2 keer een test ? onregelmatigheden

• barghouti

mijn schoonmoeder heeft 6 maanden geleden een uitstrijkje gehad.ze moest toen bij de dokter komen voor een gesprek aangezien er e.e.a. te zien was.mijn vrouw was gelijk helemaal in de stress.

omdat mijn schoonmoeder doof is ben ik even naar de huisarts gegaan en die vertelde dat er wat onregelmatigheden te zien waren maar dat er geen reden tot ongerustheid was.wel moest ze na 6 maanden weer een test doen.die is inmiddels achter de rug en wederom wil de dokter haar spreken.

we zitten zelf in frankrijk nu en mijn schoonmoeder in mekka.ik kan dus niet naar de arts laat staan mijn schoonmoeder.

mijn vrouw zit wederon helemaal in de stress omdat ze denkt dat er iets is.de dokter is moeilijk te bereiken en de assistent kan niks meer vertellen dan dat ze niet echt iets schokkends kon zien in de uitslag en dat er geen reden tot paniek was.maar de dokter wil mijn schoonmoeder toch spreken.

mijn vrouw is nu bang dat er wel iets is.waarom wil de dokter haar anders spreken en waarvoor was er een tweede test nodig.wat kunnne de onregelmatigheden zijn die ze zien en wat kunnen de gevolgen hiervoor zijn.

in het ergste geval, wat heeft kanker voor gevolgen en is het goed te behandelen en hoe ?

ik hoop dat er iemand is die misschien wat duidelijkheid kan verschaffen,

alvast bedankt…

barghouti

• Agnes Khalil-Gloudemans

beste barghouti,

Ik heb een dochter van 25 die begin 2006 last had van onregelmatige menstruatie. Zij wilde dat de huisarts een uitstrijkje maakte hij vond haar echter te jong maar dankzij bijdehand optreden van mijn dochter heeft hij toch een uitstrijke gemaakt. Wat bleek ze zat in pap 4. Ik heb gelijk mijn gyneacologe gebeld (daar ikzelf uitgezaaide borstkanker heb gehad) en mijn dochter kon dezelfde week nog terecht. Binnen 2 weken werd het stukje poliklinisch weggebrand helaas hadden ze niet alles weggebrand want na drie maanden bij hercontrole bleek dat het nog niet helemaal weg was. Ze heeft weer een operatie (wegbranden) moeten ondergaan. Dit allemaal onder vreselijke stress. Je begrijpt zo'n jonge meid wil nog graag kindjes.

Dit alles heeft uiteindelijk geen effect op eventuele toekomstige zwangerschappen. Mijn dochter is nu “genezen” en ze heeft om de drie maanden controle. De laatste controle was in november en toen was het goed. Ze moet nu iedere drie maanden op controle en dan na een jaar om het half jaar. Dan na twee jaar gaat ze gewoon mee in de reguliere onderzoeken (oproepen).

Je ziet je kunt beter een keer te veel opgeroepen worden, dit wil niet altijd zeggen dat het gelijk zeer ernstig is en baarmoederhalskanker is over het algemeen goed te genezen!!!

Sterkte

Agnes schreef:

>

> mijn schoonmoeder heeft 6 maanden geleden een uitstrijkje

> gehad.ze moest toen bij de dokter komen voor een gesprek

> aangezien er e.e.a. te zien was.mijn vrouw was gelijk

> helemaal in de stress.

> omdat mijn schoonmoeder doof is ben ik even naar de huisarts

> gegaan en die vertelde dat er wat onregelmatigheden te zien

> waren maar dat er geen reden tot ongerustheid was.wel moest

> ze na 6 maanden weer een test doen.die is inmiddels achter de

> rug en wederom wil de dokter haar spreken.

>

> we zitten zelf in frankrijk nu en mijn schoonmoeder in

> mekka.ik kan dus niet naar de arts laat staan mijn

> schoonmoeder.

> mijn vrouw zit wederon helemaal in de stress omdat ze denkt

> dat er iets is.de dokter is moeilijk te bereiken en de

> assistent kan niks meer vertellen dan dat ze niet echt iets

> schokkends kon zien in de uitslag en dat er geen reden tot

> paniek was.maar de dokter wil mijn schoonmoeder toch spreken.

>

> mijn vrouw is nu bang dat er wel iets is.waarom wil de dokter

> haar anders spreken en waarvoor was er een tweede test

> nodig.wat kunnne de onregelmatigheden zijn die ze zien en wat

> kunnen de gevolgen hiervoor zijn.

>

> in het ergste geval, wat heeft kanker voor gevolgen en is het

> goed te behandelen en hoe ?

>

> ik hoop dat er iemand is die misschien wat duidelijkheid kan

> verschaffen,

>

> alvast bedankt…

>

> barghouti

• angela finke

hallo

ik heb een vraag bij mij word 7 april een beginende baarmoederhalskanker weggebrand nu is mijn vraag

wat kan ik verwachte en als de verdoving uit gewerkt is kan ik dan pijn verwachten want ik zie er erg tegenop

kan iemand mij hier antwoord op geven

gr angela

• Ester

Beste Barghouti,

Ik begrijp jullie ongerustheid, maar waarschijnlijk zal de arts iets willen bespreken dat prima te behandelen is. Ik vermoed dat je schoonmoeder een afwijkend uitstrijkje heeft en dat is het afgelopen jaar niet vanzelf door het lichaam opgelost. Dan wordt je meestal doorgestuurd naar de gynaecoloog. Het feit dat dat vorige keer niet is gebeurd laat mij vermoeden dat ze een pap 3 a of lager heeft gehad.. dan wachten ze vaak een half jaar, anders wordt je meteen doorgestuurd. Als het uitstrijkje na een half jaar dan niet verbeterd of iets slechter is geworden dan wordt je dus doorgestuurd. Geen reden tot paniek.. misschien gaat de gynaecoloog dan een stukje van de baarmoederhals wegbranden of wegsnijden. Klinkt heel eng, maar is een lichte ingreep die onder verdoving geen pijn doet. Ik heb het beiden gehad en viel mij 100% mee. Voordat de gynaecoloog dat gaat doen gaat hij/zij eerst met een microscoop kijken en neemt zonodig kleine hapjes weg om te onderzoeken. Ook dit is geen schrikbarend onderzoek en nagenoeg pijnloos (bij mij).

Een goed uitstrijkje is pap1, dat kan oplopen tot pap 5..(pap1, 2, 3a, 3b, 4 en 5) deze laatste is vrijwel altijd kanker. Voordat het kanker is, spreekt men van voorstadium (noemt CIN1, CIN2 of CIN3 van licht onrustige naar ernstig onrustige cellen), welke dus goed te behandelen is met bovenstaande lichte ingrepen. Het wordt veroorzaakt door een virus.. HPV genoemd. Dit is een zeer traaggroeiend proces, waardoor er veel mogelijkheden zijn om op tijd in te grijpen.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen op bovenstaande. Ik was zo'n uitzondering. 30 jaar oud, geen klachten en toch al baarmoederhalskanker bij een pap 3b. Het was nog een beginstadium en ze hebben een stuk weggehaald (conisatie). Inmiddels twee jaar verder en al weer ruim een jaar pap 1. Het gaat goed dus.

Mijn advies is om aan de assistent of huisarts te vragen welke pap uitslag ze had. Aan de hand daarvan kunnen jullie overleggen of je schoonmoeder haar reis kan afmaken of dat het verstandiger is dat ze terugkomt.

Ik wens jullie veel sterkte toe en hoop dat het inderdaad mee zal vallen en dat jullie nog een fijne tijd hebben in Frankrijk (en Mekka).

Groetjes Ester

• Ester

Sorry.. zat niet op te letten.. ik zie nu dat het een heel oud bericht is dat iemand omhoog heeft gehaald onder een nieuw onderwerp. Angela.. je kan beter een nieuw onderwerp openen ipv op een oud bericht met een nieuw onderwerp reageren.

Hoop dat iemand er toch nog wat aan heeft ;)

Groetjes Ester