onzeker na uitslag pap3b

  • Anita

    Hoi,

    Ik heb een week geleden een telefoontje gehad van de huisarts met de uitslag van mn uitstrijkje.pap 3b..

    Nooit eerder ergens last van gehad.Ook het uitstrijkje van 5 jaar geleden was goed.geen bloedingen,geen pijn geen gerommel..maar nu,nu ik weet dat ik onrustige cellen heb,voel ik ze gewoon onrustig zijn.

    Mijn baarmoeder voelt als een steen in mn lijf.Ik voel hem constant en word helemaal gek van mezelf.Ik probeer kalm te blijven en mezelf toe te spreken..

    Niks aan de hand..komt goed..als er iets is halen ze het wel weg..misschien heb je al drie jaar onrustige cellen en voelde je ook niks..er is vast niks aan de hand..mn moeder had het ook,de buurvrouw had het ook en dat is ook allemaal goed gekomen.Ik ben meteen gaan kijken wat me allemaal te wachten staat voor onderzoeken..Nog twee en half week wachten,dan mag ik eindelijk naar het ziekenhuis.Ik ben bang..heb in mn hoofd de afscheidsbrief voor mn kinderen al klaar..het zullen de hormonen wel zijn.Ik had niet verwacht dat dit zo heftig zou zijn..geestelijk dan.Ik probeer het nu maar weer eens van me af te schudden..voor de zoveelste keer..dan verdwijnt die buikpijn ook ineens..en wacht maar rustig af tot ik eindelijk heen mag.ZUCHT..

    Anita

  • Janine

    Hoi Anita,

    Meid wat kan ik me je onzekerheid goed voorstellen. Heel veel sterkte alvast voor het ziekenhuis.

    Ik heb 2 jaar geleden een uitslag Pap 3 A gehad. Daarna een colposkopie, hieruit bleek dat er toch wat cellen zaten die niet goed waren.

    Dus toen een Lisexcisie. Dat viel op zich wel mee. Daarna na 3 maanden weer een uitstrijkje, uitslag goed. Na half jaar idem en jaar daarna ook goed. Nu moet ik in september weer en als deze goed is gewoon weer om de 5 jaar.

    Wel ben ik sinds de Lis excisie ongeveer 3 weken per maand ongesteld. Ik vind dit erg vervelend maar de huisarts geeft aan dat hier niets aan te doen is.

    Ze kunnen ook niet aangeven of dit door de lisexcisie komt. Ik ben 47 jaar nu en dacht dat ik misschien wel in de overgang zat. Maar uit onderzoek blijkt dat dit niet zo is. Ik raad je aan om zoveel mogelijk vragen op papier te zetten en deze mee te nemen naar het ziekenhuis.

    Net zoals jij had ik 2 jaar geleden ook al afscheid genomen van iedereen (in mijn hoofd dan) maar gelukkig ben ik er nog. En van plan nog heel lang te blijven.

    Nogmaals heel veel sterkte!

  • Anita

    Hoi Janine,

    Wat lief dat je reageerde.Ik heb nu het onderzoek en de biop gehad.Het viel me allemaal reuze mee..je voelt er eigenlijk niks van.De uitslag was eigenlijk niet en wel goed.Ik weet niet zo goed wat ik er mee moet.Ik had een cin 3 dus verwachte een vervolg behandeling.Alweer schrik..maar de arts zei dat na alle aangrenzende waarschijnlijkheid alle cellen al weg waren..hmmm..alle aangrenzende waarschijnlijkheid?Wat moet je daar nou mee?Maar goed..over een half jaar weer komen en dan gaan we er maar vanuit dat het goed is.En anders halen ze de rest dan maar weg.Ik moet het maar naast me neerleggen..al gaat dat moeilijk met al die lekkerij hahaha..Maar hopen op een goeie afloop..ook voor jou natuurlijk.

    Groetjes Anita

  • serine

    ik had ook pap 3 cin 3 bij verder nakijken was het ineens stadium 1 toen 2 en toen stadium 3 .. dikke tumor met uitzaaiingen naar lymf en bloed vaten .. totale verwijdering en bestraling… dat was in 2010 het is nu 2013 en ik ben er nog steeds in goede gezondheid.. als ik het kan.. kan jij het ook .. succes ;)

  • Jolanda de Vries

    Hi Anita, ik weet niet of je hier nog iets aan hebt maar ik hoop van wel.

    In Juli 2013 kreeg ik de diagnose Pap 2 waar ik toch wel ongerust van werd, gelukkig had ik heel veel op het Internet naar onderwerpen & onderzoeken over kanker gezocht omdat mijn vriend in 2011 aan kanker is overleden. Ik had een onderzoek gevonden dat endorfine kanker zou remmen en on-line seminairs gezien dat lange telomeren DNA beschermen tegen schade. (Nobelprijs Geneeskunde 2009) en; ik geef al jaren professioneel massage waaronder een korte 3 minuten massage maar mijn vriend had niets met massage en van bovenstaande onderzoeken wist ik toen niets.

    Pap 2 is kennelijk doorgebroken doordat ik geen massage kreeg (10 weken niet), maar ik was al een jaar aan het testen waardoor ik wist dat het veel kan doen dus ik belde een vriend, kreeg 7 weken iedere dag Anti Stress in 3 minuten massage enbelde mijn huisarts of ik er een nieuw uitstrijkje kon krijgen waar ik voor heb moeten praten als brugman want dat was niet volgens “protocol” en de assistente vertelde voor 99% zeker te zijn dat er niets verandert zou zijn.

    Gelukkig was de uitslag na 7 weken Pap 1, of het door de massage komt? Ik denk van wel daarom heb ik de laboratoriumonderzoeken op mijn website gezet & geef ik workshops zodat andere mensen het ook kunnen leren en aan elkaar geven kunnen.

    Dit is de pagina waar je de laboratoriumonderzoeken kan lezen: http://www.mardanmassages.nl/page.asp?langue=NL&docid=173631

    Jolanda.