onrustige cellen in baarmoederhals

  • annelies

    Hallo

    Afgelopen zomer zijn bij mij ook onrustige cellen gevonden. Omdat ik om de 2 weken ongesteld was en aan de pil was had mijn huisarts mij doorgestuurd naar de gyneacaloog.

    Die zei stop maar met de pil dat is waarschijnlijk de reden van tussentijds bloedverlies. maar hij wou toch voor de zekerheid even een uitstrijkje maken omdat dat nog nooit gedaan was bij mij ik ben nog maar 22. maar hij ging er van uit dat er niks uit zal komen.

    Ik moest bellen naar een maand voor een afspraak te plannen voor een spiraaltje en toen zei ik ja hij heeft ook nog iets getest weet niet wat maar ik zal daar nog een uitslag van krijgen en toen kreeg ik te horen helaas mogen wij die niet telefonisch doorgeven dat moet de arts doen. Ik snapte er niks van en ik dacht het zal wel.

    en toen kwam ik daar hij zo ja er zijn onrustige cellen gevonden in pap 3a dat dat best hoog is voor mijn leeftijd maar dat het lichaam dat ook nog wel zelf kon herstellen. Ik had geen flauw idee waar hij het over had tot dat in eens het woord baarmoederhals kanker liet vallen toen dacht ik van huh nou dan ga je op internet sporen en dan raak je alleen maar gestresst.

    Nu hebben ze afgelopen week weer een uitsrijkje gedaan. en nu moet ik nog 2 weken wachten op de uitslag.

    Maar hoe groot is de kans dat mijn cellen nu weer normaal zijn? en hoe groot is de kans dat het erger is geworden?..

    kan iemand mij dat misschien vertellen?

  • Eveliena

    Beste Luus,

    Ik herken zoveel in wat je schrijft. Vorig jaar ben ik voor het eerst opgeroepen voor een uitstrijkje. De arts assistente vertelde dat ik me niet druk hoefde te maken omdat afwijkingen bij jonge vrouwen niet veel voorkomt. Twee weken later werd ik gebeld met de mededeling dat mijn uitstrijkje waarde pap 4 heeft.

    Ik moest direct door naar de gynacoloog voor een afspraak. Daar heeft de gynacoloog opnieuw een inwendig onderzoek gedaan en me verteld dat mijn afwijkende cellen dusdanig waren dat ik een conisatie moest ondergaan. Daarbij wordt een kegelvormig stukje van je baarmoederhals afgesneden. Op zich was de operatie niet heel vervelend (meer last van de narcose) maar het wachten op de uitlag doet emotioneel heel veel met je. Iedereen zegt wel dat je je geen zorgen moet maken totat je wat weet en positief moet blijven. Maar het is toch altijd vervelend als er iets in je lichaam zit wat onrust kan veroorzaken en dat doet het vooraf vooral in je hoofd. Mijn uitslag was na de operatie in orde. Een half jaar later moest ik weer terug voor een controle uitstrijkje. helaas weer pap 4 en weer een operatie. Deze keer is er een lisexcisie uitgevoerd. Weer heel veel spanning maar de uitslag was weer goed. na drie maanden weer een uitstrijkje, waarbij een negatieve uitslag mijn baarmoederverwijdering als gevolg zou zijn. Gelukkig heb ik deze week de uitslag en zit ik eindelijk op pap waarde 1.

    Ik heb indertijd ook veel gezocht over de pap waarden en wat er zoal kan gebeuren. Ik heb niet heel veel informatie gevonden als de waarde onder de 5 zit, daarna is er veel te lezen over kanker. Daar wilde ik me niet aan wagen.De volgende site kan je misschien helpen: http://members.home.nl/larsbosboom/diagnose.htm.

    Ik wens je veel sterkte toe in deze onzekere tijd. En neem de tijd om ook je onzekerheid en angstige gevoelens toe te laten. Want het is eng en spannend, maar ik hoop ook voor jou dat het goed afloopt.

    Met vriendelijke groet,

    Eveliena, moeder van twee mooie meiden ( 2 en 4 jaar)

  • afke

    hallo ook ik zit in de molen ook pap 3 a en eerste onderzoek gedaan nemen een klein stukje af was best wel heftig omdat gelijk mijn spiraal er ook mee werdt uitgetrokken erg pijnlijk nu wacht ik op de uistlag en is spannend . maar wat ik me afvroeg waarom vragen ze je naar bloedings tijdens het vrijen want dat heb ik niet echt dus even afwachten sterkte voor jullie ook ,