sterkte.

    Brenda

  • Erika

    Hoi Brenda

    Ik hoop dat het goed nieuws is, ik zal aan je denken.

    Rare vraag maar krijg je dan pas de uitslag van de conisatie of moet je weer een uitstrijkje, welk van beide dan ook ik wens je veel sterkte.

    Positief blijven denken is altijd het beste ook al is het soms moeilijk.

    Groetjes Erika

  • Adrienne

    Ik heb in januari jl. een lisexcisie gehad van een 3a + Cin II, alles verliep goed, haast geen bloed verloren na behandeling, ook niks met vrijen en geen pijn etc. Ik positief naar de gyn vorige week voor de uitslag en helaas was de snijrand niet vrij ;-(.. moet over 3 maanden weer terug voor uitstrijkje, hopen dat het dichtbranden bij de behandeling de rest toch heeft weggenomen….sterkte allemaal!

    Groetjes,

    Adrienne

  • Moon

    Hallo dames,

    Herkenbaar allemaal…. Ik hoorde begin december van mijn pap 3a uitslag. Op 17-12 kon ik terecht voor colposcopie> Op 10 januarie kreeg ik de uitslag. Cin III…, volgens hem geen kanker maar wel degelijk een voorstadium daarvan. Op 21-1 een lisconisatie gehad. Vorige week kreeg ik helaas het bericht dat het niet voldoende was en moet over 5 weken (volgens de gyn omdat de wond dan genezen is) voor een conisatie. Alle drie de keren dat ik nu in het ziekenhuis ben geweest is mij de vraag gesteld of ik een kinderwens heb. Toen ik de gynaecoloog antwoordde dat ik dat liever niet van deze situatie wilde laten afhangen was zijn reactie: maar dan kunnen we ook nog wel even met de conisatie wachten. Al moet het natuurlijk wel een keer gebeuren.

    Ik ben van mening dat alles wat er niet hoort, aan cellen dan, eruit moet! Maar ik vraag me af of ik dan na de conisatie niet alsnog hoor dat ik een tweede kindje wel kan vergeten! En wat als de conisatie ook niet genoeg blijkt te zijn?

    Ik hoor graag jullie mening, want ik ben net zoals jullie bang!

    Liefs van Moon

  • carla

    beste moon,

    overleg dit met je gyn?

    sterkte!

  • Brenda

    hoi Erika,

    Bij conisatie halen ze het aangetaste weefsel weg en gaan ze in lab in plakjes snijden, er worden heel veel testen mee gedaan en ongeveer 3 wkn na operatie krijg je daarvan de uitslag… ze snijden gewoon weg tot ze op het zicht goed weefsel zien (snijrand) als die snijrand goed is betekend dat ze ws alles hebben kunnen weghalen. ( mijn stiefvader is gyn. vandaar dat ik mss wat meer weet ) ;-)

    Als snijrand niet schoon is zoals ze dat noemen dan zit het nog iets verder, hoever weten ze niet en daarom moet je dan ws weer onder het mes. Omdat het zo langzaam groeit zit er vaak langere tijd tussen de behandelingen. En de wond moet eerst goed genezen anders zien ze weinig en kunnen ze moeilijk beoordelen bij een 2e operatie heover ze deze keer moeten snijden….

    Klinkt allemaal dramatisch maar valt reuze mee hoor :D

    Hopelijk is het nu iets duidelijker voor je want ik weet dat je op internet zoveel verschillende theorieen vindt dat je af en toe door de verschillen de antwoorden niet meer kan zien hihi

    Groetjes

    Brenda

  • Natus

    ik heb het ook pas ondergaan(iets meer dan 2 weken geleden)en ik heb nog niet met mijn partner durven vrijen.

    Zou het liever met condoom doen ook al zijn we jaren bij elkaar 2 kinderen van 10 en 5 maar ik kijk er ff anders tegenaan.

    Was ook bang om gisteren toch maar ff een tampon in te doen.

    Ik heb ook het idee dat mijn partner niet zo goed durft.

    Je gaat er zo medisch tegenaan kijken.

    Ik durf ook niet meet met mijn jongste dochter in bad te gaan.

    Dat deden we in het weekend nog wel es,vind ze gezellig,moeder en dochter samen lekker badderen en kletsen,maar ja,baarmoederhalskanker komt toch meestal door het overdraagbare virus.Kan het dan ook overgaan als je allebei met je blote billen in badwater zit?

    Je gaat er wel bij nadenken,je wilt je kind nooit ergens aan blootstellen,dus ga dan maar douchen,maar niet meer bij haar in het water ,ja,je weet maar nooit.

    Er is ook zo weinig om te vragen en mijn gyn. doet er heel luchtig over alemaal die durf ik het niet te vragen.

    Hebben jullie dit misschien ook?

    groetjes natasja

  • Brenda

    Tja, gyn. en wat vragen bij de een kan het wel en bij de ander ist alsof je zeurt….

    Mijn gyn. hoort bij de laatste en ik ben blij dat mijn stiefvader er een is van de eerste ;-)

    Ik kwam voor de uitslag van biopt bij mijn gyn. en hij kwam met de resultaten van mijn eersere uitstrijkje dus ik lag al weer bijna op de tafel om biopt te nemen voor 2e keer! tis dat ik bij de les was en weigerde en zei dat ik voor uitslag kwam en toen moest hij zoeken tussen stapel post en uiteraard de onderste was van mij en met CIN III oh zei hij nee dat wordt operatie ga maar naar mn assistente voor afspraak en ik loop wel ff mee want ik wil dat de operatie volg week is want deze uitslag wil ik niet mee wachten dus toen we buiten stonden kwartier later had ik afspraak voor operatie en voor onderzoek vooraf voor narcose hart enzo voor je onder narcose gaat enzo, dat moest al over 2 dgn …. Wij zijn daarna ff wat gaan drinken want we waren allebei beetje beduust hihi.

    Daarna kwamen de huilbuien… Schrik natuurlijk gyn. kunnen zulke boeren zijn maar gelukkig heb ik super partner die al zoiets met zijn ex heeft gehad en wist me gerust te stellen over mijn gyn. dat zou eigelijk niet moeten dat iemand je moet troosten over je gyn. hahaha maar ja mijn stiefpa heeft het me goed uitgelegd en mij ook verteld hoe en wat ze gingen doen.

    Als ik as dinsdag gebeld wordt voor de uitslag weet ik in ieder geval dat als het niet goed is dat mijn gyn. wel voor gaat om alles weg te halen en volgens hem was ik laatse uitslag genezen maar ik w8 toch ff die eerste pap af ;-)

    En ik maak me pas ongerust als er een hoge pap uitkomt en niet nu al want daar heb je niks an ;-) dat geeft “wat als stress” en das sunt van de energie….

    Sterkte iedereen en bedankt voor jullie reacties :D

    Brenda

  • Fien

    Hallo allemaal,

    Ik had vorig jaar mei pap 2, 3 maanden later 3a (biopt cin II) en in november 3b! Was dus ook ontzettend schrikken! Ik ben ook HPV draagster.. In december een conisatie gehad die erg meeviel trouwens en uitslag was cin III, snijranden schoon. Het kan zijn dat het hpv virus ook weggesneden is maar dat testen ze na een jaar bij mij. (HPV is waarschijnlijk veroorzaker baarmoederhalskanker).

    Ik mocht absoluut niet vrijen tot na de controle (na 6 weken) en ook niet in bad.

    Gyns doen hier over het algemeel allemaal erg relaxed over, een vriendin van mij werd met pap 3b en cin III pas na 5 maanden geopereerd! (lisexcisie). Ik ben blij dat ik zo snel geholpen kon worden en moet in maart weer voor een uitstijkje. Ik heb nog steeds niet heldere afscheiding en daar word ik dan weer onrustig van maar wellicht dat dat met de wondheling te maken heeft (iemand daar een antwoord op???) Sex heb ik nog steeds niet durven hebben; ben doodsbang dat ik weer een bloeding krijg maar het moet toch eens weer gebeuren :-)

    Al met al vind ik het een zeer stressige periode. Je leeft van controle naar controle en bent bang dat het zich stiekem toch ontwikkelt…Het rare is ook dat je helemaal niet voelt dat er onrustige cellen in je lijf zitten. Toch moeten we blij zijn dat er uitstrijkjes gemaakt worden en dat bij - ik geloof 90% van de gevallen- afwijkende uitstrijkjes niet meer voorkomen…

    Brenda, heb je al meer nieuws?

    Groetjes,

    Fien