pap 4 en nu???

  • anja

    best allemaal.ik heb een vraagje of mischien is het meer een noodkreet.

    ik heb 3 1/2 jaar terug in pap 4 gezeten.(uitslag was na de colposcopie wel goedaardig) ik heb 3 jaar onder de halfjaarlijkse controle gestaan en al die tijd was het pap 1 en geen afwijkende cellen.ik gebruikte voor het ontdekken ervan altijd de prikpil en ben dat nu ook weer aan het doen.ik heb een week of 2 terug een doorbraakbloeding gehad maar omdat het nogal donkerbruin was vertrouwde ik het niet.na veel aandringen bij mijn huisarts keurde hij het eindelijk goed om toch een uitstrijkje te doen om HET uit te sluiten.dat is nu 1 week geleden en ik word gek van de zenuwen.de huisarts zag tijdens het uitstrijkje inderdaad de afscheiding en zei dat ze dacht dat het geen menstruatie was.maar het kon ook een ontsteking of zelfs een soa zijn.(goh dat zou dan ontdekt worden na een kind en een vaste relatie en die colposcopie en alles wat daar voor testen bij komt kijken.maar goed om het toch nog door alle zenuwen heeen duidelijk te maken wil ik vragen of het mogelijk is dat het binnen een half jaar van pap 1 en geen afwijkende cellen naar een hogere pap kan gaan?ook heb ik zo de behoefte om mijn gynocoloog te bellen ondanks dat de huisarts zegt dat ik moet wachten op de uitslag van het uitstrijkje…. ik ben gewoon weer zo bang. de eerste keer dat ik het hoorde dat ik in pap 4 zat was 1 dag voor kerst.ik belde de dokter op omdat ik nog steeds niks had gehoord.ik mocht wel gelijk naar het ziekenhuis en kreeg alle uitleg en werd zo goed als het ging wat gerust gesteld.maar het woord.. die ziekte.ik ben zo bang.heeft iemand dit wel eens meegemaakt? verder wil ik iedereen die het nodig heeft alle sterkte wenssen.groetjes anja

  • Karin

    Hoi Anja,

    Ik begrijp je ongerustheid. Je bent steeds gecontroleerd en bij enige twijfel laat je je weer controleren, dat is hartstikke goed en probeer daar vertrouwen in te hebben.

    Je moet de vrouwen de kost geven die zich nooit laten controleren! Ik heb zelf baarmoederhalskanker gehad, ca. 4½ jr. geleden en ben ondanks alle ellende altijd erg positief gebleven; ze kunnen tegenwoordig zoveel gelukkig! Dit jaar krijg ik mijn laatste 2 controles, maar als ik onzeker ben of iets niet vertrouw weet ik zeker dat ik me ook na die 5 jaar weer laat controleren. Ga niet automatisch van het ergste uit, probeer rustig te blijven en ik wens je sterkte!

    Karin

  • Monique

    Hallo,

    als ik jou was was ik nooit meer aan die prikpil begonnen. Er zitten heel veel hormonen in en het schijnt de kans groter te maken op baarmoederhalskanker.

    Ik ben zelf net genezen van Pap3b, wilde een tijdje geleden ook aan de prikpil. Ben blij dat ik het niet gedaan heb. Werd al ongerust van die bijwerkingen. Ik snap trouwens niet dat ze vrouwen die aan de prikpil willen niet vooraf een uitstrijkje afnemen want als je al onrustige cellen hebt dnek ik dat het een heel slecht middel is.

    Verder wens ik je alle sterkte, overdenk je keuze voor een voorbehoedmiddel goed!

    Groeten, Monique